«هنر» نیازمند «حمایت دولت» است/ «هنر» نمی‌تواند به‌طور کامل «خصوصی» باشد/ «خصوصی‌سازی هنر» آن را از رسالت اصلی‌اش دور می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

«هنر» نیازمند «حمایت دولت» است/ «هنر» نمی‌تواند به‌طور کامل «خصوصی» باشد/ «خصوصی‌سازی هنر» آن را از رسالت اصلی‌اش دور می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس: «پویا حسنوند» کارگردان نمایش «خانه مادری» در انتقاد نسبت به واگذاری سالن های نمایش به بخش خصوصی بیان کرد: هنر نمی‌تواند به‌طور کامل خصوصی باشد؛ چراکه خصوصی‌سازی هنر، آن را از رسالت اصلی‌اش دور می‌کند. دولت باید با سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، زمینه را برای رشد و شکوفایی هنر فراهم کند.

«پویا حسنوند» که با نمایش «خانه مادری» در «چهل و سومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر» حضور پیدا نموده، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن اشاره به معضلات اقتصاد تئاتر و تاثیر پذیری سطح متفکر این هنر از وضعیت اقتصادی کشور، بیان داشت: واقعیت این است که شرایط اقتصادی ایران، همان‌طور که همه در جریان هستیم، مطلوب نیست. این شرایط برای تئاتر مانند دیگر حوزه‌های هنری مثل سینما و هنرهای تجسمی بسیار سخت شده است. اما جهان امروز، جهان علت و معلول است و از این جهت پیش از اینکه بخواهیم درباره تئاتر صحبت کنیم، باید از خودمان بپرسیم آیا دیگر عرصه‌های جامعه توانسته‌اند کیفیت خود را حفظ کنند؟

وی افزود: در دولت قبل، سالن‌های تئاتر، که پیش‌تر دولتی بودند، به بخش خصوصی واگذار شدند. به عنوان مثال، در شهر خودم سالن آمفی‌تئاتر شهید آوینی را داشتیم. اما آن‌ها در سراسر کشور سالن‌های آمفی‌تئاتر را تغییر کاربری دادند و به سینما تبدیل کردند. در شهر ما هم اکنون سینمایی به نام «سینما کیو» افتتاح شده که ظرفیت آن بسیار محدود است. این در حالی است که سالن‌های تئاتر از بین رفته‌اند و زیرساختی برای اجراهای عمومی نداریم.

«پویا حسنوند» با تاکید بر اهمیت زیرساخت ها در کیفیت تولیدات آثار نمایشی تصریح کرد: وقتی زیرساخت نباشد، حتی با بهترین تخصص‌ها و ذهن‌های خلاق هم نمی‌توان پیشرفت کرد. این وضعیت شبیه کاشتن دانه گندم در کویر است؛ بدون زمین مناسب، محصولی به دست نمی‌آید.

کارگردان نمایش «کانتری صدای سیمره» همچنین در انتقاد نسبت به خصوصی سازی سالن های نمایش اظهار کرد: در هیچ جای دنیا، هنر تئاتر خصوصی نیست. هنر نیازمند حمایت دولت است. در ایران، وقتی سینما خصوصی شد، تولید آثار کمدی گسترش یافت، چون سرمایه‌گذاران خصوصی به دنبال بازگشت سرمایه خود بودند. نتیجه این شد که بسیاری از فیلم‌سازان نتوانستند آثار عمیق و هنری خود را تولید کنند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، دولت از هنر حمایت می‌کند. مثلاً در فرانسه، مردم موظف به تماشای تئاتر هستند و معلمان، کارمندان و دیگر اقشار جامعه از تخفیف‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند. این نشان‌دهنده اهمیت دولتی بودن هنر است.

کارگردان نمایش «خانه مادری» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: هنر نمی‌تواند به‌طور کامل خصوصی باشد؛ چراکه خصوصی‌سازی هنر، آن را از رسالت اصلی‌اش دور می‌کند. دولت باید با سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، زمینه را برای رشد و شکوفایی هنر فراهم کند.

شایان ذکر است که چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از سوم تا دوازدهم بهمن در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به دبیری خیرالله تقیانی پور در گوشه و کنار پایتخت برگزار خواهد شد.

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها