فانی لند‌

پیشنهاد مجلس برای تخصیص ۳میلیارد دلار به واردات خودرو

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوازدهم از واردات خودرو به عنوان راهکاری مُسکن در بازار یاد کرد و گفت: در بازار خودرو مانند هر بازار دیگری عرضه و تقاضا که برابر نباشد تعادل بازار به هم می‌ریزد و قیمت‌ها هم از این شرایط تاثیر می‌پذیرد، در همین حال عرضه در بازار خودروی ایران به بهانه حمایت از تولید داخل، اشتغال پایدار و بومی در ۵۰ سال گذشته محدود و انحصاری بوده و خودروسازان هم انتظار دارند مردم در برابر عرضه محصولاتی با کیفیت و ایمنی پایین و در مقابل قیمت بالا گله‌ای نداشته باشند. 

به گزارش ایلنا، وی افزود: راهکار مقابله با این شرایط تقویت عرضه و به تعادل رساندن بازار است بنابراین در دولت سیزدهم برای تقویت عرضه، واردات خودروهای نو و کارکرده با تعرفه پایین پیشنهاد شد و از آن دولت تاکنون شمار خودروهای واردشده به بیش‌تر از ۶۰هزار خودرو رسیده است. 

با این حال این میزان عرضه نتوانسته پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد ضمن اینکه قیمت خودروهای وارداتی نیز بالاست، با این تفاسیر واردات توانسته مُسکنی برای بازار خودروی کشور باشد اما راه درمان ادامه سیاست‌هایی است که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بر صنعت خودروی ایران حکمفرما بود تا مبتنی بر آن خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ دنیا مانند پژو، رنو و دیگر برندهای برتر اروپایی و آسیایی قراردادهای همکاری مشترک امضا کنند و در پی آن پلتفرمی در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد که در آن کیفیت و ایمنی بالا، طراحی زیبا و مصرف پایین سوخت تعریف شود. 

وگرنه اینکه چند ده هزار خودرو وارد شود و در ادامه آن یک نمایش رسانه‌ای با موضوع واردات خودرو ارائه شود و خودروهای وارداتی چند میلیاردی در بورس عرضه و برای آن کشف قیمت شود نه درشان مردم است و نه درشان حکمرانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و نه فرمایشات مقام معظم رهبری در امتداد این عملکرد اجرا می‌شود. بنابراین واردات خودرو یک راه حل زیرساختی نیست، در واقع یک مسکن است که البته اثرات موقتی هم دارد. 

پوردهقان تصریح کرد: دولت در بودجه ۱۴۰۴.۲میلیارد دلار برای واردات خودرو پیشنهاد داده البته پیشنهاد مجلس در کمیسیون تلفیق افزایش این رقم به ۳ میلیارد دلار است، با این حال نمی‌خواهیم دولت را متعهد به کاری کنیم که توان اجرای آن را نداشته باشد و در ادامه به دنبال آن هستیم که دولت را به واردات خودروهای ارزان‌تر و زیر یک میلیارد تومان ترغیب کنیم. 

وی یادآور شد: پایین‌تر بودن قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای وارداتی به این دلیل است که قیمت‌های این خودروها به صورت دستوری تعیین می‌شود و اگر ارزش آن‌ها هم براساس مکانیسم بازار تعیین شود بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی خواهد بود و اصلا به دلیل همین نرخ‌های دستوری است که خودروسازان کشور زیان‌ده و ناراضی هستند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه اگر دولت تعرفه واردات را کاهش دهد، خودروهای وارداتی اقتصادی‌تر می‌شوند، اظهار کرد: اعتقاد مجلس بر این است که تعرفه‌ها حتما باید کاهش پیدا کند با این حال دولت با توجه به کسری بودجه قابل‌توجهی که با آن مواجه است، ردیف تعرفه‌ها را به عنوان منبع درآمد تعریف کرده با این حال براساس برنامه هفتم توسعه این الزام وجود دارد که دولت به سمت کاهش هر چه بیشتر تعرفه‌ها به صورت سالیانه سوق داده شود. 

وی تصریح کرد: باور مجلس بر این است که پنج دهه به تولیدکننده داخلی فرصت داده شده اما در این مدت نمره قبولی نگرفته هر چند قابل انکار نیست که عملکردش روز به روز بهتر شده اما نتوانسته در رقابت با دنیا عملکرد جذابی داشته باشد وشان کشور را حفظ کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!