ماجرای حواشی سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در برنامه جوکر چیست؟

ماجرای حواشی سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در برنامه جوکر چیست؟

در روز‌های اخیر بنیاد مستضعفان به خاطر سرمایه گذاری این بنیاد در برنامه جوکر مورد انتقاد یک رسانه و یک نماینده مجلس قرار گرفت.

بنیاد مستضعفان و مساله هزینه کرد برای برنامه جوکر ۲، در روز‌های اخیر دستمایه گزارشی در گروه هنر و رسانه خبرگزاری فارس شده است، گزارشی با این محتوا که «بنیاد مستضعفان از طریق شرکت‌های زیرمجموعه نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان در قالب تبلیغات پنهان شرکت‌های زیر مجموعه این بنیاد برای ساخت برنامه «جوکر ۲» هزینه کرده است»

گزارش همچنین استفاده محصولاتی، از برند‌های پاک، پاکدیس، بهنوش، گوشتیران و زمزم در یخچال برنامه را «استراتژی تبلیغاتی پنهان» توصیف و به دنبال آن مدعی شده است که هزاران امضا در کمپین‌های متعدد سامانه فارس من خواستار توقف پخش این برنامه شده و آن را مخالف تعاریف ایرانی اسلامی دانسته‌اند.

دوم این که این گزارش در پایگاه خبری رجانیوز، نزدیک به نیرو‌های سعید جلیلی و البته اعضا دولت سابق نیز بازنشر شده و کمتر رسانه دیگری توجه خاصی به آن نشان داده است.

سومین مساله نیز تذکری است که یکی از نمایندگان مجلس درباره موضوع هزینه کرد بنیاد مستضعفان در این برنامه داده است. عباس گودرزی، سخنگوی هیئت‌رئیسۀ مجلس در تذکری در جلسه علنی مجلس خواستار پاسخگویی مدیران بنیاد درباره این موضوع شده است که « با چه مجوزی منابع بیت‌المال و پولی را که باید صرف محرومیت‌زدایی و توسعهٔ اقتصاد کشور شود، خرج تولید محتوا‌های بیهوده و ضدفرهنگ می‌کنند؟ اولویت شما باید پرداخت حقوق کارگران کارخانه‌های تحت‌مدیریت خود و تقویت تولید ملی باشد؛ نه هدردادنِ دارایی و سرمایهٔ عمومی». عباس گودرزی عضو جبهه پایداری و راه یافته به مجلس دوازدهم از لیست مورد تایید این جبهه در شهرستان بروجرد در استان لرستان است.

تجمیع این سه خبر با محور انتقاد از بنیاد مستضعفان، اما سه نکته را در دل خود دارد که نشان می‌دهد شاید این نقد نه از حب مخاطب و دلسوزی برای بودجه و اعتبارات بنیاد که از بُغضی باشد که نسبت به این نهاد از جانب جریان سیاسی خاص وجود دارد.

نخست این که چرا در شرایطی که صداوسیما در باتلاق ناتوانی در جذب مخاطب به سر می‌برد وقتی یک برنامه در شبکه نمایش خانگی توانسته بخش سرگرمی مخاطبان را تا اندازه‌ای اقناع کند، صرف این که برنامه در خارج از صداوسیما تولید و در حال پخش است باید با رویکرد ضربتی مورد حمله قرار بگیرد. این اقدام بنیاد مستضعفان در حمایت از برنامه‌ای که در دوران افول وحشتناک تماشاگر در صداوسیما توانسته اندکی مورد توجه باشد نه تنها نیازمند نقد نیست که امر مبارکی است و نشان می‌دهد بنیاد مستضعفان با هوشمندی در حال رصد حوزه‌های مورد نظر مردم است.

مشخصا انتشار این خبر می‌تواند با سفارش یا نظر مثبت نیرو‌های داخلی صداوسیما باشد که هم از، از دست دادن منافع مالی که از دست آن‌ها رفته ناراحت هستند و هم نگران استقبال مردم از برنامه‌ای که خارج از اتاق فکر‌های وحید جلیلی، علی فروغی یا اوج و افق ساخته می‌شود. 

دومین نکته درباره سابقه انتشار برخی مطالب با عنوان «درخواست‌های مردمی برای توقف یک موضوع یا پخش یک برنامه» در خبرگزاری فارس است. حدود یک دهه قبل در همین دست از کمپین‌ها تصویری شدن تماس تلفنی و موضوع مخالفت مراجع با این نوع تماس برجسته و در این میان یک اپراتور با ضرر هنگفتی زیر بار این ماجرا مواجه شد. درج دغدغه‌های عمومی و شرعی منعکس شده در رسانه‌ها اعم از کمپین فارس من یا هر کمپین دیگری البته اقدامی مهم و لازم است به این شرط که مساله و دغدغه «تنها مردم باشند» و موضوعات رانت و اعتبارات در جهت دهی به این موضوعات تاثیری نداشته باشد.

سومین و اصلی‌ترین موضوع، اما نیت سیاسی است که در حملات این روز‌ها به بنیاد مستضعفان قابل حدس است. سال گذشته پرویز فتاح از بنیاد مستضعفان به ستاد اجرایی فرمان امام رفت و حسن دهقان به جای او در این بنیاد منصوب شد. پرویز فتاح در بنیاد مستضعفان بخشی از نیرو‌های یار قدیمی خود یعنی صادق محصولی را به کار گرفته بود. برخی خبرها حاکی از آن است که با ورود حسین دهقان به بنیاد مستضعفان بخش قابل توجهی از نیرو‌های فتاح- در حقیقت نیرو‌های صادق محصولی و جبهه پایداری- توسط دهقان از این مجموعه کنار گذاشته شدند و بر اساس برخی شنیده‌ها این نیرو‌ها در ستاد اجرایی زیر نظر فتاح، مجددا به کار گرفته شدند.

روزنامه اعتماد در گزارشی در دی ماه سال گذشته مدعی شد که بر اساس شنیده‌های این رسانه، در زمان طرح مساله پیشنهاد حضور حسین دهقان در بنیاد مستضعفان، او شرط حضور خود در این نهاد را مجوز «تغییر نیرو‌ها در این بنیاد» قید کرده و در از ماه‌های ابتدایی حضور خود جابه‌جایی‌های زیادی درباره نیرو‌های نزدیک به جبهه پایداری در این بنیاد رخ داده است.

با در نظر گرفتن این پیش زمینه و با بررسی سابقه سیاسی برخی رسانه‌ها و چهره‌های منتقد در قبال سرمایه گذاری بنیاد در برنامه جوکر ۲، مساله بیش از این که دغدغه برای اعتبارات بنیاد باشد، رنگ و بوی یک تسویه حساب سیاسی با مدیریت بنیاد را می‌گیرد. 

به نظر می‌رسد در شرایط حساسی که صداوسیما و مدیریت آن مورد انتقاد‌های مختلفی از نظر جذب مخاطب هستند زمان تسویه حساب سیاسی روی محور حمایت از برنامه‌های مخاطب محور نیست. رویکرد بنیاد مستضعفان در این یک مساله برخلاف اتاق فکر صداوسیما «مخاطب محور» است و با سرمایه گذاری در برنامه‌ای مخاطب محور، در عمل سود دوجانبه‌ای به مجموعه‌های ذی ربط خود و برنامه‌ای مورد پسند مردم می‌رساند. انتهای برنامه هم کفن دست افراد حاضر در استودیو داده نمی‌شود!

منبع خبر

دانلود آهنگ های ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها