چرا Valve ساخت بازیهایش را متوقف کرد؟
از دهه ۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰، Valve Corporation (یا به اختصار Valve) به عنوان یکی از بهترین استودیوهای بازیسازی شناخته میشد. ولو در دوران اوج خود، برخی از تاثیرگذارترین بازیهای تاریخ ویدیوگیم را منتشر کرد که هر یک مسیر ژانر خود و کلیشههای گیم دیزاین را به کل متحول کرد. اما چه شد که این استودیو دوست داشتنی بازیسازی را به طور تقریبی کنار گذاشت و چه بلایی سر آیپیهای بزرگ این شرکت آمد؟ در طول این مقاله قرار است تا با هم به این سوالات پاسخ دهیم. با ویجیاتو همراه باشید.
نگاهی به بازیهای بزرگ ولو
اگر نگاهی به بزرگترین بازیهای منتشر شده توسط ولو، از جمله سری Half-Life و Portal بیندازیم، شاهد نمرات عمدتا فوقالعادهی این بازیها خواهیم بود به طوری که اکثر بازیهای اصلی این سری، میانگین نمرات بالای ۹۰ را از سایت متاکریتیک دریافت کردهاند. اما این روزها اوضاع کمی متفاوت بوده و اگرچه این شرکت به صورت رسمی از برنامهی خود در ادامه مسیر رونمایی نکرده، اما مشخص است که عمده تمرکز سراغ ساخت سختافزارهایی مثل Valve Index یا Steam Deck رفته است.
میدانیم که کیفیت بسیار خوب محصولات این شرکت غیر قابل انکار است، ولی اگر نگاهی به نظرات طرفداران بیندازید، عمدتا متوجه خواهید شد که آنها از این تغییر رویه راضی نبوده و در انتظار نسخههای جدیدی از سری بازیهای محبوب این شرکت مثل هف لایف یا پورتال هستند. در واقع کاربران باور دارند که بازیهای ولو همگی فدای بخش سختافزار شده و خشمگین هستند. البته که بخش بازیسازی این شرکت کاملا هم بیکار ننشسته وعناوین واقعیت مجازی هف لایف به نام Alyx و پورتال به نام The Lab جدیدترین ساختههای این استودیو به شمار میروند.
هر یک از این آثار به بهترین شکل از تکنولوژی VR استفاده میکنند. حال جالب است بدانید که با وجود کیفیت بسیار خوب این بازیها، طرفداران به هنگام انتشارشان بیش از پیش عصبانی شده و از عدم ساخت قسمتهای سوم این بازی به جای نسخههای واقعیت مجازی انتقاد کردند. در واقع اگر محصولات جدید ولو مثل هدست واقعیت مجازی ساخته نمیشد، احتمالا این بازیها هرگز خلق نمیشدند.
بازیهای جدید این استودیو نیز سرنوشت چندان جالبی نداشتند. کانتر ۲ با وجود آن که کماکان کامیونیتی خود را حفظ کرده، اما به دلیل مشکلات فراوان سرورها و باگهای عجیب و غریب گاه و بیگاهش مورد انتقاد طرفداران قرار گرفته است. یا مثلا عدم استقبال کاربران از عنوان کارتی Artifact از جهان دوتا منجر به کنسل شدن این بازی در سال ۲۰۲۱ شد. ویدیوهای بازی Deadlock نیز که به تازگی تصاویری از آن لو رفته و نتوانسته آنطور که باید و شاید طرفداران را جذب کند، عدهای حتی آن را قابل مقایسه با اورواچ سال ۲۰۱۶ نمیدانند. حالا جالب این جاست که خود اورواچ تا سالها توسط برخی از طرفداران به عنوان کلونی از Team Fortress 2 شناخته میشد!
ظاهراً ولو انگیزه و علاقه خود را به بازی از دست داده است
مثال بسیار خوبی برای این تیتر، بازی هف لایف است. شوتر اول شخصی که این ژانر را برای همیشه متحول کرد. از زمانی که Half-Life 2: Episode Two در سال ۲۰۰۷ منتشر شد تا زمان معرفی Alyx یک بازه ناراحت کننده ۲۰ ساله در سکوت وجود دارد. حتی با وجود انتشار این بازی، تقریبا امیدی برای هف لایف ۳ میان طرفداران وجود ندارد. قبلا یک شوخی اینترنتی مبنی بر عدم علاقه ولو به عدد ۳ وجود داشت که متاسفانه انگار این شوخی به واقعیت تبدیل شده و خبری از قسمت سوم بازیهای بزرگی مثل هف لایف وجود ندارد.
سرانجام Team Fortress 2 داستان غمانگیز دیگری است. آخرین بهروزرسانی مهم این اثر آنلاین شوتر، آپدیتی به نام Jungle Inferno در سال ۲۰۱۷ بود. کمیک رسمی بازی از سال ۲۰۱۷ متوقف شد و سالهاست که هیچ نقشه یا سلاح رسمی جدیدی به آن اضافه نشده است. این بی توجهی از سوی ولو نهایتا منجر به ایجاد کمپینهای بیشماری با تگ SaveTF2 یا FixTF2 شد که نارضایتی طرفداران را نشان میداد.
آنقدر ولو نسبت به این بازیها بیتوجهی کرد که نهایتا طرفداران تلاش کردند تا خود دست به کار شده و بازیها را نجات دهند. طوری که مادها و نسخههای Fan Made بسیاری از این آثار ساخته شده که گل سرسبد آن را میتوان بازی Black Mesa دانست. این اثر که توسط طرفداران این بازی ساخته شده به زیبایی اولین قسمت از سری بازی هف لایف را بازسازی کرده و به شکل امروزی به تصویر میکشد.
ولو بیشتر از هر چیز دیگری روی پول تمرکز کرده است
افت شدید Team Fortress 2 و رها شدن تقریبی آن به این سناریو که گویا ولو به دنبال سود بیشتر است قوت بخشید. مانند هر صاحب کسب و کار دیگری، ولو خط باریکی بین هنر و تجارت را طی دهههای اول کار خود ایجاد کرد. با این حال، با پایان یافتن دهه ۲۰۱۰، این تعادل از بین رفت و ظاهرا تنها چیزی که این شرکت در حال حاضر به آن توجه دارد، کسب درآمد بیشتر است.
این اتفاق به شکل دیگری برای Counter-Strike: Global Offensive رخ داد. در واقع بخش عمدهای از این تغییرات را میتوان در کانتر استرایک ۲ و در بخش خریدهای درون برنامهای یافت. البته بخش عمدهای از ماهیت کانتر، اسکینها و پوستههای سلاحها است که کامیونیتی آن را به شکل عجیبی درگیر کرده و ارتباط مستقیمی با اکوسیستم استیم دارد، اما اکثر موارد قابل خرید جدید صرفا توسط بازیکنها ساخته شده بودند و تقریبا ولو روی ساخت آنها انرژی چندانی نگذاشته است. البته که پس از اعتراض شدید گیمرها، نهایتا ولو اکثر مشکلات بازی را طی آپدیتهای اخیر برطرف کرد.
دیگر اثری که تا به امروز بهروزرسانیهای ثابتی دریافت کرده است، Dota 2 بوده که بدون شک مسابقات بینالمللی آن علت این رویکرد است. اتفاقات گفته شده باعث شده که گیمرها اینطور بیان کنند که حتی Deadlock نیز پس از اننتشار، اثری مرده خواهد بود.
محیط محل کار ولو تضمین کرد که هیچ بازی جدیدی ساخته نخواهد شد
یک فیلم اقتباسی پورتال از سال ۲۰۱۳ تحت نظر جی.جی. آبرامز در دست ساخت بوده، اما هنوز اطلاعاتی از آن به دست نیامده است. طبق گزارشها، شبکه ادالت سوییم انیمیشن تیم فورترس ۲ را به دلیل بد قولی ولو در انیمیت این انیمیشن کنار گذاشته و نهایتا چند آیتم تبلیغاتی از آن به جا مانده است.
ظاهرا تنبلی بیش از حد کارکنان Valve فقط اوضاع را بدتر کرده است. جالب است بدانید که این شرکت سلسله مراتب سنتی دیگر شرکتها را رعایت نکرده و یک سازمان سطحی به شمار میرود. این یعنی کسی رئیس دیگری نیست و ظاهرا ولو چند کارمند ارشد دارد که در صورت تمایل میتوانند پروژهها را رهبری کرده یا آنها را راهاندازی کنند.
کارکنان در این استودیو تشویق میشوند تا در اوقات فراغت خود روی هر پروژهای که دوست دارند کار کند. استیم که اساسا یک استخر پول بینهایت است، نشان داده که Valve به اندازه استودیوهای دیگر به فروش بازیهایش وابسته نیست. البته که این موضوع نمایانگر محیط سالمتر این استودیو و تمرکز کارمندان آن روی استیم و دوری از حاشیههای دیگر شرکتها بوده است.
عدم سازماندهی و هدایت رسمی ولو باعث شد که بسیاری از بازیها و پروژه های دیگر لغو شوند. این شامل Half-Life 3، پروژه شایعهشده Left 4 Dead 3 و بسیاری از پروژههای اصلی است دیگر است که هرگز به اثری فراتر از یک ایده تبدیل نشدند و این موضوع علت حذف برنامههای تلویزیونی این استودیو را توجیه میکند.
در حالی که برخی از هنرمندان و توسعه دهندگان به خوبی در این محیط آرام کار میکنند، برخی دیگر آن را بسیار ناامید کننده میدانند. تعجب آور نخواهد بود اگر این نوع از مدیریت دلیل اصلی خروج نویسنده بازی Half-Life یعنی Marc Laidlaw و دیگر پیشکسوتان این استودیو بوده است. ظاهرا به تازگی ولو متوجه شده که اخلاق بیخیالانه کارمندانش در محل کار بسیار مضر است. گویا موفقیت استیم به طور ناخواسته باعث تنبلی، عدم کنجکاوی و ریسک گریزی میان توسعه دهندگان این استودیو شده است.
رئیس ولو یعنی Gabe Newell به تازگی طی مصاحبهای اینطور بیان کرد:
کارمندان ولو باید به این سبک از کار عادت کنند. آنها فکر میکنند که میخواهند خودمختاری زیادی داشته باشند و خود کارشان را هدایت کنند. البته معلوم است که بسیاری از آنها این کار را [به درستی] انجام نمیدهند.
یکی از طراحان ولو یعنی Robin Walker اینطور بیان کرد:
ما مجبور بودیم به طور جمعی بپذیریم که اشتباه کردهایم. (اشاره به رویکرد قبلی ولو مبنی بر عدم پیروی از مدیریت سلسله مراتبی). فرض ما این بود که اگر روی اثری کار کنید که شخصاً آن را دوست دارید، خوشحالتر خواهید بود.
زمانی که Valve روی Alyx کار میکرد، اوضاع کمی بهبود یافت. بر خلاف قبل، سران ولو قوانین سرسختی را اعمال کردند. اکنون توسعهدهندگان به وظایف خاصی منصوب شده و انتظار میرود که خروجی را به موقع ارائه دهند.
نتیجه نهایی یک بازی VR خیرهکننده و یک داستان عالی بود که حتی ناامیدترین طرفداران را به یاد روزهای باشکوه ولو انداخت. سپس هنگامی که Half-Life برای بیست و پنجمین سالگردش در نوامبر ۲۰۲۳ بهروزرسانی شد، همه شگفتزده شدند. هنوز مشخص نیست که آیا این بازگشتی است که طرفداران ولو منتظر آن بودهاند یا اینکه فقط یک تجدید حیات موقت است. اما حداقل میدانیم که حتی صبر وفادارترین طرفداران ولو نیز به پایان رسیده و جای خود را به تمسخر موجهی داده است. ولو نیز مجبور شده اهداف بلندمدت خود را دوباره ارزیابی کرده و دست به کار شود. اگرچه ممکن است برای بازگشت به «عصر طلایی» این کمپانی کمی دیر شده باشد، اما نهایتا شاید بتوان طعم تجربه بازیهای ولو را باری دیگر تجربه کرد.
بیشتر بخوانید: