فانی لند‌

راه حل های طبیعی برای مقابله با تهوع پس از وعده غذایی + دلایل مربوط به این وضعیت

کاملترین روش های درمان خانگی حالت تهوع بعد از غذا با طب سنتی را در این مطلب از فانی لندبخوانید.

درمان خانگی حالت تهوع بعد از غذا

حالت تهوع وضعیت ناخوشایندی است که می تواند امور روزمره را دچار اختلال کند. این حالت می تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. در این پست از فانی لندبه معرفی درمان خانگی حالت تهوع بعد از غذا با طب سنتی و علت تهوع بعد از غذا می پردازیم.

همچنین بخوانید: درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

درمان خانگی حالت تهوع بعد از غذا به طب سنتی

این درمان‌های خانگی با طب سنتی می‌توانند به شما در تسکین حالت تهوع بعد از غذا کمک کنند:

1. درمان خانگی حالت تهوع با زنجبیل

زنجبیل قرن هاست که به دلیل خواص مفید مختلف برای کاهش حالت تهوع استفاده می شود. اعتقاد بر این است که به هضم غذا کمک می کند و جریان بزاق را تحریک می کند، که می تواند به تسکین ناراحتی معده کمک کند.

2. درمان طب سنتی حالت تهوع با نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به دلیل ماده فعال آن، منتول، که علائمی مانند حالت تهوع و درد همراه با میگرن را کاهش می دهد، می تواند به این بیماری کمک کند. روغن و چای نعناع فلفلی برای تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر و سایر بیماری های دستگاه گوارش استفاده شده است که ممکن است حالت تهوع را نیز کاهش دهد.

3. درمان حالت تهوع با لیمو

لیمو به دلیل اسیدهای خنثی کننده ای که دارد، که بی کربنات تشکیل می دهد و به تسکین کمک می کند، می تواند به رفع حالت تهوع کمک کند. علاوه بر این، لیمو می تواند تولید بزاق را تحریک کند، که ممکن است علائم را کاهش دهد.

4. درمان حالت تهوع با بابونه

خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و آرام بخش بابونه می تواند بسیار مفید باشد. این خواص ممکن است ناراحتی و اضطراب را تسکین دهد، که می تواند به احساس تهوع کمک کند.

5. درمان حالت تهوع با تنفس عمیق

تنفس عمیق می تواند با فعال کردن دیافراگم مفید باشد که باعث ایجاد یک ماساژ ملایم توسط اندام های داخلی مانند روده و معده می شود. این اثر ماساژ می تواند درد شکم، فوریت، نفخ و یبوست را کاهش دهد که همه اینها با حالت تهوع مرتبط هستند.

6. مصرف غذاهای سرد و سبک

وقتی حالت تهوع دارید، مصرف غذاهای سبک، ملایم و آسان هضم بهترین است. همچنین می توانید غذاهای خنک مانند هندوانه، یخ یا سوپ های سرد بخورید، زیرا بوی کمتری دارند و ممکن است کمتر باعث ایجاد حالت تهوع شوند.

همچنین بخوانید: عفونت ادراری از چی میاد؟ برای آن چی بخوریم؟ درمان خانگی عفونت ادراری

علت تهوع بعد از غذا

برخی از مهمترین و رایج ترین علت تهوع بعد از غذا عبارتند از:

1. تهوع بعد از غذا به علت مسمومیت غذایی

یکی از شایع ترین علل تهوع بعد از غذا خوردن است. زمانی که غذا درست پخته نشود یا بعد از آن به درستی آن را نگهداری نکنید، می تواند به محل رشد باکتری ها یا در برخی موارد ویروس ها تبدیل شود و در هنگام مصرف باعث بیماری شود. خوردن غذای آلوده بعد از مدتی می تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی شکم شود. شایع ترین علائم مسمومیت غذایی تهوع، استفراغ و اسهال است. این علائم ممکن است در عرض 30 دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع شود.

2. آنفولانزای معده

گاهی اوقات حالت تهوع بعد از خوردن غذا نیز ناشی از آنفولانزای معده است. در صورت خوردن غذای آلوده یا تماس نزدیک با فردی که قبلاً به آن مبتلا شده است، می توانید به این ویروس مبتلا شوید.

3. حالت تهوع بعد از غذا خوردن

آلرژی و عدم تحمل برخی غذاها می تواند باعث ایجاد حالت تهوع بعد از خوردن غذا شود. غذاهایی مانند آجیل، تخم مرغ، صدف، گندم، سویا یا شیر توسط سیستم ایمنی بدن شما به عنوان مهاجمان خارجی مضر شناسایی می شوند. در نتیجه، سیستم ایمنی مجموعه ای از رویدادها را راه اندازی می کند که با خوردن هر یک از این غذاها، هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی آزاد می شود. آنها می توانند علائم آلرژی از کهیر و تورم دهان تا حالت تهوع را ایجاد کنند. اگر آلرژی به موقع درمان نشود، می تواند زندگی را تهدید کند.

افراد زیادی به لبنیات، گلوتن و افزودنی های غذایی حساس هستند که هضم نمی شوند و منجر به حالت تهوع می شوند. عدم تحمل غذایی تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند منجر به علائم ناخوشایند مانند تهوع، اسهال، نفخ و درد معده شود.

4. تهوع بعد از غذا به علت بارداری

حالت تهوع یکی از اولین علائم فیزیکی بارداری است که اکثر زنان در روزهای اولیه بارداری تجربه می کنند. اغلب زنان احساس ناراحتی و ناراحتی می کنند که باعث می شود صبح زود و همچنین بارها در طول روز از خواب بیدار شوند. اعتقاد بر این است که تغییر سطح هورمون ها محرک این احساس تهوع است، به خصوص بعد از غذا خوردن. در بسیاری از موارد، بو یا طعم برخی غذاها نیز می‌تواند باعث غلتیدن معده و حالت تهوع شود.

همچنین بخوانید: برای تبخال لب چی خوبه بزنیم زود خوب بشه؟ درمان خانگی تبخال لب

5. استرس و اضطراب

استرس و اضطراب نه تنها برای احساسات مضر هستند، بلکه می توانند بر سلامت جسمانی شما نیز تأثیر بگذارند و بر سیستم گوارشی آسیب وارد کنند. اگر به شدت احساساتی هستید، اختلال اضطراب اجتماعی دارید یا فوبیای دیگری دارید، ممکن است بلافاصله بعد از غذا خوردن احساس تهوع داشته باشید.

6. تهوع بعد از غذا به علت داروها

حالت تهوع ممکن است هنگام مصرف داروها به صورت خوراکی و همچنین زمانی که از طریق IV تجویز می شود رخ دهد. شیمی درمانی همچنین می تواند باعث تهوع و استفراغ پیش بینی شود، در حالی که محرک ها نیز می توانند منجر به چنین شرایطی شوند. احتمال ایجاد حالت تهوع و استفراغ می تواند با تعداد جلسات شیمی درمانی که فرد طی کرده است افزایش یابد.

7. رفلکس اسید

همچنین به عنوان شناخته شده استسوزش سردلرفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری سرازیر می‌شود و باعث التهاب آن و ایجاد حالت تهوع می‌شود. رفلاکس اسید به این دلیل اتفاق می افتد که مقادیر زیادی اسید معده به مری یا گلو شما پاشیده شده و در آنجا باقی می ماند. احساس سوزش ناشی از این اسید می تواند منجر به حالت تهوع شود. شما می توانید مدت کوتاهی پس از خوردن غذا دچار رفلاکس اسید شوید، به خصوص اگر غذای تند یا چرب یا یک وعده غذایی سنگین مصرف کرده باشید که هضم آن به زمان نیاز دارد.

8. تهوع بعد از غذا به علت سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا می تواند باعث تهوع شود، زیرا با انقباض کیسه صفرا در طول وعده های غذایی، در برابر سنگ سخت منقبض می شود و ناراحتی ایجاد می کند.

سخن آخر

در این مطلب از فانی لنددرمان خانگی حالت تهوع بعد از غذا با طب سنتی و علت تهوه بعد از غذا را شرح دادیم. با این حال در صورتیکه حالت تهوع شما به طور مکرر اتفاق می افتد، لازم است برای تشخیص دقیق تر با پزشک مشورت کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!