فانی لند‌

چرا همیشه آروغ می‌زنیم؟ علل و راهکارهای طب سنتی برای کنترل آن

اگر می خواهید بدانید آروغ زدن زیاد نشانه چیست و درمان آن در طب سنتی چه می باشد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

آروغ زدن زیاد

آروغ زدن، یا آروغ زدن، یک فرآیند بدنی است که به دفع تجمع گاز از دستگاه گوارش کمک می کند. برخی از مردم آن را بی ادبانه یا شرم آور می دانند. برخی حتی آن را نشان دادن قدردانی از غذا یا نوشیدنی خوب می دانند. صرف نظر از برداشت شخصی شما از آروغ زدن، این یک عملکرد طبیعی و سالم است که همه ما به طور متوسط سه تا شش بار بعد از هر وعده غذایی انجام می دهیم. با این حال، اگر متوجه شدید که بیش از حد آروغ می‌زنید، ممکن است باعث نگرانی شما شود. در این مطلب از فانی لندمی گوییم آروغ زدن زیاد نشانه چیست؟ علت آروغ زدن زیاد در طب سنتی و درمان آن چیست.

همچنین بخوانید: موی روی لاله گوش نشانه چیست

آروغ زدن زیاد نشانه چیست؟

آروغ زدن طبیعی است. می تواند تقریبا 30 بار در روز اتفاق بیفتد. گاهی آروغ زدن می‌تواند آزاردهنده و بالقوه خجالت‌آور باشد، زمانی که افراد بیش از آن در روز آروغ می‌زنند. دلایل مختلف موجب تجمع گاز در دستگاه گوراش شود که می تواند منجر به نیاز به آروغ زدن شود. حتی اگر آروغ بیش از حد خسته کننده باشد، اغلب نتیجه عوامل سبک زندگی است که به راحتی قابل اصلاح است.

دو دلیل اصلی برای آروغ زدن زیاد وجود دارد:

بلع هوای اضافیمشکلات زمینه ای گوارشی

علت آروغ زدن زیاد و درمان آن

1. بلعیدن هوای اضافی

یکی از شایع ترین دلایل آروغ بیش از حد، ورود هوای بیش از حد به دستگاه گوارش شما است. این هوای اضافی باید خارج شود. چندین دلیل احتمالی برای بلعیدن هوای بیش از توان معده وجود دارد. این موارد عبارتند از: دندان مصنوعی شل، سکسکه، سریع خوردن یا نوشیدن، استفاده از نی، سیگار کشیدن، جویدن آدامس، مکیدن آب نبات های سفت و صحبت کردن در حین غذا خوردن.

راه حل: به کاری که قبل از شروع آروغ انجام می دادید توجه کنید. برای جستجوی یک الگو، یادداشت برداری کنید و ببینید که آیا کاهش رفتار آن را حل می کند یا خیر. همچنین، هنگام خوردن و آشامیدن در وعده‌های غذایی وقت بگذارید و کمی پیاده‌روی کنید تا به حرکت گاز در سیستم شما کمک کند.

2. خوردن غذاها یا نوشیدنی های گازدار

هضم برخی غذاها برای بدن شما سخت تر است زیرا نشاسته، قند یا فیبر بالایی دارند. مصرف این مواد می تواند باعث تجمع گاز در دستگاه گوارش شود.

برخی از رایج ترین غذاهایی که باعث ایجاد گاز می شوند عبارتند از:

لوبیاکلم بروکلیکلمعدسپیازهالبنیاتنخود فرنگیموزکشمشنان گندم کامل

نوشیدنی های گازدار، مانند نوشابه و آبجو، حباب های دی اکسید کربن را در سیستم شما آزاد می کنند. بنابراین اینها نیز می توانند آروغ زدن را افزایش دهند. یکی از عوارض جانبی برخی داروها آروغ زدن نیز هست.

راه حل: برای ردیابی هر چیزی که می خورید، همراه با دفعات و زمان آروغ زدن خود، یک دفتر یادداشت وعده‌های غذایی داشته باشید. به این ترتیب، می توانید هر گونه الگوی بین غذاهایی که می خورید و نیاز به آزادسازی گازهای به دام افتاده را مشاهده کنید. سپس مصرف غذاها و نوشیدنی های تولید کننده گاز را کاهش داده یا حذف کنید.

همچنین بخوانید: زمان مصرف شیرین بیان برای معده

3. مشکلات گوارشی علت آروغ زدن زیاد

از آنجایی که آروغ خروج گاز از دهان شما از سیستم گوارش شما است، مشکلات گوارشی اغلب علت آن است. برخی از رایج ترین مشکلات مرتبط عبارتند از:

رفلاکس اسید یا رفلاکس اسید معده

اسید معده به سمت مری برگشته و باعث سوزش سر دل می شود. این منجر به افزایش بلع و احتمال ورود هوا می شود. داروهای بدون نسخه برای درمان آن در دسترس هستند، اگرچه برخی از آنها نیز باعث آروغ زدن می شوند. این مهم است که بدانید زیرا قرار گرفتن در معرض اسید مزمن در مری می تواند باعث تغییرات پیش سرطانی شود.

فتق هیاتال

این نوع فتق شامل قسمتی از قسمت فوقانی معده است که از سوراخی در دیافراگم عبور می کند. فتق هیاتال بعد از 50 سالگی نسبتاً شایع است و اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. از این رو مردم از فتق بی اطلاع هستند. هنگامی که فتق باعث آروغ زدن می شود، تغییرات سبک زندگی و دارو معمولاً این علائم را برطرف می کند. فقط به ندرت برای فتق هیاتال نیاز به جراحی است.

عدم تحمل لاکتوز

این ناتوانی بدن در هضم لاکتوز شیر است که منجر به نفخ، اسهال و گرفتگی شکم می شود که منجر به آروغ زدن می شود. اجتناب از لبنیات ساده ترین راه برای پیشگیری از علائم است.

زخم های گوارشی

این زخم ها روی پوشش معده، مری و روده ها هستند که توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری (هلیکوباکتر پیلوری) یا تحریک ناشی از مسکن ها ایجاد می شوند. افزایش اسیدی که در آستر می خورد می تواند باعث گاز اضافی و آروغ زدن شود. زخم ها ممکن است خود به خود با تغییراتی در سبک زندگی مانند اجتناب از الکل، کنترل استرس، خوردن یک رژیم غذایی سالم، اجتناب از شیر و کاهش استفاده از مسکن ها بهبود یابند. برخی از داروها می توانند زخم معده را درمان کنند یا تحریک اسید معده را کاهش دهند.

سندرم روده تحریک پذیر

همچنین به عنوان IBS شناخته می شود، این اختلالی است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به مشکلات گوارشی از جمله گاز و نفخ می شود که می تواند منجر به آروغ زدن شود. IBS یک بیماری مزمن است و نیاز به مدیریت طولانی مدت رژیم غذایی، سبک زندگی، استرس و احتمالاً استفاده از دارو دارد.

سوء جذب فروکتوز

این زمانی است که بدن قادر به پردازش غذاها یا نوشیدنی های حاوی فروکتوز نیست که منجر به افزایش تولید گاز یا نفخ می شود. برای رفع آن، برچسب ها را بخوانید و هر چیزی که حاوی فروکتوز باشد را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

درمان: در این موارد آروغ زدن نشانه مشکل مهمتری است. با درمان علت زمینه ای با دارو یا تغییر رژیم غذایی تحت راهنمایی یک متخصص پزشکی، باید کاهش تولید گاز را تجربه کنید.

همچنین بخوانید: علت ریزش ناگهانی آب از واژن

درمان خانگی آروغ زدن زیاد در طب سنتی

زنجبیل. چای زنجبیل می تواند به رفع نیاز به آروغ زدن کمک کند. 1 فنجان آب جوش را روی 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده بریزید. 5 دقیقه دم کنید سپس بنوشید. یا 1 قاشق چایخوری تفاله زنجبیل تازه را با 1 قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید و بعد از غذا قورت دهید. آب لیمو. این کار چه تازه باشد چه از بطری. 1 قاشق چایخوری آب لیمو را با 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین در 1 فنجان آب خنک مخلوط کنید. آن را سریع بعد از غذا بنوشید.

ماست برای درمان آروغ زیاد

هر روز مقداری ماست پروبیوتیک بخورید. ماست به هضم غذا کمک می کند. این ماست این به کنترل و جلوگیری از آروغ زدن و تقویت سیستم گوارش کمک می کند.

آب لیمو

اگر آروغ زدن زیاد را تجربه می‌کنید، می‌توانید چند قطره لیمو را روی زبان خود بچکانید و بلافاصله قطع می‌شود. این باعث تسکین ناراحتی ناشی از ریفلاکس اسید و سوزش سر دل می شود و از آروغ زدن بیشتر جلوگیری می کند.

زیره سیاه

مقداری دانه زیره را به صورت مستقیم یا پاشیده روی سالاد بخورید. آنها دستگاه گوارش را آرام می کنند.

زیره

به مقدار مساوی زیره، رازیانه و دانه کرفس را تفت دهید. ترکیب کنید. بعد از غذا خوردن، حدود 1/2 تا 1 قاشق چایخوری از مخلوط را خوب بجوید، سپس با 1/3 فنجان آب گرم آن را قورت دهید.

چای بابونه

چای بابونه حاوی دو ترکیب ضد التهابی بسیار ضروری به نام آلفا بیزابولول و تیمازولین است. این دو ترکیب به احتقان و همچنین در برخورد با مشکلات گاز کمک می کنند، که دلیل اصلی آروغ زدن است.

نعناع فلفلی

1 فنجان آب جوش را روی 1 قاشق چایخوری نعناع خشک بریزید. به مدت پنج دقیقه دم کنید. بنوشید.

همچنین بخوانید: علت پریود نشدن بعد از تزریق آمپول پروژسترون

سخن آخر

در این مطلب از فانی لندگفتیم آروغ زدن زیاد نشانه چیست و علت آروغ زدن زیاد در طب سنتی چیست و درمان آن چگونه است. به طور کلی، آروغ زدن موقتی، بی ضرر است و می توان با ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی خود به سرعت با آن مقابله کرد. اما اگر افزایش آروغ زدن برای بیش از دو هفته ادامه یافت، با علائم دیگری مانند درد شدید شکم همراه شد یا کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داد، با پزشک خود تماس بگیرید. بهتر است مطمئن شوید که هیچ بیماری جدی تری در بدن شما اتفاق نمی افتد که باعث آروغ زدن شما شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!