چرا تاخیر بازی Assassins Creed Shadows اتفاق خوبی است؟
بازی اساسینز کرید شدوز برای دومین بار تاخیر خورد. به شخصه کمتر به یاد دارم که یک بازی بزرگ اساسینز کرید به این شکل تاخیر بخورد تا با بهترین کیفیت ممکن به دست مخاطبان برسد. این دو تاخیر نشان از آن دارد که یوبیسافت بیشتر از همیشه خطر را احساس کرده و اینبار همه چیز را جدی گرفته است. یوبیسافت از شوخیهای فضای مجازی با باگها و ایرادات فنی متعدد بازیهایش خسته شده، چرا که حالا ماهیت مستقل استودیو به خطر افتاده است. برای همین است که در تیتر گفتم تاخیر بازی Assassins Creed Shadows اتفاق خوبیست و آن را به فال نیک میگیرم. چون حالا بیش از پیش میتوان به این بازی امیدوار بود. با ویجیاتو همراه باشید.
یوبیسافت در طول سه سال گذشته بدترین دوران تاریخ خودش را طی کرده است. شکستهای پی در پی و بازیهای ناموفقی که یکی پس از دیگری عرضه شدند، خیلی آرام یوبیسافت را در لبه پرتگاه گذاشت و در نهایت وضعیت سهام این کمپانی را در پایینترین ارزش خود در طول تاریخ قرار داده است. شاید بسیاری تصور میکردند که انتشار بازی Star Wars Outlaws بتواند وضعیت را عوض کند و حداقل وجود نام بلاک باستری مثل جنگ ستارگان بتواند فروش بالا را برای یوبیسافت تضمین کند اما کیفیت فنی نهچندان جالب بازی و حواشی اطراف آن، جلوی درخشش این بازی را گرفت و فروش ناامیدکنندهای را رقم زد.
حالا اگر بخواهیم طبق پیشبینی و حدس و گمان پیش برویم، باز هم میتوانیم بگوییم که نام اساسینز کرید میتواند تضمین خوبی برای فروش Shadows باشد. اما این بازی از همان ابتدا به دلایل مختلف دچار حاشیههای زیادی شده و نمایش اول گیمپلی هم جذاب و امیدوارکننده به نظر نمیرسید. پس از تاخیر اولیه بازی، وقتی نمایشهای بیشتری منتشر شد، به نظر همه چیز بهتر شده بود. حالا انیمیشنها روانتر بودند و مهمتر از آن مارکتینگ بازی هدفمند به نظر میرسید و سازندگان مواردی را به بازیکنان نشان میدادند که مورد انتظار بودند. از گشت و گذار در محیطهای طبیعی تا نمایش انیمیشنهای پارکور، همهی این نمایشها بسیار جذابتر شدند. در اینجا پیشنهاد میکنم مطلب «چرا دوباره به Assassins Creed Shadows امیدوار شدیم؟» را بخوانید.
با دیدن نمایشهای جدید، بیشتر باور دارم که تاخیر اول اقدامی درست بود و حالا امیدوارم تاخیر دوم، وضعیت بازی را بسیار بهتر کند. یکی از دلایلی که بابت تاخیر بازی خوشحالم کرده، روشن شدن تکلیف سازنده با خودش است. زمانی که بازی استار وارز اوتلاز منتشر شد، انتقادات زیادی نسبت به سیستم مخفیکاری بازی وارد شده بود و منتقدان و بازیکنان میگفتند که طراحی مراحل مخفیکاری بازی مشکل دارد و بازیکن باید با مبارزه و زد و خورد ماموریتها را پیش ببرند. به شخصه، باور داشتم که ساخت یک بازی با المانهای مخفیکاری قوی به خودی خود نکته مثبتی است؛ چرا که در بازار امروز، تعداد بازیهای مخفیکاری به شدت کاهش داشته و فرنچایزهای بزرگ زیادی یا فراموش شدند یا مسیرشان را تغییر دادند.
اما با گذشت حدود یک ماه، سازندگان در پیامی اعلام کردند که با بهروزرسانیهای جدید قصد دارند تا ساختار بازی را بهبود ببخشند و در راستای این موضوع المانهای مخفیکاری در بازی کمرنگتر شده است. گویا خود سازندگان هم آگاه بودند ساختاری که در بازی به کار گرفتند به شکلی درست پیاده نشده و با همین آگاهی تصمیم گرفتند که بازی را منتشر کنند. کمی این اتفاق حس بلاتکلیفی سازندهها را نشان میدهند، گویا که آنها تا لحظه انتشار بازی نمیدانستند که مراحل باید ساختاری اکشن یا مخفیکاری داشته باشد.
حالا تیم یوبیسافت کِبِک با دیدن بازخوردهای مختلف از بازی Star Wars Outlaws و تاخیرهای متعدد، فرصت این را داشته تا حداقل در این موارد بدیهی به یک نتیجه معین برسد و دیگر اصلاحات لازم و بنیادی را به بعد از انتشار بازی موکول کند و امیدواریم که عمده تمرکز را روی توسعه بستههای الحاقی بگذارد. در اینجا باز هم باید تاکید کنم، امیدوارم یوبیسافت از اتفاقات سه سال گذشته درس گرفته باشد، امیدوارم!
یوبیسافت حساب زیادی روی بازی Assassins Creed Shadows باز کرده و این بازی آینده این کمپانی را تعیین میکند. وضعیت بغرنج کمپانی باید هر چه زودتر درست شود و خانواده گیمو (موسسان و مدیران اصلی یوبیسافت) همچنان میخواهند کنترل کاملی بر امور مدیریتی و تسلط کامل بر محصولات این استودیو داشته باشند. تنسنت به شدت آمادهست تا با افزایش سهام خود، مدیریت یوبیسافت را برعهده بگیرد و از استودیوهای متعدد این کمپانی برای توسعه پروژههای مدنظر خودش استفاده کند. همچنین تاخیر این بازی از ماه شلوغ فوریه، میتواند وضعیت فروش را کمی بهبود ببخشد. اساسینز کرید شدوز با اختلاف کمی نسبت به بازیهای Kingdom Come Deliverence 2، Civilization 7 و Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii عرضه میشد و قطعا فروش بازی تحت تاثیر قرار میگرفت.
به شخصه دوست ندارم یوبیسافت امروز به دست ابرکمپانی مثل تنسنت سپرده شود. میدانم که یوبیسافت در طول این چند سال واقعا ناامیدکننده عمل کرده و با عرضه بازیهای مختلف همه را دلسرد کرده، اما تغییر در دیدگاه مدیریتی، دادن آزادی عمل به استودیوها برای ساخت پروژههای متفاوت و زنده کردن آیپیهای قدیمی میتواند این کمپانی را در وضعیت بهتری قرار دهد. اما اگر تنسنت کنترل کامل این استودیو را برعهده بگیرد، سرنوشت برخی از فرنچایزها، نامعلومتر از قبل خواهد شد. سایه تنسنت روی یوبیسافت افتاده و یوبیسافت هرکاری میکند اساسینز کرید را از زیر این سایه مخوف بیرون بکشد و از شدوز، قهرمان روشنایی بسازد. اما صنعت بازی بیرحمی خودش را به همه نشان داده و باید دید یوبیسافت چطور میتواند امیدها را نسبت به خودش بازگرداند.
بیشتر بخوانید: