هر آنچه باید از بازی Atomfall بدانید
استودیو Rebellion برای فرانچایز محبوب Sniper Elite شهرت دارد، مجموعهای که ما را در قالب یک تکتیرانداز در دوره جنگ جهانی دوم قرار میدهد. اما بازی بعدی این استودیو یعنی Atomfall یک اثر کاملا متفاوت است. این بازی یک سندباکس بقامحور پساآخرالزمانی اول شخص است که بیشتر روی روایت و تصمیمگیری در دنیایی پر از رمز و راز تمرکز دارد. حالا به همین دلیل در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا به هر آنچه شما از بازی Atomfall باید بدانید بپردازیم. با ما همراه باشید.
محیط و اتمسفر بازی
داستان Atomfall پنج سال بعد از فاجعه اتمی Windscale Fire انگلستان جریان دارد و در مورد کاراکتر شماست. اما سوال بزرگ، در مورد هویت و کیستی شخصیت شما است. ما از خوابی طولانی بیدار میشویم و در محیط بازی میگردیم و تلاش میکنیم تا بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است. آن نور عجیب از منطقه Windscale چیست؟ چه کسی پشت تلفن میگوید تا Oberon را بکشیم؟ چگونه باید از این منطقه قرنطینه شده فرار کنیم؟ حل تمامی این سوالها به شما بستگی دارد.
آزادی عمل کامل
جواب دادن به یک زنگ تلفن آن هم وسط حیات وحش پساآخرالزمانی کار واقعا عجیبی است، ولی همین موارد جزو جزئیات Atomfall به حساب میآیند. هیچ راه تعیین شدهای برای شما وجود ندارد ولی از طرفی همه چیز هم به بازیکنان وابسته نیست. چندین گزینه مختلف میتوانند هر لحظه وجود داشته باشند و شما بین آنها باید انتخابتان را انجام دهید. این یعنی هیچ محدودیت برای انجام کارها یا انتخاب مسیر وجود ندارد.
ماموریتی وجود ندارد و باید دنبال راهنماها بگردیم
به جای سیستم ماموریتدهی سنتی، Atomfall راهنما و سرنخ به شما ارائه میدهد. شما بیشتر باید به آنها نگاهی شبیه یک سری پیشنهاد داشته باشید، نه راهنماهای عادی با سرنخی جهت بررسی یا مراقبت کردن. برای مثال راهنمایی که شما را پیش شخصیت Mother Jago میبرد خودش باعث ایجاد مسیری جدید میشود و هیچ راه تعیین شدهای وجود ندارد. این ماجراجویی و گشتوگذارها میتوانند بسیار جذاب و ترغیبکننده باشند و به نوعی داستانسرایی غیرخطی و متفاوتی که Rebellion دنبالش است را نشان میدهند.
مکانهای بازی
در بازی Atomfall چندین و چند مکان جذاب و جالب وجود دارد که بعضی از آنها با راهنماها و برخی دیگر به صورت تصادفی پیدا میشوند. برای مثال The Old Mine یا سد بازی را میتوانید با کمک راهنماها پیدا کنید. مکانهای دیگری هم وجود دارند که حین گشتوگذار ظاهر میشوند، مانند یک برج رادیوی رندوم یا منطقه سقوط هلیکوپتر. با وجود این که کل مقیاس نقشه نامعلوم است، مکانهای آن با دقت و طبیعی جایگذاری شدهاند.
گزینههای انتخاب دیالوگ
طرفداران فرانچایزهایی مانند Fallout با گزینههای انتخاب دیالوگ آشنایی کامل دارند. Atomfall هم چنین ساختاری دارد، اما جوابها میتوانند به خوبی طبیعت شما را نمایان کنند. برای مثال میتوانید خودتان را لحظهای شوکه نشان دهید تا بگویید ظاهر کسی برایتان آزاردهنده است. همچنین باید به بیتفاوت یا محتاط بودن هم اشاره کرد که به انتخابهای دیگر ختم میشوند. در حالی که نتایج و عواقب انتخابهای ما مشخص نیستند، باعث میشوند تا دقت بیشتری در صحبتهایمان داشته باشیم.
کشتن دشمنان به شکل کاملا آزادانه
طی مسیر شما قطعا با جادوگر، راهزن و وحشیهای بسیار زیادی روبرو میشوید. برخی مواقع هیچ انتخابی پیش روی شما نیست و باید بجنگید، اما گاهی اوقات هم میشود از مبارزه دوری کرد و دشمنان را با تفنگ و سلاح ترساند. استودیو Rebellion اما تایید کرد که شما هر چقدر میخواهید میتوانید دشمن یا NPC بکشید، ولی در نهایت نتایج و عواقب تصمیمهایتان با خودتان است.
