فانی لند‌

۱۰ بازی ویدیویی جذاب که بعد از معرفی به طور کامل فراموش شدند

وقتی یک عنوان جذاب جدید داخل صنعت بازی معرفی می‌شود، شور و هیجان خاصی بین بازیکنان بسیاری در سراسر جهان به وجود می‌آید. بعضی از مواقع اما ساخت و انتشار آن اثر به قدری طول می‌کشد که ممکن است وجود چنین عنوانی به کلی از یاد بازیکنان برود. ناشران زیرک همیشه سعی می‌کنند تا مخاطبین خود را با حواشی، عکس و فیلم‌های گیم‌پلی و مسائل مهم آثارشان همراه خود نگه دارند. در این بین عناوین بسیاری بعد از معرفی شدن مدت‌ها در سکوت کامل به سر می‌برند و هیچ اطلاعاتی مربوط به آن‌ها هم منتشر نمی‌شود. به همین دلیل در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا ۱۰ بازی جذاب را معرفی کنیم که بعد از زمان معرفی، کاملا فراموش شدند. با ما همراه باشید.

Tekken X Street Fighter

احتمالا شما Street Fighter X Tekken را که سال ۲۰۱۲ منتشر شد به یاد دارید، یک کراس‌اور که توسط کپکام توسعه یافت. اما همراه این بازی به طور همزمان اثری دیگر با نام Tekken X Street Fighter توسط باندای نامکو در دست ساخت قرار داشت. مهم‌ترین ویژگی این بازی موتور گیم‌پلی سه‌بعدی آن نسبت به شکل و شمایل دوبعدی Street Fighter X Tekken بود. اما سال‌ها بدون انتشار اطلاعاتی در مورد توسعه بازی گذشت تا این که سال ۲۰۱۶ به صورت مخفیانه پروسه ساخت در حالت تعلیق قرار گرفت.

هر سال، سازنده تکن یعنی Katsuhiro Harada اطلاعات کوچکی در مورد وضعیت بازی منتشر می‌کرد و یک بار اذعان داشت که توسعه این اثر به دلیل فروش ناامیدکننده Street Fighter X Tekken متوقف شده است. در سال ۲۰۲۱، آقای هارادا دوباره اعلام کرد که ۳۰ درصد پروسه ساخت بازی تکمیل شده ولی خبری از لغو شدن آن نداد. به نظر می‌رسد حتی پر و پا قرص‌ترین طرفداران سری تکن و استریت فایتر هم این اثر را مدت‌هاست فراموش کرده‌اند و دیگر امیدی به بازگشت آن نیست.

System Shock 3

در سال ۲۰۱۵، سومین ورودی فرانچایز محبوب System Shock معرفی شد و خالق سری یعنی آقای Warren Spector هم رهبری توسعه آن را در دست داشت. جدای از تریلر جذاب بازی که سال ۲۰۱۹ به دست مخاطبین رسید، چند ماه بعد تیم توسعه کاملا منحل و تنسنت مسئول ساخت سیستم شاک ۳ شد. با این که طرفداران شدیدا منتظر مشاهده یک سه‌گانه خاص بودند، خیلی بعید است که بعد از سکوت طولانی مدت سازندگان، نسخه سوم سیستم شاک را ببینیم. سال گذشته ریمیک سیستم شاک ۱ به دست انتشار رسید و باید منتظر نسخه ارتقا یافته دنباله آن هم باشیم. حدودا یک دهه است که سیستم شاک ۳ معرفی شده و بعید است روزی به دست مخاطبین و هوادارانش برسد.

In the Valley of Gods

این بازی شوتر اول شخص ماجراجویی که در کویرهای مصر جریان داشت سال ۲۰۱۷ طی مراسم گیم آواردز معرفی شد. همان قدر که تریلر بازی از لحاظ بصری و گیم‌پلی جذاب بود، مسیر توسعه آن فاجعه‌بار ادامه یافت. استودیوی سازنده بازی یعنی Campo Santo سال ۲۰۱۸ توسط Valve خریداری شد. یک سال بعد اعلام شد که توسعه In the Valley of Gods در حالت تعلیق قرار دارد، چون نویسنده ارشد آن یعنی Sean Vanaman باید روی عنوان Half-Life: Alyx کار می‌کرد.

اواخر سال ۲۰۱۹، چندین نفر از اعضای کلیدی تیم توسعه همه‌ی مواردی که مربوط به In the Valley of Gods می‌شد را از صفحات اجتماعی خود حذف کردند. عجیب‌تر از همه این بود که بازی دیگر در وبسایت رسمی استودیو Campo Santo هم وجود نداشت و تریلر آن کاملا خصوصی شد. مشخصا با حذف شدن بازی به صورت کامل از اینترنت، کمتر کسی هنوز آن را به یاد می‌آورد.

Deep Down

زمانی که سونی در فوریه ۲۰۱۳ پلی‌استیشن ۴ را معرفی کرد، یک بازی اکشن نقش‌آفرینی جذاب هم کنار آن به مخاطبین نشان داد که جزو مهم‌ترین عناوین کنسول محسوب می‌شد. سال‌ها گذشت و هیچ خبری از Deep Down و روند توسعه، زمان عرضه یا حتی کنسل شدن آن به دست مخاطبین نرسید. تا به امروز، دیپ داون در برزخی وحشتناک قرار دارد و کارگردان بازی آقای Yoshinori Ono آخرین بار سال ۲۰۱۹ تایید کرد که این عنوان هنوز زنده است.

قطعا اکثر کسانی که سال ۲۰۱۳ معرفی دیپ داون را مشاهده کردند دیگر چیزی از آن به یاد ندارند. مورد عجیب‌تر این است که مدیر سابق سونی یعنی شان لیدن سال ۲۰۲۱ گفت که هیج خبری از وضعیت دیپ داون ندارد. تئوری‌هایی وجود دارد که منابع این بازی برای Dragon’s Dogma ۲ استفاده شده‌اند و دیگر هیچ ایده‌ و خبری درباره وضعیت فعلی آن موجود نیست. شاید بشود با قطعیت گفت که دیپ داون هرگز به دست مخاطبین نخواهد رسید.

فیلم Splinter Cell

پروژه اقتباس سینمایی از فرانچایز مخفی‌کاری محبوب یوبی‌سافت یعنی اسپلینتر سل سال ۲۰۰۵ معرفی شد. آن زمان بازی Splinter Cell: Chaos Theory یک تریلر کامپیوتری داشت که مربوط به فیلم اقتباسی سری می‌شد. آثار اقتباسی صنعت بازی به مرور زمان محبوب‌تر می‌شدند و همین مسئله راه را برای اسپلینتر سل باز می‌کرد، علی‌الخصوص که آثار متعدد دیگری از سری Tom Clancy هم برای سینما در نظر گرفته شده بودند. تا سال ۲۰۱۲، تام هاردی برای ایفای نقش سم فیشر در نظر گرفته شده بود و Doug Liman هم کارگردان پروژه محسوب می‌شد.

اما سال ۲۰۱۵، لیمان پروژه را رها کرد و طی دهه اخیر اخبار مربوط به فیلم اسپلینتر سل ضد و نقیض بودند، طوری که مخاطبین اصلا آن را به یاد نمی‌آورند. طی همین سال جاری بود که تهیه‌کننده پروژه Basil Iwanyk مرگ فیلم اسپلینتر سل را تایید کرد و دلیل این اتفاق را مشکلات فیلم‌نامه و عدم بودجه کافی دانست. با وجود پروژه‌هایی نظیر فیلم واچ داگز یا انیمه اسپلینتر سل، بعید است که شرکت فرانسوی دوباره نگاهی به این اثر اقتباسی بی‌اندازد.

The Last Night

یکی از جذاب‌ترین معرفی‌های مراسم E3 اخیر قطعا مربوط به عنوان سایبرپانکی و پلتفرمر The Last Night است. اما همان موقع معرفی بود که برخی از مخاطبین نظرات ضدفمنیستی کارگردان بازی را پیدا و منتشر کردند. به همین دلیل، افراد زیادی از ناشر بازی Raw Fury درخواست کردند تا این عنوان منتشر نشود. بازی تاریخ انتشار خود در سال ۲۰۱۸ را به دلیل مشکلات کسب و کاری، قانونی و مالی با کارگردان را از دست داد و راه Raw Fury از توسعه‌دهنده پروژه یعنی استودیو Odd Tales جدا شد.

سورت اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که پروسه توسعه The Last Night هنوز فعال است و اوایل ۲۰۲۴ هم از طرفداران خواست صبور و حامی باشند. اما جدای از افراد اندکی که هنوز منتظر این بازی مانده‌اند، عدم حرکت رو به جلو و حواشی بسیاری که حول تیم سورت وجود دارد عملا جایی برای The Last Night بین مخاطبین باقی نگذاشته است.

Shenmue IV

زمانی که Shenmue ۳ طی مراسم E3 2015 معرفی شد هواداران قدیمی سری بسیار خوشحال و هیجان‌زده بودند که بعد از سال‌ها یک عنوان جدید دیگر با داستانی تازه دریافت خواهند کرد. اما زمانی که بازی در سال ۲۰۱۹ به دست انتشار رسید، نقدها و واکنش مخاطبین شدیدا متضاد و عجیب بودند. سیستم گیم‌پلی بازی بسیار قدیمی به نظر می‌رسید و گویا داستان بازی اصلا قصد طی شدن و پیشروی را نداشت.

