فانی لند‌

راز پشت پرده برآمدگی گوشتی واژن در دوران بارداری و پس از زایمان طبیعی: چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

علت بیرون زدگی گوشت از واژن در بارداری و زایمان طبیعی را در این مطلب بخوانید.

بیرون زدگی گوشت از واژن در بارداری و بعد از زایمان طبیعی

بیرون زدگی گوشت از واژن یکی از مشکلات نه چندان رایج در بانوان است. بارداری و زایمان شرایطی هستند که تغییرات قابل ملاحظه ای را در زنان به وجود می آورند. بسته به اینکه چندمین بارداری باشد این تغییرات متفاوت است. خارج شدن بافت ها به صورت ضایعه از واژن یکی از این موارد است. در ادامه این مطلب از فانی لندبه علت بیرون زدگی گوشت از واژن در بارداری و بعد از زایمان طبیعی اشاره می کنیم.

همچنین بخوانید: درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

علت بیرون زدگی گوشت از واژن در بارداری

افتادگی رحم

در دوران بارداری، بدن برای سازگاری با نوزاد در حال رشد، دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود. افتادگی رحم که می‌توان به شکل بیرون زدگی گوشت از واژن ظاهر شود، مزمانی اتفاق می افتد که رحم به دلیل ضعیف شدن عضلات کف لگن و رباط ها به داخل کانال واژن فرو می رود. هر یک از عوامل زیر می‌تواند علت بیرون زدگی گوشت از واژن در بارداری باشد:

حاملگی چند قلو: حمل بیش از یک نوزاد باعث افزایش فشار روی عضلات کف لگن می شود.چاقی: وزن اضافی می تواند ساختارهای حمایتی لگن را تحت فشار قرار دهد و خطر افتادگی را افزایش دهد.سن: بالا رفتن سن مادر ممکن است عضلات کف لگن را ضعیف کند و آنها را مستعد افتادگی کند.عوامل ژنتیکی: سابقه خانوادگی و ضعف های ارثی در ساختارهای پشتیبان لگن می تواند به افتادگی رحم کمک کند

واریس واژن

واریس سیاهرگ های متورم هستند که می توانند در اطراف فرج شما ایجاد شوند. این ممکن است شبیه بیرون زدگی گوشت از واژن به نظر برسد. بر اساس یک مطالعه در سال 2017، آنها در 34٪ از افراد مبتلا به واریس در لگن و تا 22٪ از افراد باردار رخ می دهند.

آنها به صورت برآمدگی های مایل به آبی یا وریدهای متورم گرد اطراف لابیا ظاهر می شوند. ممکن است درد را تجربه نکنید، اما گاهی اوقات ممکن است احساس سنگینی، خارش یا خونریزی داشته باشید. ممکن است هنگام دخول یا ایستادن طولانی مدت ناراحتی داشته باشید. پزشک متخصص در جراحی و درمان ورید می تواند این عارضه را درمان کند.

اما اگر باردار هستید معمولاً نیازی به درمان نیست. واریس معمولاً حدود 6 هفته پس از زایمان کاهش می یابد. با این حال، آنها اغلب با هر حاملگی بعدی تکرار می شوند.

همچنین بخوانید: علت ریزش ناگهانی آب از واژن

علت بیرون زدگی گوشت از واژن بعد از زایمان طبیعی

برای زنان بسیار رایج است که برخی از تروماهای هنگام زایمان را تجربه کنند که از نظر فیزیکی بر کف لگن و واژن تأثیر می گذارد. اکثریت قریب به اتفاق زنان به طور کامل بهبود می یابند و در درازمدت مشکلی ندارند، اگرچه ما همیشه توصیه می کنیم که زنان به انجام تمرینات کف لگن خود ادامه دهند تا از مشکلات بعدی زندگی مانند بی اختیاری یا افتادگی جلوگیری کنند.

اقلیت کوچکی از زنان پس از زایمان مشکلات مداومی از جمله درد، بیرون زدگی گوشت از واژن، جای زخم یا سنگینی در واژن را تجربه می کنند که ممکن است ناراحت کننده باشد. این همچنین می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد و باعث ناراحتی شدید شود که نباید نادیده گرفته شود.

زخم یا پارگی واژن

اگرچه واژن کششی است و برای سازگاری با تولد کودک طراحی شده است، این غیر معمول نیست که پرینه آنقدر کشیده شود که باعث پارگی شود و نیاز به بخیه داشته باشد. در این صورت می تواند به صورت گوشت بیرون زده از واژن دیده شود.

اکثر زنان پس از زایمان طبیعی، به خصوص اگر اولین بار باشد که زایمان می‌کنند، درجاتی از پارگی را تجربه می کنند. در نتیجه بسیاری از این موارد نیاز به بخیه دارند. بسته به وسعت آسیب و همچنین نوع بخیه استفاده شده، بخیه ها معمولاً بعد از تقریباً 4-6 هفته حل می شوند. سپس این ناحیه تا چند ماه پس از زایمان به بهبودی خود ادامه خواهد داد.

به طور معمول، واژن و پرینه بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند، اما برای اقلیت کوچکی از زنان، ممکن است در جایی که ناحیه به درستی بهبود نیافته است، جای زخم یا اعوجاج ایجاد شود. این ممکن است به هیچ وجه علامتی نداشته باشد، اما گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد درد، به خصوص در حین مقاربت جنسی شود، یا ممکن است منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و میل جنسی شود.

غالباً می توان با رویکرد “مواظب و منتظر” یا با استفاده از اقدامات محافظه کارانه مانند گشادکننده واژن برای شکستن هر گونه بافت اسکار مدیریت کرد. از طرف دیگر، در صورت باریک شدن یا کوتاه شدن واژن می‌توان آن را کشید. اگر این روش ها با شکست مواجه شوند، می توان واژن و پرینه را اصلاح کرد.

همچنین بخوانید: قویترین داروی ضد قارچ واژن

افتادگی اندام لگن

پس از زایمان، احساس سنگینی در واژن بسیار رایج است. این به دلیل ضعف کف لگن است و معمولاً موقتی است و تا یک سال پس از زایمان برطرف می شود.

اگر کف لگن به شدت آسیب دیده باشد، این احساس ممکن است باقی بماند. در برخی موارد، واژن یا دهانه رحم ممکن است به ورودی واژن بسیار نزدیک یا از آن خارج شود. مشاهده پوست اضافی و حرکات غیرمعمول روده معمول است. این پرولاپس اندام لگنی نامیده می شود و به دلیل ضعیف شدن بافت هایی است که از اندام های لگن حمایت می کنند.

تگ های هیمنال موجود در بدو تولد نیز می توانند پس از زایمان بشکنند. آویزان شدن پرده بکارت بعد از زایمان یکی از بارزترین علائم افتادگی پس از زایمان است.

علائم افتادگی اندام لگن:

احساس بیرون زدگی گوشت از داخل یا خارج از واژن، که گاهی اوقات نیاز به عقب رانده شدن دارد.

درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسیبی اختیاری ادرار / افتادگی رحمآویزان شدن پوست پس از تولدپایین بودن دهانه رحم بعد از تولد

این وضعیت تهدیدی جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند، اما می تواند باعث ناراحتی و ناراحتی شود. اکثر زنان نیازی به درمان ندارند زیرا ممکن است این مشکل در فعالیت‌های عادی روزمره آنها تداخل نداشته باشد.

اگر فکر می کنید علائم پرولاپس داری ، یا اگر متوجه یک توده در داخل یا اطراف واژن شده اید، باید با پزشک عمومی یا متخصص زنان خود مشورت کنید. در موارد خفیف، متخصص سلامت معمولاً تغییرات خاصی در سبک زندگی مانند کاهش وزن و تمرین کگل (تمرینات کف لگن) را توصیه می کند.

اگر شدید باشد، پزشک ممکن است درمان را پیشنهاد کند که شامل قرار دادن یک وسیله پزشکی در واژن برای کمک به نگه داشتن اندام افتادگی در جای خود است.

همچنین بخوانید: درمان عفونت واژن در خانه با نمک

سخن آخر

در این مطلب از فانی لندبا موضوع علت بیرون زدگی گوشت از واژن در بارداری و بعد از زایمان طبیعی به برخی از رایج ترین علل این مشکل اشاره کردیم. اما تشخیص نهایی تنها با معاینه پزشک امکان پذیر است. پس در چنین وضعیتی اولین کار مراجعه به پزشک است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!