فانی لند‌

راهنمای نهایی برای انتخاب اسباب بازی های رویایی کودکان – ویژه مجله تصویر زندگی

انتخاب بهترین ها برای رشد، تفریح و سرگرمی فرزند شما

اسباب‌بازی‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه کودکان دارند. انتخاب اسباب‌بازی مناسب می‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند و در عین حال از بازی و سرگرمی لذت ببرند.خرید اسباب بازی و انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از این رو نکاتی برای انتخاب بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت اسباب بازی در رشد کودکان

اسباب‌بازی‌ها فراتر از یک وسیله سرگرمی ساده هستند. اسباب بازی‌ها نقش مهمی در توسعه مهارت‌های مختلف کودکان و همینطور بر رشد جسمانی، ذهنی و اجتماعی آنها ایفا می‌کنند. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت‌های حرکتی کودک: اسباب‌بازی‌هایی که نیاز به حرکت دارند میتواند مهارت های حرکتی کودک را توسعه دهد اما مهارت حرکتی صرفا در توپ بازی و دویدن کودک نیست و بازی هایی مانند پازل و لگو و هر گونه ساختنی میتواند به تقویت هماهنگی حرکتی دست و چشم کودکان کمک ‌کنند.

مهارت‌های اجتماعی کودک: بازی‌های گروهی و تعاملی مانند سرسره بازی،ماشین بازی، دوچرخه بازی، سه چرخه، اسکوتر و غیره، مهارت‌های ارتباطی و همکاری را در کودکان تقویت می‌کنند.

تخیل و خلاقیت کودک : اسباب بازی‌های ساختنی مثل خمیر بازی و ابزارآلات بچگانه و نقش‌آفرینی مثل پوشیدن لباس شخصیت های کارتونی که کودک، خود را در نقش قهرمانان داستان ها و فیلم های هالیوودی میبیند، خلاقیت و تخیل کودکان را تحریک می‌کنند.

نکات مهم در انتخاب اسباب بازی مناسب

انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا میتواند در آینده کودک و ارتباط وی با دیگران تاثیر بگذارد. در انتخاب اسباب بازی برای کودکان، باید به سن، مرحله رشدی و همچنین توانایی های فردی آنها توجه ویژه‌ای داشت:

اسباب بازی مناسب برای۰ تا ۱ سالگی(دوره نوزادی): در این سن، اسباب بازی‌های رنگارنگ، موزیکال(صدای ملایم) و چراغ دار که حواس کودک را تحریک می‌کنند، بسیار مناسب هستند. اسباب بازی‌های نرم و بدون قطعات کوچک مثل واکر جوجه چیکی یا واکر زنبورکوچولو که حمیات حرکتی به کودک ارائه خواهد کرد، بهترین انتخاب برای نوزادان خواهند بود .

اسباب بازی مناسب برای ۱ تا ۳ سالگی کودک: کودکان در این سن نیاز به اسباب بازی‌هایی دارند که مهارت‌های حرکتی و هماهنگی بدنی آنها را تقویت کنند. اسباب بازی‌هایی مانند پازل‌های ساده، لگوهای بزرگ، ماشین های سوارشدنی، سه چرخه های بچگانه و تاب های کودک برای این سن بسیار مناسب هستند.

اسباب بازی مناسب برای ۳ تا ۵ سالگی: اسباب بازی‌های آموزشی و خلاقانه مانند کتاب‌های تصویری، مجموعه های آشپزی بچگانه و ابزارهای نقش‌آفرینی برای این سن مناسب‌ اند زیرا این اسباب بازی‌ها به توسعه زبان و تخیل کودکان کمک می‌کنند اما کودک در این سن نیاز های تفریحی و ورزشی نیز به واسطه اینکه در سن رشد است،خواهد داشت ازین این رو اسباب بازی های تفریحی همانند دوچرخه های بچگانه،سرسره های کودک و اسکوتر نیز بسیار پیشنهاد خوبی خواهد بود .

اسباب بازی مناسب برای ۵ سال به بالا: کودکان در این سن علاقه بیشتری به بازی‌های پیچیده‌تر و تعاملی دارند. بازی‌های تخته‌ای، پازل‌های پیچیده‌تر،کیت‌های علمی که قطعات بزرگتری دارند و همچنین دوچرخه های سایز ۱۶ می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.

