رتبهبندی برترین غولهای صنعت لبنیات در جهان: کدام یک پیشتازند؟
به گزارش تجارتنیوز، نستله و دنون فعالیتهای جهانی گستردهای دارند که دسترسی به بازار و در دسترس بودن محصول را تضمین میکند. فونترا یک صادرکننده جهانی مهم به ویژه در بازارهای آسیایی است و فریزلند کامپینا در اروپا حضوری قوی دارد. در ادامه این گزارش شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی در جهان را بیشتر به زیر ذرهبین میبریم.
نستله (Nestlé)
این شرکت دولتی سوئیسی، از بزرگترین شرکتهای مواد غذایی در جهان به شمار میرود و در بیش از 190 کشور فعالیت دارد.
درآمد: براساس گزارشهای منتشر شده 2023، بین 93 تا 111 میلیارد دلار (درآمد نستله از لبنیات بخشی از کل درآمد آن میباشد)
تعداد کارمندان: حدود 275000 نفر
نستله شامل برندهای معروف لبنیاتی مانند کارنیشن (Carnation)، نیدو (Nido) و لا لچرا (La Lechera) است. فعالیت جهانی آن که تقریباً در هر کشوری گسترده شده، بازار خوبی برای آن فراهم میکند. سرمایهگذاری مستمر در تحقیق و توسعه برای معرفی محصولات جدید و بهبود محصولات موجود نیز از نقاط قوت این شرکت است.
مدیریت یک زنجیره تأمین متنوع و جهانی میتواند چالشبرانگیز و پرهزینه باشد. نستله باید به این مسئله، و همچنین چالشهای نظارتی و مقررات سختگیرانه در بازارهای مختلف توجه کند چراکه میتواند بر انعطافپذیری عملیاتی تأثیر بگذارد.
لاکتالیس (Lactalis)
لاکتالیس، یک شرکت خصوصی پیشرو در تولید محصولات لبنی مستقر در لاوال فرانسه است که در کشورهای مختلف عملیات دارد.
درآمد: تقریباً 31.5 میلیارد دلار (2023)
کارمندان: تقریباً 85000 نفر
لاکتالیس، طیف گستردهای از محصولات لبنی، از جمله پنیر، شیر، کره و خامه را با برندهایی مانند پرزیدنت (President)، گالبانی (Galbani) و پارمالات (Parmalat) به دست مصرفکنندگان میرساند. به عنوان یک کسبوکار خانوادگی، لاکتالیس این مزیت را دارد که تصمیمات استراتژیک سریع بگیرد و برای بلندمدت سرمایهگذاری کند. حضور قوی در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و بازارهای نوظهور از نقاط قوت این شرکت است. پرواضح است که مدیریت یک سبد محصول گسترده و متنوع در چندین منطقه میتواند از نظر عملیاتی چالشبرانگیز باشد. همچنین رقابت شدید در بخش لبنیات با بسیاری از تولیدکنندگان قدرتمند که بر سهم بازار تأثیر میگذارند، از چالشهای این شرکت است.
دنون (Danone)
شرکت دولتی دنون، یک تولیدکننده اصلی لبنیات و محصولات گیاهی در پاریس است که در بیش از 120 کشور جهان فعالیت میکند.
درآمد: 27.8 میلیارد دلار
تعداد کارمندان: حدود 100000 نفر
این شرکت دولتی، تأکید زیادی بر سلامت و تغذیه دارد و با برندهای پرقدرتی همچون اکتیویا (Activia)، اکتیمل (Actimel) و اویکوز (Oikos) محصولات خود را به بازار میفرستد. از نکات مثبت این شرکت میتوان به تعهد به پایداری، از جمله کاهش انتشار کربن و بهبود مصرف آب اشاره کرد. این شرکت همچنین در توسعه جایگزینهای محصولات لبنی برای سالمتر کردن آنها فعال است. با همه این اوصاف، وابستگی قابل توجه این شرکت به بازارهای اروپایی را نباید فراموش کرد چراکه میتواند رشد آن را در مناطق نوظهور محدود کند. به ویژه این شرکت که با رقابت شدید تولیدکنندگان لبنیات جهانی و منطقهای مواجه است.
فریزلند کامپینا (FrieslandCampina)
دفتر مرکزی فریزلند کامپینا که به صورت تعاونی اداره میشود، در آمرسفورت هلند قرار دارد.
