نیمهای از آسمان ایران خالی است: فرودگاهها بیپرنده!
به گزارش تجارتنیوز، صنعت حملونقل هوایی در ایران از بدو ورود اولین هواپیماها تا به امروز تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. تاریخچه ورود هواپیما به ایران با نخستین پروازها در دهه 1920 آغاز شد و سنگبنای این صنعت مهم و استراتژیک را نهاد. امروزه ناوگان هوایی کشور شامل طیف مختلفی از هواپیماهاست. که عمدتا از طریق واردات تامین شدهاند. هرچند چالشهای ناشی از تحریمهای بینالمللی، تاثیراتی در این روند داشته است.
از حکایت اولین پرواز بر فراز آسمان ایران تا احداث اولین فرودگاه
در سال 1292 هجری شمسی و در زمان حکومت احمدشاه قاجار در ایران، یک خلبان لهستانی به نام کوزمینسکی، به دلیل اهداف مالی، قطعات یک هواپیمای بلریو 11 را از روسیه به بندر انزلی و سپس به تهران آورد و این هواپیما را سرهم کرد. در تاریخ 14 دیماه 1292 اولین پرواز بر فراز آسمان ایران انجام شد و در میدان مشق فرود آمد. این هواپیما به محوطه قصر قاجار منتقل شد و پروازهای نمایشی متعددی انجام داد. بعد از ورود این هواپیما و ورود هواپیماهای انگلیسی در جنگ جهانی اول به آسمان ایران، دولت وقت به فکر احداث فرودگاه و تامین زیرساختهای لازم افتاد.
اولین هواپیمای ایران در سال 1301 از آلمان برای ارتش خریداری شد. دو سال بعد از خریدن این هواپیما، در سال 1303 زمینی در منطقه جنوب تهران برای احداث فرودگاه انتخاب شد. در احداث این فرودگاه چند شرکت اروپایی هم مشارکت داشتند.
هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی ایران
سفر با هواپیما در عصر حاضر یک امر مهم تلقی میشود. شناخت هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی کشور به مسافران در جهت سفر ایمنتر، راحتتر و بهتر کمک میکند. در حال حاضر، طبق اطلاعات منتشر شده توسط علیبابا، در ناوگان هوایی ایران، مدلهایی نظیر انواع ایرباس، انواع بوئینگ، هواپیماهای فوکر و هواپیماهای مک دانل داگلاس وجود دارد.
هواپیماهای ایرباس از معروفترین انواع هواپیما در ناوگان هوایی ایران هستند. در حال حاضر مدلهایی نظیر ایرباسA 300، ایرباس A 310، ایرباسA 319، ایرباسA 320، ایرباس A 321، ایرباس A 320 نئو، ایرباسA 330 نئو، ایرباسA 350، ایرباسA 380 و … در ناوگان هوایی ایران فعالیت میکنند.
در میان ایرباسهای معرفی شده، ایرباس A 320، یکی از پرفروشترینها میان انواع هواپیماهای مختلف بوده است. همچنین این نوع هواپیما به دلیل کاهش مسیر پیموده شده در زمان فرود، مصرف سوخت آن و همینطور میزان تولید دیاکسید کربن آن کاهش مییابد.
یکی از ویژگیهای ایرباس A 320 نئو، کاهش مصرف سوخت این هواپیما نسبت به سایر هواپیماها است.
در میان انواع مدلهای معرفی شده، ایرباسA 380، بزرگترین هواپیما از نظر حجم و ظرفیت حمل مسافر در جهان است.
هواپیماهای بوئینگ هم در ناوگان هوایی ایران فعالیت میکنند. از میان این هواپیماها میتوان به بوئینگ 727، بوئینگ 737، بوئینگ 737 NG، بوئینگ 737 Max، بوئینگ 747، بوئینگ 777 اشاره کرد که هرکدام مزیتهای خاص خود را دارند.