نکات ایمنی در خرید اسباب بازی

اسباب بازی ها همانقدر که برای سلامتی کودکان اهمیت دارند، میتوانند خطراتی نیز داشته باشند.انتخاب اسباب‌بازی‌هایی که ایمن، آموزشی و سرگرم‌کننده هستند، می‌تواند به رشد و توسعه همه‌جانبه فرزندان شما کمک نماید پس هنگام خرید اسباب بازی، حتما به نکات ایمنی زیر توجه کنید:

انتخاب مواد غیرسمی: اغلب اسباب بازی ها توسط مواد پلی اتیلن و پلاستیک تولید میشوند پس حتما قبل از خرید اسباب بازی اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی‌ها از مواد غیرسمی و بی‌خطر و همچنین مواد نو پلاستیک ساخته شده باشند.

اندازه مناسب : از خرید اسباب بازی‌هایی که قطعات کوچک و ریز دارند که ممکن است توسط کودک بلعیده شوند، خودداری نمایید که این مطلب بر اساس سن کودک و درک والدین از فرزند خود اهمیت خواهد داشت.

کیفیت ساخت: اسباب بازی‌های با کیفیت ساخت بالا و دارای استاندارد میتواند خیال والدین را از بابت استفاده فرزندشان راحت کند .اسباب بازی هایی که بخش های تیز و برنده دارد برای کودکان مناسب نیستند.

سن و وزن و قد کودک: انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودک، نیازمند دقت و توجه به نیازهای فردی و سنی او توسط والدین است. وزن و قد کودک یکی از المان های مهم در انتخاب اسباب بازی مناسب برای وی خواهد بود.

یکی از اسباب بازی هایی که بعنوان اسباب بازی تفریحی و سرگرم کننده کودکان و همچنین وسیله ای ورزشی در سنین کودکی به شمار می آید، سرسره های بچگانه هستند . سرسره‌های بچگانه خانگی یکی از پرطرفدارترین تجهیزات بازی هستند که هم در خانه‌های بازی و هم در مهدکودک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند از این رو به بررسی انواع سرسره‌های بچگانه خانگی، مزایای آن‌ها و نکات مهم در انتخاب و خرید این تجهیزات خواهیم پرداخت .

راهنمای جامع خرید سرسره‌های بچگانه خانگی

سرسره مناسب خانه‌های بازی و مهدکودک‌ها

سرسره های بچگانه در خانه های بازی،مهدکودک ها و پارک ها لحظات شادی را برای کودکان رقم میزند بعد از پاندمی کرونا و به واسطه محدودیت های بهداشتی چند سالی است که سرسره های کودک برای داخل منزل طراحی و تولید شده است تا کودکان در محیط خانه بتوانند در حضور والدین لذت سر خوردن از سرسره را تجربه نمایند .کودکان از ۲ الی ۶ سال با وزن تقریبی ۳۰ کیلوگرم بهترین گروه سنی برای استفاده از سرسره های بچگانه هستند.

مزایای استفاده از سرسره‌های بچگانه

سرسره‌های بچگانه خانگی انتخابی عالی برای ایجاد فضایی پر از سرگرمی و یادگیری برای کودکان هستند. سرسره‌های بچگانه خانگی همانند سایر اسباب بازی ها فواید بسیاری برای کودکان دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

توسعه مهارت‌های حرکتی کودک : سرسره‌ها به تقویت عضلات پا و هماهنگی بین دست و پا در کودکان کمک می‌کند زیرا کودک برای بالارفتن از سرسره نیاز به فشار پا و هماهنگی با دستان خود خواهد داشت.

افزایش اعتماد به نفس در کودک: بالا رفتن از سرسره و سر خوردن از آن به کودکان حس موفقیت و اعتماد به نفس می‌دهد اما حتما کودکانی که ترس از پریدن و ارتفاع دارند در ابتدا با حمایت والدین و نظارت آنها از این اسباب بازی بچگانه استفاده نمایند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی: بازی گروهی بچه ها با سرسره به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود از جمله رعایت نوبت و صبوری را تقویت کنند و یاد بگیرند که چگونه با دیگران تعامل داشته باشند.

