فانی لند‌

تبدیل هنر به درآمد: راهی برای آزادی هنرمندان از وابستگی به نهادها

سینماپرس: ژرژ پطروسی دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص انتظارات و توقعات از دولت چهاردهم در زمینه ارتقای معیشت اهالی فرهنگ و هنر با سینماپرس گفتگو کرد.

مدیر دوبلاژ فیلم های سینمایی «عروس» و «روز واقعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: مهمترین کاری که مسئولان فرهنگی و هنری باید انجام دهند این است که ظرفیت تولید را بالا ببرند تا هنرمندان بتوانند بدون احتیاج به هیچ نهاد و ارگانی روی پای خود ایستاده و پول در بیاورند! اگر این اتفاق بیفتد دیگر هیچ هنرمندی غم نان نخواهد داشت! این اتفاق نه تنها در سینما و تلویزیون و تئاتر که باید در همه حوزه ها از جمله کتاب، موسیقی، هنرهای تجسمی و… نیز رخ بدهد.

وی ادامه داد: هنرمند اگر خودش امکان کار داشته باشد و درآمدش خوب باشد قطعاً چشمش به دست نهادهای دولتی نیست که به او کمک رسانی کنند. این وظیفه دولتمردان است که امکان تولید و فروش و عرضه کار را برای یکایک فعالین هنری ایجاد کنند.

پطروسی سپس با تأکید بر اینکه باید ممیزی های سلیقه ای از عرصه فرهنگی و هنری کشور برچیده شده و همه چیز قاعده مند شود متذکر شد: یکی از مسائلی که سال ها است هنرمندان را با بحران جدی روبرو کرده مسأله ممیزی ها و سانسورهای سلیقه ای است. این اتفاق بحران جدی در عرصه فرهنگی و هنری کشور ایجاد کرده و حتی باعث شده به دلیل یک دست شدن آثار هنری دیگر مخاطبان که آحاد افراد جامعه هستند چندان میلی برای رفتن و خریداری و استفاده کردن از محصولات فرهنگی و هنری نداشته باشند.

این دوبلور برجسته سینمای کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز کارهای سخیف خنده دار در سینما پر فروش شده اند به دلیل این است که امکان تولید و عرضه بدون سانسور و ممیزی همراه با آزادی بیان برای سینماگران فراهم نیست. ما نیازمند آن هستیم که اندیشه در سینما بازتر شود تا تولیدات هنرمندان مورد توجه جامعه قرار بگیرد. بی تردید اگر چنین شود همه مردم از کالاهای هنری استقبال می کنند.

مدیر دوبلاژ سریال های تلویزیونی «گل پامچال» و «روزی روزگاری» تأکید کرد: وقتی امروزه بخش گسترده ای از مردم به سینما و تئاتر نمی روند یعنی فرهنگ و هنر در جامعه ما شکست خورده است. مدیران دولت جدید باید در پی این باشند تا این قبیل بحران ها را برطرف کنند. آن ها باید تدبیری کنند که به جامعه هنری کشور کمک شود و کارشان رونق بگیرد. از سینما و تئاتر گرفته تا مطبوعات و رسانه ها باید بتوانند بر اساس نگاه خود و قواعد موجود تولید محتوا داشته باشند. جایی که خیلی کنترل روی اندیشه باشد کار خوبی در نمی آید و علاقمند هم نخواهد داشت و اثر روی دست تهیه کنندگان می ماند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما وظیفه دستگاه ها و نهادهایی مانند صندوق اعتباری هنر که بودجه مستقیم از وزارت ارشاد دریافت می کنند و وظیفه شان رسیدگی به امور رفاهی و معیشتی هنرمندان است در این بحران چیست متذکر شد: بنده به این قبیل تشکیلات هیچ اعتقادی ندارم و فکر می کنم هنرمندان باید خودشان تشکیلاتی را درست کنند و خودشان دست همکاران از کار افتاده شان را بگیرند.

پطروسی تصریح کرد: الآن سینما خوابیده؛ این همه آدم در سینما زمانی که رونق داشت کار می کردند حالا چه کسی از این ها حمایت می کند؟ دولت که پول نمی دهد! دولت خودمان هستیم! ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم. من اصلاً معتقدم وجود چنین نهادهایی به نفع اهالی فرهنگ و هنر نیست.

وی در همین خصوص توضیح داد: همانطور که پیش تر اشاره کردم اگر هنرمند خودش بتواند کالای متناسب با ذائقه مردم را تولید کرده و به آن ها عرضه کند دیگر کاری به نهادی مانند صندوق اعتباری هنر ندارد. هنرمندان اگر وضع شان خوب باشد می توانند برای خودشان صندوق درست کنند و خود را اداره کنند و چون بازار پر رونقی دارند و پول زیادی در گردش است دیگر نیاز به چنین نهادهای دولتی و تخصیص بودجه از سوی دولت ها به این نهادها ندارند.

پطروسی در خاتمه این گفتگو گفت: صنوف در جایی که تولیدات شان خوب فروش رود می توانند تصمیم بگیرند خودشان صندوق و تشکیلات راه بیندازند. الآن تئاتر بدبخت است. کسی که تئاتر کار می کند از روی عشق است و درآمدی ندارد؛ ما باید کاری کنیم که هنرمندان خودشان به درآمد برسند و هرگز چشم شان به دست این نهاد و آن ارگان برای گذران زندگی شان نباشد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!