متاسفانه هنوز که هنوز است مردم ما نمیدانند که یک کار عروسکی میتواند سیاسی، اجتماعی، فلسفی و فرهنگی باشد و برای بزرگسال هم اجرا برود – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: محمد لقمانیان از لزوم تزریق پول به جشنواره عروسکی تهران-مبارک صحبت کرد.
به گزارش سینماپرس، نمایش قلب به میم کاری از محمد لقمانیان است که در بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه اجرا رفت.
محمد لقمانیان عروسک گردان و کارگردان گفت: قلب به میم داستان یک هنرمندی است که شخصیت یک عروسک را بازی میکند. در ادامه آنقدر عروسک هنرمند معروف میشود که مردم آن هنرمند را نمیبینند و شخصیت عروسکی را میبینند و از آنجا به بعد هنرمند تصمیم به نابود کردن عروسک و چیزی ک خلق کرده است میگیرد.
وی ادامهداد: قلب به میم به معنای تبدیل شدن به میم است و در مقیاس ما یک جایی نون تبدیل به میم میشود. عروسک ما به اسم میم است و عروسکی که چند سال است به اسم لقمه معروف کردم بر اساس کاراکتر مانند همین کار بوده است. کاراکتر من به اسم آقای لام است و در کاراکتر لقمه میم بود. در نهایت قلب به میم همان تبدیل شدن به لقمه است.
وی افزود: این نمایش برای نخستین بار در بیستمین جشنواره بینالمللی عروسکی تهران مبارک را کار میکنم.
محمد لقمانیان: نمیدانستم قرار بوده در سالن اصلی تئاترشهر اجرا داشته باشم
محمد لقمانیان بابت قیمت بلیط نمایشها که برعهده دبیر جشنواره یا گروهها بود بیان کرد: نه، ما اصلا تصمیم نگرفتیم و به ما نگفتند که قیمت بلیطها چقدر باشد. همچنین درباره سالن هم باید بگویم نمیدانستم قرار بوده است که سالن اصلی را به من بدهند و ناگهان من را در عمل انجام شده قرار دادند. البته میگفتند که احتمالا نمایش شما مخاطبان بسیاری داشته باشد، به همین علت سالن اصلی را به ما دادند.
این کارگردان درباره برگزاری جشنواره عروسکی تهران_مبارک و آشنایی مردم با این جشنواره گفت: ببینید اصولا مردم با چنین جشنوارههایی خیلی کم آشنا هستند و به طور کلی باید چنین جشنوارههایی باشد؛ زیرا مردم در طی این سالها فهمیدهاند که برگزاری جشنواره عروسکی فقط برای خردسالان نیست. متاسفانه هنوز که هنوز است مردم ما نمیدانند که یک کار عروسکی میتواند سیاسی، اجتماعی، فلسفی و فرهنگی باشد و برای بزرگسال هم اجرا برود. متاسفانه مردم ما هنوز چنین چیزی را نمیدانند و فکر میکنند عروسک باید برای بچه اجرا شود و آموزشی است و برای بزرگسال نیست.
وی ادامه داد: این درحالی است که جشنوارهها به عبارتی میتوانند نمایش عروسکی را پرزنت کنند و بگویند این جشنوارهها شامل عقاید، افکار، سبکهای متفاوت است و فکر نکنند همه چیز بچه. بازی است.
گویا دولت دوست ندارد جشنواره تئاتر و موسیقی زیاد باشد
لقمانیان تصریح کرد: احساس میکنم هر سال که میگذرد جشنواره عروسکی درحال ضعیف شدن است، از جهت برگزاری، امکانات، پولی که دولت به جشنواره تزریق میکند. کیفیت آثار قابل قبول است و بعضی از کارها را دیدم که قابل قبول بود و کیفیت خوب است و دست اندر کاران جشنواره خوب هستند و میدانند جشنواره را چگونه برگزار کنند؛ اما گویا دولت دوست ندارد جشنواره تئاتر و موسیقی زیاد باشد و باید به جشنوارهای مانند عروسکی بها داده شود.
وی تاکید کرد: همچنین باید پول به جشنواره تزریق شود و گروههای شهرستانی با حضور در جشنواره چیزی یاد بگیرند و تجربه کسب کنند. در شهرستان نوجوانهایی را میشناسم که عاشق این هستند مجموعه تئاترشهر و تئاتر ببیند و اگر افراد آپدیت باشند و جشنواره ببیند میروند و تئاتر شهرستان خود را آباد میکنند، چیزهای خیلی خوبی در جشنوارهها وجود دارد اما نمیدانم چرا بها داده نمیشود.
وی بیان کرد: من فقط در جشنواره بینالمللی عروسکی تهران-مبارک شرکت کردم تا بتوانم تا جای امکان چراغ خود را روشن کنم.
تولیدات عروسکی در تلویزیون در دهه شصت و هفتاد زیاد شد و به مرور کاهش پیدا کرد
محمد لقمانیان درباره کارهای عروسکی تلویزیون در گذشته بیان کرد: یک زمانی تولیدات عروسکی در تلویزیون و یک زمانی در شبکههای استانی و شبکههای یک، دو، سه، تهران و غیره زیاد شد، همه کانال دار شدند و نیاز داشتند تا کار عروسکی انجام دهند. خب این امر در دهه شصت و هفتاد زیاد شد و به مرور کاهش پیدا کرد، این امر و فضا به واسطه فضای مجازی و رسانه کم شد، آن هم به دلیل کم توجهی با بیتوجهی مسئولین که اصلا این کارهای عروسکی را تماشا نمیکنند. همچنین مسئله سرخوردگی هنرمندان هم هست، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در این کار باشید و نابود نشوید. به همین دلیل خیلی از افراد بازیگری میکنند و برخی متاسفانه تاکسی اینترنتی کار میکنند و باید بگویم ما همیشه شعار میدهیم که نیازمند نگاه مسئولین هستیم.