اغلب دستگاههای فرهنگی و هنری به سمت و سویی در تولیداتشان حرکت می کنند که چندان نشانی از فرهنگ والای «انقلاب اسلامی» در آن دیده نمیشود – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: «شفیع آقامحمدیان» کارشناس فرهنگی و نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه گاهی فکر می کنم هیچ کس دلسوز جریان فرهنگی کشور نیست ادامه داد: دلیل این اتفاق هم آن است که اغلب دستگاه های فرهنگی و هنری به سمت و سویی در تولیدات شان حرکت می کنند که چندان نشانی از فرهنگ والای انقلاب اسلامی در آن دیده نمی شود.
کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که حضرت آقا چندی قبل مقوله بسیار مهم جهاد تبیین را مطرح کردند؛ سینما می تواند وسیله ای در راستای جهاد تبیین باشد و این وظیفه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری است که اقدامی جدی در این راستا داشته باشند و از این هنر-صنعت در راستای جهاد تبیین بهره گیری کنند.
وی سپس با بیان اینکه گاهی فکر می کنم هیچ کس دلسوز جریان فرهنگی کشور نیست ادامه داد: دلیل این اتفاق هم آن است که اغلب دستگاه های فرهنگی و هنری به سمت و سویی در تولیدات شان حرکت می کنند که چندان نشانی از فرهنگ والای انقلاب اسلامی در آن دیده نمی شود.
آقامحمدیان خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم که سینمای ما امروزه در دنیا مطرح است و چشم های زیادی از سراسر دنیا به سینمای ایران دوخته شده و از این رو ما باید نیروهای متحبر و متعهد و متخصص و کاربلد را به کار بگیریم تا آثار درخشانی در این حوزه تولید کنیم و چشم جهانیان را بیش از پیش به سینمای جمهوری اسلامی ایران که در تراز انقلاب اسلامی است خیره نماییم.
این سینماگر در همین خصوص خطاب به مدیران فرهنگی و سیاست گذاران تصریح کرد: بخش اعظم سینما تجربه است، در پی به کارگیری افرادی با مدرک دانشگاهی نباشید! شاید برخی تحصیل کرده نباشند اما تجربه کافی و وافی دارند و شما بایستی از این تجارب ارزشمند بهره گیری درست نمایید.
وی خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه مدتی است به غلط مرسوم شده باید افراد سن بالا و باتجربه در حوزه های مختلف به کار گرفته شوند چرا که آن ها دنیایی از مهارت و دانش و تجربه هستند. تازه وقتی سن افراد به بالای ۵۰-۶۰ سال می رسد نوعی پختگی درون آن ها هویدا می شود و در واقع دوران شکوفایی شان در آن سنین است. اصولاً در تمام دنیا سن بالا نکته مثبتی برای جریان سازی فرهنگی است و باید از افراد باتجربه به صورت بهینه استفاده شود.
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: امروزه اگر بسیاری از فیلم های ما ضعف های تکنیکی و محتوایی دارند و ما حتی در جشنواره فجر نیز شاهد حضور این آثار هستیم به دلیل آن است که افراد باتجربه در پس تولید آن آثار نبوده اند. مسئولان ارشد در همه نهادها و ارگان ها کوتاهی جدی در این زمینه دارند و من معتقدم همه نهادهای فرهنگی و انقلابی از جمله حوزه هنری باید در این زمینه دقت ویژه ای داشته باشند.
آقامحمدیان در خاتمه این گفتگو افزود: در عرصه فرهنگی جناح بندی نباید وجود داشته باشد. موضوع غزه و مقاومت اسلامی امروزه باید دستمایه تولید پروژه های مختلف قرار بگیرد و این وظیفه دستگاه های فرهنگی و هنری است که به این موضوع مهم توجه کنند.