فانی لند‌

30 عادت ارتباطی که مهر شما را سریع به دل دیگران میندازد

راهنماتو-آدم‌ها اغلب در برقراری ارتباط مؤثر با یکدیگر به تقلا میفتند و دچار سوء تفاهم می‌شوند. این سوء تفاهم‌ها اجتناب‌پذیر است. خبر خوب این است که شما می‌توانید مهارت‌های زیادی را در خودتان پرورش دهید که به کمک آن‌ها بتواند با دیگران ارتباط درستی برقرار کنید که کمک‌تان کند احساس شنیده‌شدن، درک‌شدن و دوست‌داشته شدن کنید.

به گزارش راهنماتو، شیوه‌ای که ما با دیگران تعامل می‌کنیم خیلی اهمیت دارد. این شیوه می تواند پیوندهای ما را قوی‌تر یا ضعیف‌تر کنید یا اثبات کند که دوست داریم با طرف مقابل ارتباط عمیق‌تری داشته باشیم. با فانی لندهمراه باشید تا چند مهارت ارتباطی را از زبان روان‌شناسان با شما در میان بگذاریم.

1.خوب گوش بدهید 

قدرت گوش دادن در هر رابطه‌ای بسیار مهم است. معنای شنونده خوبی بودن، این نیست که شما فقط ساکت باشید یا فقط چیزهایی را بشنوید که کمک‌تان کند استدلال‌هایتان را قوی‌تر کنید و مابقی حرف‌های ردوبدل شده را ناشنیده بگیرید. معنای شنونده خوبی بودن یعنی ذهن‌تان را باز بگذارید و خوب بشنوید که دیگری چه چیزهایی می‌گوید. یعنی این احتمال را در نظر داشته باشید که هر آن به واسطه استدلال‌های طرف مقابل نظرتان را تغییر بدهید و تحت تأثیر او قرار بگیرید.   

2.تهاجمی و تدافعی نباشید

اگر عصبانی هستید بهترین کار این است که مدتی از از بحث کناره بگیرید تا اینکه بخواهید تهاجمی و تدافعی عمل کنید. تهاجمی برخورد کردن طرف مقابل را نیز در موقعیت دفاع قرار می‌دهد که بدترین روش برای آغاز کردن یک گفت‌وگو است.

3.سوال بپرسید

سوال پرسیدن بهترین روش برای برطرف کردن هر نوع گیجی درباره مسائل است. فرض نکنید که اوضاع خیلی ساده است و همه چیز را می‌دانید؛ به جای این مفروضات مستقیم سوال بپرسید تا همه ابهامات‌تان برطرف شود.

4.به احساسات طرف مقابل‌تان اعتبار بدهید

یکی از کلافه‌کننده‌ترین انواع معادله‌ها در روابط آن است که یکی از طرفین احساس کند که اصلاً احساساتش معتبر دانسته نمی‌شود و جدی گرفته نمی‌شود. لازم نیست که ما همه حرف‌ها و استدلال‌های طرف مقابل موافق باشید، اما می‌توانید شیوه‌ای که آن‌ها احساس می‌کنند را به رسمیت بشناسید. در غیر اینصورت، اعتماد بین‌تان کم‌کم از بین می‌رود. ارزش قائل شدن برای احساسات شریک عاطفی‌تان، برای برخورداری از یک رابطه سالم ضروری است. این امر باعث می‌شود که طرفین احساس کنند که شنیده، درک و حمایت می‌شوند، رضایت از رابطه را افزایش می‌دهد، ارتباطات را بهبود می‌بخشد و تعارضات بین طرفین را کم می‌کند.  در مقابل، تحقیقی که در سال 2022 انجام شد، دریافت که اعتبار ندادن به احساسات شریک عاطفی اثری منفی روی عزت نفس، سلامت روانی و در کل پویایی و معادلات رابطه می‌گذارد.

5.ضربه‌های غیرانسانی نزنید

بحث کردن با شریک عاطفی طبیعی است اما اصلاً انسانی نیست که به جاهایی که دردشان زیاد است ضربه بزنید. در برابر این وسوسه مقاومت کنید که بخواهید طرف را به اصطلاح عامیانه «بچزانید» یا نهایت «ناراحتی‌اش» را ببینید یا روی چیزی دست بگذارید که «آه از نهادش» بلند می‌کند. این استراتژی، نه تنها ناکارامدترین و غیرمفیدترین شیوه ارتباطی است، بلکه می‌تواند در گذر زمان بذر خشم را در شما ایجاد کند. بخری دردها و زخم‌ها هستند که هرگز نمی‌شود به طور کامل از آن‌ها بهبود پیدا کرد.

6.خیلی اوضاع را گل‌وبلبل جلوه ندهید

اگر چیزی دارد اذیت‌تان می‌کند، حتماً بگویید. اگر چیزی خوب کار نمی‌کند، حتماً درباره‌اش روراست صحبت کنید. اوضاع همیشه مطبوع و دلخواه نیست. شما همیشه می‌توانید به خیال برهم نزدن اوضاع و حفظ آرامش و صلح‌طلبی، عقب‌نشینی کنید و حرفی نزنید. اما با این کار، هیچ خدمتی به خودتان، طرف مقابل و رابطه‌تان نمی‌کنید. یادتان باشد که ارتباطات غیراصیل باعث نتایج غیراصیل می‌شود و اعتماد را به طور کل از بین می‌برد.

7.از زبان بدن درست استفاده کنید

وقتی در حالی که رفیق‌تان، شریک عاطفی‌تان و طرف‌تان – هر که هست – صحبت می‌کند، شما به گوشی‌تان نگاه می‌کنید یا سعی می‌کنید که اطراف‌تان را مرتب کنید؛ این پیام را به او مخابره می‌کنید که او ارزش توجه کامل شما را ندارد. همه وسایل حواس‌پرتی را کنار بگذارید، مقابل او بنشینید و روی او تمرکز کنید.

8.به زبان بدن توجه کنید

به زبان بدن طرف مقابل‌تان توجه کنید. اگر دست‌ها را روی سینه قفل کرده یعنی آماده شنیدن حرف‌های شما نیست. اگر به سمت شما متمایل شده است، یعنی آماده است که حرف‌هایتان را بشنوند. این کار به شما خیلی کمک می‌کند. توجه به زبان بدن طرف مقابل کمک می‌کند تا احساسات، نیازها و عواطف واقعی آن‌ها را درک کنیم. درواقع آدم‌ها همیشه از طریق واژگان احساسات واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند. این امر به ارتقاء ارتباطات و قوی شدن پیوندها کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در مجله پیشگامان روان‌شناسی Frontiers in Psychology  منتشر شده است، نشان می‌دهد زوج‌هایی که زبان بدن هماهنگ دارند، احساس نزدیکی و صمیمیت بیش‌تری با هم دارند.

9.روی یک موضوع بمانید

اگر دارید درباره تعطیلات صحبت می‌کنید، از این موضوع به عنوان فرصتی برای بحث کردن درباره اینکه کی می‌خواهید کولر را تعمیر کنید، صحبت نکنید. لطفاً هر بار موضوع بحث‌تان را کامل کنید یا اگر کامل نمی‌شود به وقت دیگری موکول کنید و بحث جدید را با آگاهی قبلی آغاز کنید. اگر مدام موضوعات را عوض کنید و از این شاخه به شاخه دیگر بپرید، طرف مقابل رابطه را خسته می‌کنید.

10.زخم‌های قدیمی را باز نکنید

این کار یکی از خطرناک‌ترین کارها در رابطه است. اگر تصمیم گرفتید که دیگر همه حرف‌ها را درباره موضوعی ناخوشایند که اذیت‌تان کرده است، زده‌اید و می‌خواهید اجازه بدهید که این زخم‌ها رویه ببندند و کهنه شوند، دفعات بعدی دوباره روی زخم را خراش ندهید و سرش را باز نکنید. اگر مدام گذشته را شخم بزنید، به شفای ناشی از بخشش دست پیدا نمی‌کنید.

11.شفاف باشید

صداقت افراطی – افشا کردن احساسات‌تان، افکارتان و کارهایی که همیشه انجام می‌دهید – ممکن است برای اغلب آدم‌ها زیاد از حد به نظ برسد، اما یکی از موثرترین شیوه‌های ارتباطی است. هر چه بیش‌تر بتوانید با کسی که برایتان اهمیت دارد، افکار و احساسات‌ و حتی کارهای روزمره‌تان را در میان بگذارید، به احساسات او نزدیک‌تر می‌شوید و اعتماد بیش‌تری بین‌تان ساخته می‌شود.

12.هوای لحن‌تان را داشته باشید

بعضی‌وقت‌ها چیزی که می‌گوید  نیست که زخم می‌زند بلکه نحوه‌ای که می‌گویید این کار را می‌کند. حتی اگر چیزی ناخوشایند را با لحنی پر از لطافت و آرامش بگویید، اثربخشی بسیار بالایی پیدا می‌کند. بنابراین دفعه بعدی هوای لحن‌تان را داشته باشید. یک لحن دوستانه می‌تواند گفت‌وگوی مثبتی را رقم بزند و باعث شود که طرف مقابل احساس شنیده شدن بکند و در حینی که با شما صحبت می‌کند، حرف‌های بیش‌تری از دلش به شما بگوید. در نقطه مقابل، گفت‌وگوی تند و خشن یا لحن غیرصبورانه ممکن است احساسات منفی را بیان کند و باعث شکل‌گیری تعارض بین طرفین شود. یک مطالعه در سال 2021 دریافت که احتیاط کردن در گام صدا و به کار بردن لحن‌های متفاوت در زمینه‌های متفاوت برای یک رابطه سالم ضرورت دارد. لحن و صدا می‌توانند روی چگونگی دریافت شدن پیام از سمت مخاطب، انتقال احساسات و نیت‌ها و نگرش‌ها اثر بگذارند و این اثرگذاری فراتر از استفاده از واژگان است.

13.کلمات‌تان را با دقت استفاده کنید

وقتی کلمه را گفتید دیگر نمی‌توانید آن را پس بگیرید. وقتی چیزی از دهان بیرون آمد، جمع کردنش کار غیرممکنی است. پس قبل از حرف زدن خوب فکر کنید، «آیا دارم چیزی که حقیقتاً منظورم است را می‌گویم یا دارم با این شکل از حرف زدن فقط به طرف مقابلم آسیب می‌زنم؟»

14.آنچه می‌شنوید را دوباره تکرار کنید

سوء تفاهم آنجایی رخ می‌دهد  که شما چیزی می‌گویید اما طرف مقابل چیز دیگری می‌شنوند. پس با تکرار آنچه طرف مقابل می‌گوید، از پیش آمدن سوء تفاهم جلوگیری کنید. البته نباید مرتب از این استراتژی استفاده کنید، هر وقت لازم دانستید و احساس کردید که خوب نفهمیده‌اید، این استراتژی را به کار بگیرید زیرا در غیراینصورت به نظر می‌رسد که یک نگاه از بالا به پایین به طرف‌تان دارید.

15.اطمینان حاصل کنید که رفتار و واژگان‌تان با هم تطبیق داشته باشند

یک ضرب‌المثل است که می‌گوید: «بهم نگو، نشانم بده.» درواقع این عبارت، سنگ بنای رابطه‌ها است. زیرا شما یا طرف ارتباطی شما ممکن است هزاران قول بدهید و هزاران حرف بزنید، اما اصلاً به هیچ‌کدام‌شان عمل نکنید . بر مبنای برنامه‌هایتان پیش نروید.

16.احساسات را روی هم تلمبار نکنید، منفجر می‌شوند

احساسات مثل طوفان است. اگر اجازه بدهید که احساسات روی هم تلمبار شوند، آنقدر قدرت پیدا می‌کنند که بتوانند شما را منفجر کنند. پس بگذارید که احساسات خرد و ذره و ذره تخلیه شوند. یکی از موثرترین عادت‌های ارتباطی مجهز شدن به توانایی صحبت کردن از احساسات است. یک مطالعه در نشریه علوم پیشگیری Prevention Science  نشان داد که سرکوب احساسات و خفه کردن آن‌ها، می‌تواند اثرات منفی روی سلامت فیزیکی و روانی افراد داشته باشد. این امر باعث افزایش استرس، اضطراب، افسردگی و حتی بیماری‌های فیزیکی مثل مسائل قلبی-عروقی می‌شود که اهمیت به رسمیت شناختن احساسات و بیان سالم آن‌ها را نشان می‌دهد.

17. در مقصر پیدا کردن تعجیل نکنید

گرفتن انگشت اتهام به سمت دیگران باعث از بین رفتن آن پویایی‌هایی می‌شود که در غیر اینصورت می‌توانستند به یک رابطه موفق کمک کنند. به نقش خودتان، طرف ارتباطی‌تان و محیط‌تان توجه داشته باشید. در هر موقعیتی، ترکیبی از هر سه مورد نقش دارند، پس انگشت اتهام را به سمت دیگری نگیرید.

18. اگر چیزی تحسین‌شدنی است، تحسین کنید

عادت نکنید که هر وقت که مشکل دارید با طرف ارتباطی‌تان صحبت کنید. درباره مسائل مثبت هم گفت‌وگو کنید. اگر چیزی در مورد شریک ارتباطی شما مثبت است و شایان تحسین شدن است، حتماً تحسین کنید. بیان ابراز خشنودی را تبدیل به یک عادت کنید.

19.سازش را یاد بگیرید

اگر اهل بده و بستان نباشید، مذاکره‌ات خیلی سریع از بین می‌روند. هر از گاهی غرورتان را کنار بگذارید. سازش در هر رابطه‌ای ضروری است.

20. از جمله «احساس می‌کنم….» استفاده کنید

حاشیه نروید. اگر نگران تشدید تنش‌ها هستید، روشی محترمانه برای گفتن احساسات واقعی‌تان پیدا کنید. از جمله «من احساس می‌کنم….» برای شروع این عبارات استفاده کنید. بسیار مهم است که بتوانید منظور اصلی‌تان را برسانید، زیرا روی شفافیت رابطه اثر مستقیم می‌گذارد. این کار شما سوء تفاهم‌ها را از بین‌ می‌برد، رابطه سالم ایجاد می‌کند و تعارضات را از طریق اطمینان‌بخشی در این باره که طرف مقابل به درستی شما را شنیده است، کاهش می‌دهد. برطبق مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شده است، اجتناب از گفت‌وگو می‌تواند باعث افزایش اضطراب، کلافگی و احساسات منفی در هر دو طرف رابطه شود.

21. بگذارید که طرف مقابل حرفش را تمام کند

حرف او را قطع نکنید. یادتان باشد که هر چیزی که می‌گوید و با هر لحن و شدتی که می‌گوید، باید بشنوید. بگذارید او همه حرف‌هایش را تمام کند و نخواهید که وسط حرفش نظر بدهید.

22.سکوت نکنید

اگر نیاز دارید که چند ساعتی یا چند روزی سکوت کنید تا احساس بهتری پیدا کنید، حتماً این را بیان کنید و وقت بخواهید که بعداً درباره‌ موضوعی که پیش آمده صحبت کنید اما هرگز سکوت معنی‌دار یا قهر نکنید.

23. آسیب‌پذیر باشید

نقاط ضعف و ناامنی‌هایتان را بیان کنید. خیلی سخت است که درباره ترس‌ها، ناامنی‌ها و عمیق‌ترین احساسات‌تان صحبت کنید، اما آسیب‌پذیری در نهایت شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

24. سعی کنید که بیش‌تر جملات‌تان با «من» و کم‌تر با «تو» آغاز شوند

قبلاً هم گفتیم که سعی کنید از اینکه انگشت اتهام به سمت دیگری بگیرید، اجتناب کنید. بهترین راه برای اجتناب از گرفتن انگشت اتهام به سمت دیگری یا مقصر پیدا کردن آن است که روی احساسات و افکار و آنچه که فکر می‌کنید، تمرکز کنید. هیچ‌کسی نمی‌تواند و نباید که با این مسئله مخالفت کند.

25. چهره به چهره حرف بزنید

پیام متنی و ایمیل زدن این روزها خیلی همه‌گیر است اما جایگزین مناسبی برای ارتباطات چهره به چهره نیست. حتی تماس تلفنی یا برنامه کاربردی‌ تصویری هم نمی‌تواند پویایی رابطه حضوری و چهره به چهره را تکرار کند.

26. فرض نگیرید

دلیل هست که یک رابطه بدون حضور حداقل دو نفر نمی‌تواند شکل بگیرید. شما هرگز نمی‌توانید احساسات طرف مقابل را درک کنید، مگر آنکه آن‌ها درباره احساس‌شان با شما صحبت کنند. به جای اینکه فرض کنید، می‌دانید طرف به چه چیزی فکر می‌کند یا چه چیزی می‌گوید، از او سوال کنید. شما هرگز نخواهید فهمید که طرف‌تان چه احساسی دارید تا اینکه خودش از احساسش با شما صحبت کند. مطالعه‌ای که در سال 2022 انجام شد، اهمیت اجتناب از فرضیه‌سازی را مطرح کرد. فرضیه‌سازی‌ها می‌توانند به روابط آسیب بزنند و راه گفت‌وگو را ببندند و باعث سوء تفاهم‌ها شوند. فرضیه‌ها اغلب اطلاعات ناکامل یا سوگیری‌های شخصی هستند و موانعی برای درک چشم‌انداز دیگران ایجاد می‌کنند. به جای اینکه فرضیه‌سازی کنید، فعالانه سوال بپرسید و سعی کنید به دنبال ایجاد پیوندهای شفاف عمیق باشید و تعاملات مثبت بیش‌تری داشته باشید.

27.دستوری حرف نزنید

دستوری حرف نزنید. مهم است که خیلی باز و شفاف حرف بزنید و انتظار نداشته باشید که طرف از ژست‌هایتان پی به درون‌تان ببرد.

28.احساسات را دستکاری نکنید

اینکه به شریک زندگی‌تان بگویید که باعث ناراحتی شما شده، اشکالی ندارد، اما اینکه در طول یک بحث یا تا زمانی که حرف خودتان را به کرسی بنشانید، محبت‌تان را از او دریغ کنید، موضوع کاملاً متفاوتی است. انجام چنین کاری به شدت نوعی دستکاری روانی و فریبکاری  است و کاملاً برعکس عادت‌های ارتباطی‌ای است که به موفقیت یک رابطه کمک می‌کنند.

29.به دیدگاه‌های دیگری احترام بگذارید

درست مثل احترام گذاشتن به احساسات دیگری، احترام گذاشتن به عقاید و دیدگاه‌های او – حتی دیدگاه‌های سیاسی – برای برخورداری از رابطه سالم ضروری است. باز هم نیازی نیست که موافق باشید، فقط کافی است که دیدگاه‌های او را به رسمیت بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید.

30-همان چیزی را بگویید که منظورتان است و منظورتان همان چیزی باشد که می‌گویید

موثرترین روش برای برقراری ارتباط خوب این است که به سادگی آنچه را که منظورتان است بگویید و به آنچه می‌گویید پایبند باشید.

 

 

 

منبع خبر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!