با وجود اینکه طرفداران وفادار سری نسخه سوم Shenmue را قبول کردند، خالق مجموعه یعنی Yu Suzuki نتوانست مخاطبین کافی برای ساخت دنباله این اثر را جذب کند. نسخه سوم کاملا دیدگاه‌های مثبت دو عنوان پیشین خود را خدشه دار کرد، پس اگر روزی Shenmue IV معرفی شود نمی‌توانیم انتظار خاصی از آن داشته باشیم. برای خیلی از طرفداران، Shenmue ۳ راه‌های ادامه دادن داستان سری را بست، مجموعه‌ای که قرار بود حداقل ۴ یا ۵ عنوان داشته باشد.

Witchbrook

بازی Witchbrook یک اثر نقش‌آفرینی زیبا و دلنواز است که بازیکنان داخل آن ساحره‌ای در حال تمرین را کنترل خواهند کرد. توسعه‌دهنده این عنوان Chucklefish است که سابقه کار روی Starbound و Wargroove را هم دارد. سال ۲۰۱۶ که این بازی معرفی شد، توجه و هیجان عجیبی حول آن شکل گرفت، ولی بعد از یک دهه هنوز به دست انتشار نرسیده است. اگر طرفداران پر و پا قرص این عناوین را در نظر نگیریم، اکثر کسانی که برای Witchbrook هیجان داشتند احتمالا مدت‌ها پیش وجود آن را از یاد برده‌اند.

استودیو چاکلفیش قصد دارد تا با ایجاد توسعه‌ای طولانی‌تر اثری بدون مشکل و جذاب تحویل مخاطبین بدهد، اما مسائلی نظیر استخدام نویسنده برای این بازی چیزی حدود یک سال قبل نشان می‌دهد به این زودی‌ها شاهد ویچ‌بروک نخواهیم بود. در حالی که احتمال عرضه شدن برای ویچ‌بروک وجود دارد (برعکس بقیه آثار لیست)، اصلا مشخص نیست تا چه زمانی باید منتظر آن بمانیم.

Star Wars Eclipse

فرانچایز جنگ ستارگان در حال حاضر به قدری اشباع شده که هر اثری از آن می‌تواند مسیری اشتباه را طی کند و به بیراهه برود. یکی از بهترین مثال‌ها برای این مسئله Star Wars Eclipse به شمار می‌رود که توسعه آن به عهده Quantic Dream است و اولین بار طی مراسم گیم آواردز ۲۰۲۱ معرفی شد. سابقه بسیار عالی کوانتیک دریم در تولید عناوین تعاملی و روایت‌محور فوق‌العاده همراه با تم جذاب بازی باعث شده بود طرفداران شدیدا هیجان‌زده باشند.

اما از همان اوایل، درک عمومی بازی با چند مشکل بزرگ روبرو شد. برای مثال، حواشی زیادی حول مشکلات اساسی فضای کار کوانتیک دریم وجود داشت که بیشترین بحث را هم برای بازی به وجود آورد. همچنین می‌توانیم به مسئله تعویق توسعه به علت ناتوانی در عدم جذب نیرو اشاره کنیم که حاصل مشکلات فضای کار و شکایات آن بود. طبق اخبار احتمالا تا سال ۲۰۲۷ شاهد عرضه این نسخه جنگ ستارگان نباشیم، چیزی که به وضوح نشان می‌دهد سازندگان خیلی زود و عجولانه آن را معرفی کردند. بدون شک بین تمامی پروژه‌های جنگ ستارگان، این اثر کاملا محو و ناپدید شده است.

Project Awakening

در نهایت به عنوان زیبای Project Awakening می‌رسیم، یک اثر اکشن نقش‌آفرینی که سال ۲۰۱۶ معرفی شد و توسط استودیو Cygames در دست ساخت است. دقیقا ۲ سال بعد از معرفی، سازندگان بالاخره اولین تریلر بازی را منتشر کردند که بسیار چشمگیر و جذاب بود. تریلر خیلی عالی قدرت بصری بازی و مبارزات محیطی خاصش را نشان داد. در حالی که قرار بود این اثر برای پلی‌استیشن ۴ عرضه شود، طی سالیان اخیر اخبار خاصی از روند توسعه آن نداشتیم.

در حقیقت این همه سکوت برای بازی جایی شکل گرفت که گفته شد توسعه آن به شکل داخلی کنسل شده است. اوایل سال جاری اما Cygames تایید کرد که Project Awakening هنوز در پروسه توسعه قرار دارد و طی ماه‌های آینده اخبار بیشتری از آن دریافت خواهیم کرد. با توجه به انتظارات و سختی‌های عناوین AAA می‌توان گفت که تریلر اولیه کار را برای توسعه‌دهندگان دشوار کرد و این اثر خیلی زود معرفی شد. با این که شاید در آینده شاهد عرضه Project Awakening باشیم، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که هنوز در مورد آن صحبت و بحث می‌‎کند.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما چه عناوین دیگری در لیست ما می‌توانند قرار بگیرند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!