فانی لند‌

معنی باغ در باغ در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق باغ در باغ در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

باغ در باغ در دانشنامه آزاد فارسی:

باغ در باغ (کتاب). گزیده­ای از مجموعه مقالات، یادداشت­ها و گفت­وگوهای هوشنگ_گلشیری در زمینه­ی ادبیات، سینما و فرهنگ. این کتاب نخستین بار در پاییز 1378، در دوجلد و مجموعا 868 صفحه، توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد. گلشیری علاوه بر شهره بودن به داستان­ نویسی درجه یک و نیز به منزله ی برجستهترین مدرس داستان­نویسی ایران، به دلیل اشرافش بر ادبیات معاصر و مطالعات بسیارش در متون گذشته، به ویژه در زمینه­ی نثر، دستی توانا هم در نقد و تحلیل داشت. پاره­ای از بهترین مقالات او درباره­ی شعر و داستان، در این مجموعه­ی دو جلدی جمع­آوری و در 7 فصل تدوین شده است.
جلد نخست مجموعه، شامل دو فصل با عناوین “در نقد شعر” و در “نقد داستان” می­شود. گلشیری در فصل اول، در چندین مقاله که پیش­تر در نشریاتی چون جنگ اصفهان، پیام نوین، مفید و دنیای_سخن منتشر شده­اند ضمن بررسی و تحلیل شعر و آثار شاعرانی چون پرویز ناتل خانلری، نیما_یوشیج، احمد_شاملو، مهدی_اخوان_ثالث و فروغ فرخزاد به بیان دیدگاه­های خود درباره­ی شعر معاصر پرداخته. او در این مقالات با ارجاع مدام به متون کهن فارسی و ادبیات شرق و غرب نشان می دهد که اشراف کاملی بر کلیت ادبیات دارد. در فصل دوم، مقاله ینسبتا بلند اول (با عنوان سی سال رمان­نویسی) بررسی اجمالی سه کتاب بوف_کور (هدایت)، ملکوت (بهرام_صادقی) و سنگ_صبور (صادق_چوبک) است. و عجیب این­که گلشیری این سه داستان را در یک خط دیده. یادداشت­ها، نقدها و مقالات بعدی این فصل به موضوعات،اشخاص و آثاری چون بورخس، سیاحتنامه­ی ابراهیمبیگ، جمال­زاده و داستان­نویسی جدید، داش آکل، سه_قطره_خون، کلیدر، احمد_محمود، آموزش داستان­نویسی، تاثیر ادبیات کهن بر ادبیات معاصر، رمان سمفونی_مردگان، ساختار نمایشی و طرح و قصه در داستان کوتاه و بزرگ علوی پرداخته است. این مقالات، یا نوشتارهایی بوده­اند که به صورت مستقل به عنوان نقد و تحلیل به نشریات سپرده شده­اند یا گفتار سخنرانی گلشیری در مراکز فرهنگی خارج از ایرانند که غالبا نشریات فارسی دهه­های 1360 و 1350 آنها را منتشر کرده­اند. اهمیت این مقالات، علاوه بر نقد و بررسی­های مفصلی چون نقد کلیدر دولت­آبادی یا سمفونی مردگان عباس معروفی، در مقالاتی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به تبیین علمی داستان­نویسی و مسائل مربوط به این حوزه پرداخته اند.
در جلد دوم این کتاب طی فصل­هایی با عناوین “چند یادداشت”، “یاد یاران”، “در باب ادب کهن”، “سینمای معاصر” و “گفتگوها” 21 مقاله و یادداشت درج شده که به پاره­ای از مهم­ترینشان اشاره می­کنیم. اولین مقاله­ی این جلد مقدمه­ای است که گلشیری بر کتاب 8 داستان (که شامل 8 داستان به انتخاب گلشیری از اکبر سردوزآمی، رضا صفدری، قاضی_ربیحاوی، اصغر_عبداللهی، محمد_محمدعلی، علی محمداسفندیاری، صمد طاهری و ناصر زراعتی می­شود) نوشته است. در دو مقاله­ی بعدی فصل اول، با مقدمه­ای مختصر، نخست چند شعر از عبدالعلی عظیمی و بعد به همین منوال چند شعر از رضا_چایچی معرفی و ارائه شده. فصل بعدی این جلد، یادنامه­هایی است برای بهرام صادقی، مهدی اخوان ثالث و احمد_میرعلایی. در فصل سوم این جلد نیز دو مقاله­ی مهم با عناوین “روایت خطی: منابع شگردهای داستان­نویسی در ادبیات کهن” و “شکست روایت خطی: منابع شگردهای داستان­نویسی در ادبیات کهن” درج شدهکه پیش­تر در شماره­های 12 و 13 مجله ی تکاپو (1373) چاپ شده­اند. گلشیری در این فصل، ضمن مقاله و پیوست و جوابیه­­هایی که در تاریخ­های 3 ، 24 و 31 خرداد 1375 در روزنامه­ی سلام منتشر شده­اند از منظری زبان­شناختی به اشکالات ترجمه­ی بهاءالدین_خرمشاهی از قرآن کریم پرداخته است. فصل بعدی، سه مقاله­ی سینمایی گلشیری است که بر آثار مسعود_کیمیایی، علی_حاتمی و مجموعه­ی تلویزیونی دایی­جان ناپلئون نوشته شده است. و نهایتا فصل آخر این کتاب مشتمل بر 6 گفت­وگو با گلشیری است که طی دهه­های 1340 تا اواسط 1370 توسط افرادی چون قاسم هاشمی­نژاد، محمدعلی_سپانلو، فرج سرکوهی، علی­اصغر شیرزادی، محمد تقوی و حسین نوش­آذر صورت گرفته. یکی از این گفت­وگوها توسط دانشجویان دانشگاه پهلوی شیراز، طی سه نشست، در نیمه­ی دوم اسفند 1348 انجام شده. در مجموع، موضوع غالب گفت­وگوهای این فصل داستان­نویسی و مسائل مربوط به این زمینه است.
چاپ ششم این کتاب در سال 1397 منتشر شده است.

wikijoo: باغ_در_باغ_(کتاب)

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!