فانی لند‌

نمی‌شود یک «سریال» چندین «ماموریت اصلی» داشته باشد/ «طوبی» در ماموریت اصلی خود موفق عمل کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس: «سید حامد حسینی» تهیه کننده مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به موفقیت در بحث مدیریت مالی، طی ساخت سریال تلویزیونی «طوبی» با بیان اینکه موفق به تولید ارزان ترین سریال تاریخی صدا و سیما شده است، گفت: ما افتخار می‌کنیم که اثری با این کیفیت با بودجه‌ای محدود تولید کردیم. سریالی که توانست مخاطب گسترده‌ای جذب کند و تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارد. هرچند برخی انتقادات همواره وجود دارد، اما هدف ما وفاداری به اصل موضوع و ارائه محتوایی بود که خانواده‌ها بتوانند آن را با هم تماشا کنند.

«سید حامد حسینی» تهیه کننده سریال «طوبی» در گفت و گو با خبرنگار با سینماپرس با اشاره به بودجه صرف شده برای تولید این مجموعه تلویزیونی بیان داشت: این سریال یکی از ارزان‌ترین سریال‌های تاریخی تلویزیون به شمار می‌رود. با این وجود، اگر بخواهیم همین سریال را اکنون تولید کنیم، حداقل به ۷۰ درصد رشد بودجه نیاز داریم. با اینکه برآورد اولیه برای سال ۱۴۰۲ بود، عمده تولید آن در سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاد. این سریال یکی از ارزان‌ترین برآوردهای تاریخی تلویزیون را داشته و در مدت ۱۰ ماه و چند روز به پایان رسید.

وی ادامه داد: از لحاظ تولید، گاهاً دو یا سه یونیت هم‌زمان کار می‌کردند و زمان‌های کاری ما به‌طور فشرده تقسیم می‌شد. گروه تولید، بسیار پرتلاش بود و مدام در حال فعالیت بود. با وجود محدودیت‌ها، هوش اقتصادی و مدیریتی در این پروژه بسیار بالایی وجود داشت که اگر این سریال به هر روش دیگری تولید می‌شد، هزینه‌ها حداقل سه برابر می‌شد. افتخار ما این است که توانستیم اثری باکیفیت و مخاطب‌پسند تولید کنیم که هزینه‌های سنگینی نداشت. لباس‌ها و طراحی صحنه‌های تاریخی نیز به خوبی مدیریت شد و جزو سریال‌های ماندگار تلویزیون جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. این سریال در بخش تولیدی توانسته شخصیت‌پردازی‌های قوی و مناسبی ارائه دهد، هرچند نمی‌خواهم ادعا کنم که کاملاً بی‌نقص بوده است.

این تهیه کننده همچنین به استقبال نسبتا خوب مخاطبان نسبت به این سریال اشاره کرد: وقتی یک سریال ۴۰ درصد مخاطب پیدا می‌کند یا دو میلیارد بازدید در فضای مجازی دارد، این نشان‌دهنده موفقیت آن است. بسیاری از افراد گفته‌اند که پس از سال‌ها، با خانواده خود دور هم نشسته‌اند و این سریال را تماشا کرده‌اند. این یعنی سریال به ماموریت اصلی خود رسیده است.

وی افزود: تلویزیون یک رسانه است که باید مخاطب داشته باشد. برخی آثار ممکن است برای مخاطب خاص انقلابی، کودک، یا گروه‌های دیگر ساخته شوند، اما هدف این سریال، جذب مخاطب خانواده بوده است. یعنی دختر و پسر، زن و مرد، همه بتوانند با هم این سریال را تماشا کنند. این سریال تا حد زیادی به این ماموریت خود رسیده است.

تهیه کننده مجموعه طوبی همچنین در خصوص محدودیت ها و مشکلاتی که در پخش این سریال پیش آمد تصریح کرد: یکی از چالش‌های این پروژه، زمان پخش آن بود. ما چهار ماه فرصت داشتیم و این مدت زمان اندک، تأثیر زیادی روی کیفیت برخی جزئیات گذاشت. با این حال، توانستیم سریال را به کنداکتور محرم برسانیم. طبیعتاً اگر زمان بیشتری داشتیم، می‌توانستیم با آرامش و دقت بیشتری روی بخش‌های مختلف سریال کار کنیم. برای مثال، امکان پرداختن به جزئیات بیشتر و اجرای مینیاتورکاری‌هایی که اثر را شاخص‌تر می‌کند، وجود داشت. البته باید توجه کرد که افراط در این امر نیز می‌توانست به کیفیت کلی اثر لطمه بزند.

حسینی همچنین بیان داشت: یکی از نکات مهم این است که در دو ماه آخر، تولید هم‌زمان با پخش سریال ادامه داشت. از تاریخ ۱۳ مرداد که پخش سریال آغاز شد تا پایان شهریور، فیلم‌برداری همچنان در جریان بود. همین موضوع باعث شد برخی قسمت‌های میانی سریال در انتهای کار فیلم‌برداری شوند. با این حال، خوشحالیم که توانستیم سریال را به موقع به پایان برسانیم و هیچ قسمتی از پخش جا نماند. تنها مشکلی که وجود داشت، عدم توانایی شبکه یک در جابه‌جایی کنداکتور بود که باعث شد سریال با تأخیر ۱۵ دقیقه‌ای پخش شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ادامه داد: در نهایت، ما افتخار می‌کنیم که اثری با این کیفیت و بودجه محدود تولید کردیم. سریالی که توانست مخاطب گسترده‌ای جذب کند و تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارد. هرچند برخی انتقادات همواره وجود دارد، اما هدف ما وفاداری به اصل موضوع و ارائه محتوایی بود که خانواده‌ها بتوانند آن را با هم تماشا کنند.

وی افزود: این سریال به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین و موفق‌ترین تولیدات تلویزیون، نشان داد که می‌توان با مدیریت درست و تعهد به کیفیت، اثری مخاطب‌پسند و ارزشمند ارائه داد.

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «طوبی» همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا از فرصت بوجد آمده برای نشان دادن ابعاد انقلاب اسلامی به طور شایسته ای استفاده نکردید پاسخ داد: ماموریت اصلی هر سریال، یک اصالت دارد و بقیه موارد ذیل آن تعریف می‌شوند. نمی‌شود یک سریال چندین ماموریت اصلی داشته باشد. اگر یک ماموریت اصلی پرداختن به ابعاد انقلاب است، مانند این که مثلاً ماموریت یک فیلم پرداختن به موضوع دیده‌بان‌ها در جنگ باشد، مثل فیلم ملکه؛ یا یک فیلم دیگر ماموریتش پرداختن به سینما در جنگ باشد، مثل سینما متروپل یا فیلمی دیگر موضوعش حضور اقلیت‌ها در جنگ باشد.

حسینی تأکید کرد: ماموریت اصلی سریال طوبی پرداختن به موضوع خانواده در بستر تاریخ است و موضوع آن به دو مسئله اصلی مرتبط می‌شود: خانواده و اربعین. برای رسیدن به این موضوع، باید اشاراتی به مقاطع تاریخی داشته باشیم. اگر بخواهیم به جزئیات تاریخی بپردازیم و بخواهیم همه زوایا را بشکافیم، از ماموریت اصلی دور می‌شویم. باید همیشه حواسمان باشد که ماموریت اصلی سریال چیست.

ایشان همچنین تصریح کرد: شاید در یک ماموریت اصلی، نگاهی درست به انقلاب، جنگ، مسائل مذهبی، یا اقتصادی داشته باشیم و به آن‌ها اشاره کنیم، اما این مسائل نمی‌توانند اصل موضوع باشند. باید تعریف جداگانه‌ای داشته باشند. اگر بخواهیم درباره خانواده‌ای صحبت کنیم که مسئله اصلی سریال آن‌هاست، و این خانواده دچار بحران‌هایی می‌شود و از هم می‌پاشد، باید ببینیم چه چیزی می‌تواند این خانواده را دوباره جمع کند. این عامل می‌تواند انقلاب، جنگ، سفر، مهاجرت، یا حتی اربعین باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی سینما «متروپل» افزود: ما انتخاب کردیم که این عامل اربعین باشد، البته نه به شکلی شعاری و در سایه امام حسین (ع)، بلکه به گونه‌ای که مخاطب را بدون شعارزدگی جذب کند.

«سید حامد حسینی» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: برای بررسی یک اثر، باید هدف اصلی سازندگان را بدانیم. اصالت این سریال، موضوع خانواده است. باید دید چه موضوعاتی می‌توانند دوباره یک خانواده را دور هم جمع کنند. سریال باید در روایت و پایان خود موفق باشد. ممکن است ما به عنوان منتقدین ضعف‌های سریال را بفهمیم، اما مخاطبان عادی چنین برداشتی نداشته باشند. با توجه به تجربه‌ای که در حوزه سینما و سریال‌سازی داریم، می‌دانیم که این سریال در ماموریت اصلی خود موفق عمل کرده است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!