درآمد: 14 میلیارد دلار (2023)
تعداد کارمندان: حدود 24000 نفر
شرکت فریزلند کامپینا متعلق به حدود 18000 کشاورز است که یک زنجیره تأمین پایدار تشکیل شده از رابطه قوی کشاورزان را میسازد. این شرکت لبنی با طیف وسیعی از محصولات، از جمله برندهایی مانند فریزو (Friso)، داچ لیدی (Dutch Lady) و کامپینا (Campina) در اروپا فعالیت میکند. فریزلند کامپینا متعهد به استفاده از روشهای کشاورزی سازگار با محیط زیست است که اثرات منفی زیستمحیطی را کاهش میدهند. وابستگی قابل توجه این شرکت به بازارهای اروپایی میتواند پتانسیل رشد آن را در مناطق دیگر محدود کند. همچنین اینکه این شرکت تابع مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا است، بر انعطافپذیری عملیاتی و هزینههایش تأثیر میگذارد. برای مثال اروپا به تازگی قانونی برای متصل بودن درب بطریهای نوشیدنی به خود بطری وضع کرده است. این تغییر در خط تولید و افزایش مواد مورد استفاده باعث افزایش هزینههای تولید میشود.
فونترا (Fonterra)
فونترا نیز شرکتی تعاونی متعلق به 10000 کشاورز نیوزلندی مشغول به تولید و توزیع محصولات لبنی است که دفتر مرکزی آن در اوکلند نیوزلند قرار دارد.
درآمد: 15.2 میلیارد دلار
تعداد کارمندان: حدود 20000 نفر
فونترا یکی از بزرگترین صادرکنندگان لبنیات در جهان، با سهم قابل توجهی از بازار در چین و آسیای جنوب شرقی است. طبق گزارشهای اخیر، تمرکز فونترا بر تحقیقات و نوآوری لبنیات بوده است؛ از جمله توسعه محصولات جدید و استفاده از شیوههای جدید و سازگار با محیط زیست. البته وابستگی شدید به بازارهایی مانند چین، میتواند فونترا را در معرض خطرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی قرار دهد. همچون باقی شرکتها، مواجهه با نظارت فزاینده بر شیوههای دامداری میتواند از دیگر ریسکهایی باشد که فونترا با آن مواجه است؛ به ویژه میزان مصرف آب و انتشار گازهای گلخانهای.
شرکت Dairy Farmers of America با درآمد 21 میلیارد دلار، Yili Group با درآمد 13.3 میلیارد دلار، آرلا فودز با درآمد 13 میلیارد دلار، لبنیات منگنیو با درآمد 12.1 میلیارد دلار، Saputo Inc. با درآمد 11 میلیارد دلار از دیگر تولیدکنندگان مطرح لبنیات در جهان هستند.
نتیجهگیری
از نظر رهبری بازار و مقیاس، نستله با گستردگی جهانی و سبد محصولات متنوع خود پیشرو است که آن را به یک تولیدکننده غالب در بخش لبنیات تبدیل کرده است. دنون همچنین جایگاه قدرتمندی در بازار به ویژه در تولید محصولات لبنی سالم دارد. نستله از جریانهای درآمدی متنوع خود سود میبرد و وابستگی به هر دسته از محصولات را کاهش میدهد. لاکتالیس، به عنوان یک کسب و کار خانوادگی، از انعطافپذیری در تصمیمگیری استراتژیک برخوردار اما با پیچیدگیهای عملیاتی مواجه است.
دنون و نستله در خط مقدم نوآوری، تمرکز بر سلامت و تغذیه و توسعه جایگزینهای لبنی جدید هستند. فونترا که به صورت تعاونی مدیریت میشود نیز در تحقیقات لبنیات و نوآوری محصولات موفق است.
نستله و دنون با چالشهای ناشی از بررسیهای نظارتی و روندهای بهداشتی مواجه هستند که مستلزم انطباق و نوآوری مستمر است. فونترا و فریزلند کامپینا باید نگرانیهای زیستمحیطی و خطرات ژئوپلیتیکی مرتبط با وابستگیهای بازار را رفع و مدیریت کنند. نستله با طیف وسیع محصولات و حضور جهانی خود در بازار لبنیات پیشتاز است، در حالی که دنون در محصولات لبنی متمرکز بر سلامت و پایداری زیستمحیطی برتر است. لاکتالیس با استفاده از محصولات متنوع و دسترسی جهانی خود، موقعیتی قوی در بازار دارد و از ساختار خانوادگی خود استفاده میکند. فونترا به عنوان یک صادرکننده عمده لبنیات با مدل تعاونی که نوآوری را هدایت میکند برجسته است و فریزلند کامپینا با تمرکز قوی بر کشاورزی پایدار لبنیات در اروپا سرآمد است. هر شرکتی برای حفظ و رشد موقعیت بازار خود در صنعت رقابتی لبنیات باید روندهای سلامت، محیطهای نظارتی و چالشهای پایداری را دنبال کند.