تحرک و فعالیت بدنی: سرسره‌ها کودکان را به فعالیت بدنی ترغیب می‌کنند و همواره تلاش میکنند تا زودتر از بقیه خود را به پله ها برسانند ازین رو این نوع فعالیت بدنی و ورزشی برای سلامتی آن‌ها بسیار مفید است.

انواع سرسره‌های بچگانه خانگی

سرسره‌های بچگانه خانگی در انواع و اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید شده اند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود هستند. برخی از محبوب‌ترین انواع سرسره های بچگانه عبارتند از:

سرسره‌های پلاستیکی کوچک ۳ پله: این سرسره‌ها برای استفاده در فضای داخل خانه و محیط های با متراژ کم، بسیار مناسب هستند. سرسره های سه پله سبک و قابل حمل بوده و برای کودکان ۱ الی ۳ سال مناسب است.

سرسره‌های چندکاره ۵پله و ۶ پله: این سرسره‌ها دارای بخش‌های مختلفی مانند تاب، نردبان و یا سبد بسکتبال هستند که از آنها به نام سرسره های چند منظوره یاد میشود و کودکان می‌توانند با استفاده از آن‌ها سرگرمی‌های متنوعی را تجربه کنند.

سرسره‌های بلند و موج دار ۷ پله : این نوع سرسره‌ها برای استفاده در فضای باز یا متراژ بیشتر مناسب‌ هستند و تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر برای کودکان فراهم می‌کنند.قطعا این سرسره ها به واسطه موجی که در وسط سرسره قرار گرفته، برای کودکان بزرگتر از ۴ سال مناسب است.

نکات مهم در انتخاب و خرید سرسره‌های بچگانه خانگی

ایمنی سرسره های کودک: ایمنی همیشه در اسباب بازی های کودکان باید در اولویت باشد.پیش از خرید سرسره، اطمینان حاصل نمایید که سرسره انتخابی شما دارای لبه‌های گرد و صاف(روند شده) است و هیچ قطعه‌ی تیز یا خطرناکی ندارد.

مواد ساخت سرسره کودک: سرسره‌های پلاستیکی معمولاً برای استفاده خانگی مناسب‌ هستند زیرا سبک و مقاوم در برابر آب و هوا هستند. اما بطور کلی اسباب بازی های بچگانه عموما از مواد پلی اتیلن و پلاستیک تولید میشوند که سرسره های دارای استاندارد حتما از مواد نو بهره برده اند.

اندازه و فضای موجود: قبل از خرید سرسره ، فضای موجود در خانه یا مهدکودک را اندازه‌گیری کنید و سرسره‌ای را انتخاب نمایید که با فضای شما سازگار باشد.عموم سرسره های تولید شده دارای بخش سُر یک تیکه (یکپارچه) هستند که در حمل و نقل نیز مسئله مهمی به شمار می آیند.

تنوع و قابلیت‌های اضافی: سرسره‌هایی که دارای امکانات اضافی مانند سبد بسکتبال هستند می‌توانند برای کودکان جذاب‌تر باشند و فرصت‌های بازی متنوع‌تری را برای آنها فراهم میکند.

سن و وزن کودک : سن کودک در انتخاب سرسره ازین حیث اهمیت دارد که بواسطه مشکلاتی که سرسره های موج دار میتواند برای کمر کودکان ایجاد نماید،برای کودکان زیر ۳ سال اصلا مناسب نیست و اما وزن در استفاده از سرسره های بچگانه المان مهمی است زیرا مواد پلاستیک به مرور کیفیت اولیه خود را از دست میدهد و میتواند باعث شکستگی آن شود .

نصب و نگهداری: سرسره‌هایی که نصب آن‌ها آسان است و نیاز به نگهداری کمتری دارند، گزینه‌ بهتری برای خانه‌های بازی و مهدکودک‌ها هستند. سرسره های ایرانی جدا از بحث تولید ملی و اشتغال زایی، میتواند دارای یدکی و تامین قطعات توسط کمپانی های ایرانی باشد از این رو انتخاب سرسره ایرانی با کیفیت میتواند گزینه بسیار مطلوبی برای مجموعه ها باشد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!