آلودگی هوا سالانه جان ۷ هزار تهرانی را می گیرد
به گزارش سلام نو به نقل از مهر، معاون وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق آمار از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ به طور میانگین ۱۵ درصد از روزهای سال هوا در محدوده خوب یعنی هوای پاک بوده است.
صبح امروز نشست بررسی وضعیت آلودگی هوا با حضور علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت و درمان و آموزش برگزار شده است.
رئیسی در ابتدای جلسه گفت: آلودگی هوا خیلی از مباحث را تحت تأثیر قرار داده است و ما نیز به عنوان متولی سلامت مردم، در این موضوع وظایف خودمان را انجام بدهیم. جناب رئیس جمهور بحث مازوت را مطرح کردند و باید مازوت سوزی قطع شود زیرا اولویت سلامت مردم است. این اقدام از نظر ما در حوزه سلامت قابل تقدیر و قابل حمایت است. ما با تولید انرژی با سرکوب سلامت مردم مخالف هستیم.
وی ادامه داد: ۱۱ دستگاه اصلی در قانون هوای پاک وجود دارند اعم از سازمان ملی استاندارد با ۱۶ تکلیف، وزارت کشور با ۸ تکلیف، وزارت نیرو با ۹ تکلیف، برنامه بودجه با ۹ تکلیف، وزارت بهداشت با ۴ تکلیف، اقتصاد دارایی با ۳ تکلیف، جهاد کشاورزی با ۶ تکلیف، راه و شهرسازی با ۷ تکلیف، محیط زیست با ۱۷ تکلیف، وزارت نفت با ۷ تکلیف و وزارت صمت با ۳ تکلیف در این زمینه باید تکالیفشان را اجرا کنند اما ۴۰ درصد این وظایف انجام نشده است.
علیرضا جعفری درباره رسیدگی به معابر شمالی پایتخت در جریان بارش برف امروز -دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۳- اظهار کرد: گرچه سازمان هواشناسی پیش بینی چنین چیزی را نکرده بود، اما باتوجه به وضعیت پیش آمده دستور العمل معاونت خدمات شهری را به مناطق اعلام کردهایم تا آمادگی کامل را داشته باشند.
وی اذعان داشت: استاندارد الایندهها طبق آمار سازمان جهانی بهداشت برای آلایندهها ۵ میکروگرم بر مترمکعب به طور سالیانه است و میانگین سالانه کشور ما بالای ۳۰ است و ۶ برابر حد مجاز است.
رئیسی افزود: مازوت با سوختنش دی اکسید گوگرد و کربن سیاه تولید میکند و وارد ریه میشوند و اگر از حد مجاز بالاتر روند از عوارض آن سرطان است. در دنیا از مازوت استفاده میشود اما جایی استفاده میکنند که روی جمعیت اثر نمیگذارد و افراد زیادی در معرض نیستند.
معاون وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق آمار از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ به طور میانگین ۱۵ درصد از روزهای سال هوا در محدوده خوب یعنی هوای پاک بوده است.
رئیسی ادامه داد: ۱۴ درصد مرگهایی که به علت بیماری سکته قلبی است مربوط به آلودگی هوا است. یعنی از هر ۱۰۰ مرگ پانزده مرگ به علت آلودگی هوا است. ۵۹۷ همت یعنی ۱۲ میلیارد دلار به طور سالانه شامل هزینههای کلی در مبحث آلودگی هوا در تمامی کشور است.
وی اذعان کرد: آلودگی یک روز در تمام مناطق کشوری همزمان نیست یعنی اگر تهران آلوده است حتماً تمام کشور آلوده نخواهد بود، همچنین کشور درگیر یک آلودگی دیگر یعنی گرد و غبار است که استانهای جنوبی و غربی کشور دچار هستند. در روزهای آلوده اورژانس ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیسی افزود: آمار آلودگی هوا در اصفهان با میانگین غلظت ۳۵ بوده و ۲ هزار و ۲۹ مرگ داشته و ۲۵۶۴ هزار در معرض این آلودگی هوا بودهاند. هزینه بابت آلودگی هوا در اصفهان ۷۹۶ میلیون دلار بوده است.
معاون وزارت بهداشت توصیه کرد: مصرف بهینه در مورد انرژی آلودگی را کاهش میدهد، خدمات را به صورت الکترونیک دریافت کنیم و کمتر بیرون حاضر شویم، افراد آسیبپذیر باید در خانه بمانند به ویژه مادران باردار اگر بیرون میخواهند باشند خیلی کم و حداقلی باشد، تمامی افراد باید عوامل خطر سلامتی را جدی بگیرند، افرادی که بیماری زمینهای دارند افرادی که در معرض آلودگی قرار بگیرند احتمال بیماری بیشتر است.
رئیسی گفت: ما در کشور پول اضافی برای خرید یک خودروی بیکیفیت داخلی میدهیم که هم به سلامتی خود آسیب میزنیم و هم هزینه زیاد پرداخت میکنیم.
معاون وزارت بهداشت اذعان کرد: باید سالانه ۳۰ درصد افزایش تقاضای برق کشور از انرژیهای تجدیدپذیر تأمین شود، ولی فقط ۲ درصد آن در کشور تأمین میشود.
وی افزود: فقط ۱۰۰ روز هوای ابری داریم در حالیکه در دنیا از انرژی خورشیدی استفاده میکنند، و در تحقق هوای پاک تأثیر گذار است.
رئیسی اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور، بهداشت، نیرو، نفت، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، صمت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک نقش اساسی دارند و باید تکالیف اصلی را در این زمینه اجرا کنند.
معاون وزارت بهداشت ادامه داد: در کشور ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه توزیع بنزین داریم که از این تعداد ۲۴۸ جایگاه مغایر با حدود مجاز شغلی بوده و بخار بنزین از عوامل اصلی ایجاد سرطانها است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲ هزار و ۱۶۰ جایگاه بنزین اخطار دریافت کردند و ۲۷۴ پرونده قضائی ایجاد شده که از این تعداد ۳۰ جایگاه پلمپ شده است.
رئیسی گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل و نقل است، گفت: حدود ۱۳ میلیون موتور سیکلت وجود دارد از این تعداد بیش از ۱۱ میلیون فرسوده است در حالیکه باید طبق قانون از رده خارج میشدند.
وی اظهار داشت: ما در کشور پول اضافی برای خرید یک خودروی بیکیفیت داخلی میدهیم که هم به سلامتی خود آسیب میزنیم و هم هزینه زیاد پرداخت میکنیم.
معاون وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: ۱۰ سال پیش هشت هزار اتوبوس در کشور داشتیم الان این تعداد ۲ هزار دستگاه شده و متأسفانه وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته و از خودروهای شخصی زیاد استفاده که منجر به کاهش هوای پاک میشود.