متأسفانه «تلویزیون» آن‌طور که باید از کسانی که پرورش داده حمایت نمی‌کند/ نمی‌توان یک‌باره با همه «قطع ارتباط» کرد و همه چیز را به «نسل جدید» سپرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

متأسفانه «تلویزیون» آن‌طور که باید از کسانی که پرورش داده حمایت نمی‌کند/ نمی‌توان یک‌باره با همه «قطع ارتباط» کرد و همه چیز را به «نسل جدید» سپرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس: «رضا ابوفاضلی» ضمن بررسی عوامل کوچ بسیاری از اهالی تلویزیون به پلتفرم های نمایش خانگی گفت: دستمزدهای گزافی که در این پلتفرم‌ها پرداخت می‌شود، باعث شده کمتر کسی به سمت تلویزیون برود. تلویزیون نمی‌تواند با این دستمزدها رقابت کند و به همین دلیل، حتی افرادی که پیش‌تر برای تلویزیون کار می‌کردند، حالا به سمت پلتفرم‌های خصوصی کوچ کرده‌اند.

«رضا ابوفاضلی» کارگردان فیلم‌های «به خاطر تهمینه» و «بهای یک بهانه» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس به بررسی وضعیت تلویزیون و دلیل عقب ماندن این رسانه از پلتفرم های نمایش خانگی پرداخت و در این خصوص تصریح کرد: این اتفاق دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که در پلتفرم‌های خصوصی، دستمزدها بهتر است و هیچ محدودیتی در انتخاب سوژه ندارند. این آزادی عمل باعث شده قصه‌های جدیدتر و جذاب‌تری ارائه دهند. البته تلویزیون همچنان فعال است، اما محدودیت‌هایی که دارد، چه از لحاظ سوژه و چه از لحاظ دستمزد، باعث می‌شود که افراد تمایل بیشتری به همکاری با پلتفرم‌های خصوصی پیدا کنند.

وی افزود: ما همگی بزرگ‌شده تلویزیون هستیم، اما متأسفانه تلویزیون آن‌طور که باید از کسانی که پرورش داده حمایت نمی‌کند. این افراد، به دلیل نبود حمایت کافی، به پلتفرم‌های خصوصی کوچ کرده‌اند. به نظر من، باید کسانی که در تلویزیون پرورش یافته‌اند حفظ شوند.

ابوفاضلی با بیان این مطلب که در گذشته، عوامل حرفه‌ای و پیشکسوت تلویزیون جایگاه ویژه‌ای داشتند و حفظ می‌شدند. اما الان شرایط تغییر کرده و افراد حرفه‌ای کنار گذاشته می‌شوند، خاطرنشان کرد: نسل جدیدی که وارد می‌شود، برای رسیدن به تجربه و توانایی همان افراد، زمان و آزمون‌وخطا نیاز دارد. اگر تلویزیون کمی مهربان‌تر با افراد حرفه‌ای برخورد کند و تعامل بیشتری داشته باشد، این افراد می‌توانند کمک کنند تلویزیون دوباره به جایگاه سابقش برگردد.

او ادامه داد: تلویزیون روزگاری میلیون‌ها تماشاگر داشت و این موقعیت به‌راحتی به دست نیامده بود. تجربه، تلاش، و زحمات زیادی پشت آن بود. اگر نسل جدید در کنار پیشکسوتان کار کند، می‌توان این تجربه‌ها را به آن‌ها منتقل کرد.

ابوفاضلی تاکید کرد: جوان‌گرایی خوب است، اما بهتر است پیشکسوتان هم حفظ شوند و به‌عنوان مشاور در پروژه‌ها و بخش‌های مدیریتی حضور داشته باشند. تغییرات باید تدریجی باشد؛ نمی‌توان یک‌باره با همه قطع ارتباط کرد و همه چیز را به نسل جدید سپرد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «آتش سرد» توان مالی بالای پلتفرم ها را عاملی برای جذب هنرمندان مختلف دانست و بیان کرد: پلتفرم‌های خصوصی به دلیل توان مالی بالا و دستمزدهای بالایی که پرداخت می‌کنند، توانسته‌اند بسیاری از افراد را جذب خود کنند. این یکی از مشکلات اصلی تلویزیون است. دستمزدهای گزافی که در این پلتفرم‌ها پرداخت می‌شود، باعث شده کمتر کسی به سمت تلویزیون برود. تلویزیون نمی‌تواند با این دستمزدها رقابت کند و به همین دلیل، حتی افرادی که پیش‌تر برای تلویزیون کار می‌کردند، حالا به سمت پلتفرم‌های خصوصی کوچ کرده‌اند.

وی افزود: ما خودمان هم وقتی در تلویزیون کار می‌کنیم، تلاش داریم افرادی را که قبلاً با تلویزیون کار کرده‌اند، جذب کنیم؛ چه عوامل پشت دوربین و چه جلوی دوربین. اما حتی در سینما هم این مشکل وجود دارد، و در تلویزیون این وضعیت به‌مراتب بدتر است.

ابوفاضلی دیگر عامل توفیق پلتفرم ها را آزادی عمل و کاهش محدودیت های نظارتی آن معرفی کرد و اظهار داشت: در پلتفرم‌های خصوصی نظارت بسیار کمتری وجود دارد و این امر دست تولیدکنندگان را بازتر می‌گذارد. محدودیت‌های تلویزیون در مقابل این آزادی عمل باعث شده بسیاری ترجیح دهند به پلتفرم‌های خصوصی بروند.

این کارگردان همچنین در انتقاد به وضعیت سینمای کمدی کشور تصریح کرد: متأسفانه برای بازگشت سرمایه، فیلم‌های کمدی به سمتی رفته‌اند که شوخی‌ها و دیالوگ‌های رکیک یا صحنه‌های نامناسب در آن‌ها رایج شده است. این موضوع باعث شده بسیاری از خانواده‌ها نتوانند این فیلم‌ها را تماشا کنند، چراکه در شأن سینمای ایران نیستند.

او افزود: ما به‌نوعی مخاطب را به سمتی هدایت کرده‌ایم که فیلم‌های کمدی با کیفیت پایین را بپذیرد. این تغییر هم از سوی مسئولین سینمایی و هم از سوی تهیه‌کنندگان و کارگردانان اتفاق افتاده است، زیرا دغدغه اصلی همه، بازگشت سرمایه است.

ابوفاضلی در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: نهادها و سازمان‌های دولتی هم که وارد کار می‌شوند، با محدودیت‌های فراوانی مواجه‌اند و نمی‌توانند با امکانات محدودی که دارند، رقابت کنند. همین موضوع باعث شده سینمای ایران، که زمانی پر از آثار فاخر و کارگردان‌های بزرگ بود، اکنون به سمت تولید فیلم‌هایی برود که بسیاری از آن‌ها در شأن سینمای ما نیستند.

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها