درباره کوجیما پروداکشنز و مالکیت حقوقی بازیهایش
۱- جملات پایانی کوجیما ۶۱ ساله در مصاحبه ماه سپتامبر با ورایتی، همواره در خاطرم مانده: «ما [بازیساز] مستقل هستیم! هرگز نمیدانیم کی ممکن است روز آخر باشد. کسی ما را پشتیبانی مالی نمیکند. همه کار را خودمان میکنیم. از خلق کانسپتهای اولیه تا تولید و حتی تبلیغ و بازاریابی محصول. البته که فکر میکنم استودیوهای پرشماری مثل ما فعالیت میکنند».
جملاتی که ۹ سال پس از شکل گیری کوجیما پروداکشنز مستقل و اندکی پیش از ۵ سالگی اولین محصول اورجینال این شرکت بیان میشود. محصولی که بیش از ۱۹ میلیون گیمر را درگیر خود کرده و البته تضمینی برای سه پروژه بعدی استودیو شده است. حالا پلیاستیشن دقیقتر و با آمار و ارقام میداند که چرا سپردن «دسیما» به دست نابغهی ژاپنی یکی از بهترین تصمیمهایشان بوده است و چرا باید پروژههایی چون نسخهی دوم بازی و البته Physint، چراغ سبز بگیرند. استودیوی کوچک منطقه شیناگاوا توکیو، حالا تبدیل به یک کمپانی سرگرمی با چند آیپی بزرگ و در حال توسعه شده است. آن هم در آستانه یک دهه فعالیت. اما این مستقل شدن و مستقل ماندن، چه اهمیتی برای بازیسازی شرق و نیروهای خلاقش دارد؟
۲– ژاپنیها همواره گیکهای یاغی خودشان را داشتهاند. دهه ۹۰ و آنچه «کنجی انو» فقید با توکیو گیم شو و بازیهایش انجام میداد را به یاد بیاورید. از تاسیس «وارپ» توسط انو تا تاسیس «گرسهوپر» توسط «گوئیچی سودا»، یک الگوی آشنا به چشم میخورد: «بازیسازان شرقی دیر یا زود به سمت مستقل شدن پیش خواهند رفت». حتی سالها قبل از اینکه ترند بازیسازی مستقل و طوفان بازیهای دیجیتال بازار غربی را تسخیر کند. نزدیک به یک دهه پیش و بهدنبال اختلاف با مدیران کونامی، مسیر کوجیما و تیم همراهش هم به سمت شکلگیری یک استودیو مستقل رفت. استودیویی که خلاف آنچه «کیچیرو تویاما» با «بوکه» ساخته یا آنچه «فمیتو اوئدا» با «جندیزاین» به دست آورده، بیشتر از آنکه یک تیم مستقل کوچک به نظر برسد، به دنبال ساخت تجربههای هالیوودی و گسترش آیپیهای خود فراتر از مرزهای بازیهای ویدئویی است. ترکیب و استراتژی که گویی کوجیما و تیمش را تبدیل به نسل جدیدی از بازیسازی مستقل شرق میکنند.
۳- در شرایطی که بسیاری از استودیوهای مستقل شرقی به عرضه بازیهایشان در قالبی ارزانتر از قیمت کامل ۷۰ دلاری فکر میکنند، کوجیما پروداکشنز قراردادش با آژانسهای سطح یک هالیوودی را تنظیم میکند و همکار A24 و سونی پیکچرز میشود. مستقل شدن و مستقل ماندن بازیسازهای شرقی اسانس خاص خودش را دارد و ترکیب آن با شور و هیجان رسانهای کوجیما، به شکلگیری نسل جدیدی از این استودیوها منجر شده است. استودیوهایی کلاس جهانی که مستقل هستند و توسط یک کمپانی بزرگتر جهتدهی نمیشوند. این روزها که «شینجی میکامی» خالق «رزیدنت ایول» و «هیدکی کامیا» خالق Devil May Cry در حال تدارک استودیوهایشان هستند، شاید بتوان با اندکی رویاپردازی، آیندهای مشابه کوجیما پروداکشنز را برایشان متصور شد. آیندهای که در آن یک شرکت بازیسازی مستقل صاحب چند آیپی مالتیمدیاست و البته برای گسترش هر کدام با صاحبان پلتفرمهای بزرگ در تعامل. آیندهای که بیشک بازیسازان شرقی مستقل و حتی شرکتهای بزرگ این اقلیم را وارد فاز جدیدی از حیاتشان خواهد کرد. امروز که مالکیت آیپیهای Death Stranding, OD و البته Physint به استودیو سپرده شده، دست آنها هم در تحقق رویایشان و کاملتر کردن تصویر آینده این قشر از استودیوها بازتر خواهد بود.