انواع دشمنان
شاید در ابتدا تنوع دشمنان Atomfall به چشم نیاید، ولی حتی بین نمونههای انسانی بازی هم دامنه گستردهای پیش روی شماست. راهزنها اکثرا به سلاح گرم و زره مجهز شدهاند و برای مبارزات ریسک بیشتری دارند. از طرفی دیگر، جادوگرها بیشتر ترغیب به استفاده از تیرکمان، چاقو و حتی کوکتل مولوتوف دارند تا شما را بکشند. جالب است که حین جنگ با جادوگرها، گیاههای جهشیافتهای را مشاهده میکنیم که روی ما گلولههای سمی میریزند. همچنین انسانهایی فراطبیعی هم داریم، انسانهای جهشیافتهای که هنگام تنهایی حملهور میشوند و میتوانند ما را با ضربههایشان آلوده کنند. در نهایت میتوانیم به سربازهای پروتکل، رباتهای B.A.R.D. و حتی موشهای جهشیافته اشاره کنیم.
مبارزات
دفاع از خودتان وقتی سلاحهای سرد مختلفی نظیر چوب کریکت و تبر دارید راحت است. شما میتوانید کامبوهای عادی بزنید یا حتی سلاحهایی مانند تبر کوچک و چاقو را پرتاب کنید. سلاحهای گرم مانند مسلسل، شاتگان، پیستول و تپانچه هم در دسترس شما قرار دارند، ولی مهمات کمیاب باعث میشوند که دقت عمل بالایی به خرج دهید. بسته به روش و سبک بازی شما، کشتار پر سر و صدا با مواد منفجره و تفنگ یا رویکردی مخفیکارانهتر پیش رویتان خواهد بود.
جعبه مهمات پنوماتیک
شما در زمینه حمل آیتمهای مختلف با خودتان محدودیت دارید، ولی Atomfall برای این مسئله راه حل جالبی دارد. شما در جعبه مهمات پنوماتیک میتوانید هر آیتمی مانند بانداژ، غذا، مواد منفجره و… را بگذارید و در مکانی دیگر پس بگیرید. اما از طرفی شما مطمئن نیستید که ایستگاه جعبه مهمات پنوماتیک دقیقا چه جاهایی قرار دارد و ریسک این مسئله بالا میرود. پس حتما برای انجام این کار مکانهای مربوط به جعبههای مهمات را روی نقشه علامت بزنید.
مهارتها و ساخت و ساز
با پیشروی در مسیر، مهارتهای جدید در دسترس قرار خواهند گرفت که اجازه تمایل بیشتر به مبارزات از راه دور و نزدیک، بقا و شرطیسازی را میدهند. برای مثال مهارت Kill Momentum قدرت حملات با سلاح سرد را افزایش میدهد و Quiet Movement صدای قدمهای شما را کمتر میکند. همچنین مهارتهایی برای کاهش صدای کشتن دشمنان و حتی غیرمسلح کردن تلهها و استفاده از متریال آنها وجود دارد.
دنیای Atomfall فقط با زباله و موارد بدون کارایی پر نشده و شما میتوانید البسه، قراضه، باروت و متریالهای دیگر پیدا کنید که کاربردهای زیادی دارند. بانداژها برای ساخت هزینهی خاصی ندارند و جدای از بهبودی جان شما، جلوی خونریزی و گسترش زخم را میگیرند. همچنین دستور ساخت پادزهر، مواد منفجره و خیلی موارد دیگر هم در دنیای بازی وجود دارد که باید آنها را پیدا کنید.
انتخابهای دلخراش برای تاثیرگذاری روی جمعیت دشمنان
به گفته طراح ارشد بازی Ben Fisher، این اثر موارد تجربی زیادی دارد که هیچ جای دیگری نمیشود آنها را پیدا کرد چون هیچ نتیجهای را نمیتوانید در داستان تضمین کنید. او طی یک مصاحبه گفت: «موارد دلخراش زیادی در Atomfall وجود دارند. رویدادهایی در مسیر وجود دارند که بازیکنان باعث رخ دادنشان میشوند یا آنها را از دست میدهند که تاثیر عظیمی روی جمعیت دشمنان داخل دنیای بازی میگذارند». البته او گفت که نمیداند این مورد کار میکند یا خیر، ولی باید برایش صبر داشته باشیم و ببینیم.
داستان بازی چقدر طولانی خواهد بود؟
با همه این انتخابها و مسیرها، چقدر طول میکشد تا Atomfall تمام شود؟ طی یک پرسش و پاسخ، بن فیشر گفت که بازی شاید ۱۵، ۲۰ یا حتی ۲۵ ساعت طول بکشد تا به صورت کامل تمام شود. فردی دیگر از تیم توسعه هم اذعان داشت که حداقل ۲۰ ساعت برای گشت و گذار در دنیای بازی و طی کردن مسیر نیاز دارید. فیشر قول یک تجربه روایی پرمعنا را داد، هر چند که هر بار داستانی کاملا متفاوت را میتوانید طی کنید. در کنار ۳ روز دسترسی زودهنگام، نسخه دیلاکس بازی یک بسته اکسپنشن داستانی هم دارد. به جز این که میدانیم از روز اول عرضه این بسته در دسترس مخاطبین نیست، اطلاعات دیگری از آن وجود ندارد و Rebellion هم هیچ جزئیاتی دربارهاش منتشر نکرده است.
بازی Atomfall در تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۲۵ (۷ فروردین ۱۴۰۴) برای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس، ایکس باکس وان، پیسی منتشر میشود و روی گیمپس هم در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت.
بیا تو صدا