فوکر و مک دانل داگلاس هم جزو هواپیماهای فعال در ناوگان هوایی ایران هستند. در ناوگان هوایی ایران، فوکر 100، مک دانل داگلاس MD 80، مک دانل داگلاسMD 82 و … وجود دارند.
چه ایرلاینهایی در ایران فعالیت میکنند؟
ایرلاینهای ایرانی با وجود محدودیتهای موجود تلاش میکنند تا سطح خدمات خود را بهبود ببخشند. این شرکتها نوسازی و نگهداری از ناوگان موجود، ارتقای استانداردهای ایمنی و همینطور بهبود تجربه مسافران را اولویت خود قرار دادهاند. مسیرهای داخلی و خارجی متنوعی توسط ایرلاینها ارائه میشود که نقش مهمی در تسهیل ارتباطات و راحتتر شدن سفر به سراسر ایران و جهان ایفا میکنند.
در ایران ایرلاینهای مختلفی در زمینه حمل بار و مسافر فعالیت میکنند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سامتیک، ایرلاینهای ایرانی نظیر ایران ایرهما، ماهان، کارون، آتا، معراج، سپهران، کیش ایر، قشم ایر، تابان ایر، آسمان، ایران ایرتور، کاسپین، اترک، تفتان، زاگرس، پویا، وارش در ناوگان هوایی ایران فعالیت میکنند.
قدیمیترین و اولین ایرلاین فعال در ایران، ایران ایر«هما» است که در دهه 1340 با ادغام دو شرکت ایران ایر ویز و پرشین ایر ویز فعالیت خود را در صنعت حملونقل هوایی ایران آغاز کرد. این ایرلاین در راستای بومیسازی تعمیرات هواپیما و استانداردهای بینالمللی همیشه پیشگام بوده است و یکی از انتخابهای مسافران برای سفری راحت و ایمن است.
یکی دیگر از ایرلاینهای قدیمی ایران، شرکت ایران ایرتور است. این ایرلاین در سال 1351 تأسیس شد و بیشتر به دلیل تورهای گردشگری خود شناخته میشود. در حال حاضر هم این ایرلاین، به بسیاری از شهرهای ایران و حتی کشورهای خارجی پرواز دارد.
سومین ایرلاین قدیمی کشور، شرکت آسمان است که تأسیس آن به سال 1359 برمیگردد. این ایرلاین با ادغام چهار شرکت کوچک کار خود را آغاز کرد. آسمان دارای 33 هواپیمای مسافربری است که به 59 مقصد داخلی و خارجی پرواز انجام میدهد.
آیا ایران از سایر کشورها هواپیما وارد میکند؟
تحریم درهر زمینهای برای ایران چالشهایی را ایجاد کرده است. صنعت حملونقل هوایی هم از این قائده مستثنی نیست.
علیرضا منظری، معاون سابق سازمان هواپیمایی ایران در گفتوگو با هممیهن درباره واردات هواپیمای جدید در سالهای گذشته اظهار کرده است که در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو به دلیل تحریمها صفر بوده است. با اینکه تحریمها شرایط نامطلوبی برای صنعت هوایی کشور ایجاد کرده اما منجر به تعطیلی ایرلاینها و صنعت هوایی کشور نشده است.
وی درباره افزایش هزینه برای خرید هواپیما توضیح داد که درحال حاضر کشور از هواپیماهای دست دوم استفاده میکند. اما تحریمها سبب شده خرید هواپیما به شکل مستقیم نباشد و ارتباط مالی بین فروشنده و خریدار هم به شکل غیرمستقیم صورت بگیرد. بنابراین هزینهها هم برای خرید هواپیما بالاتر میرود.
براساس این گزارش، صنعت هوایی ایران از زمان شروع فعالیت خود تا به امروز، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. تحریمها شرایط را برای ناوگان هوایی ایران سختتر میکند چراکه ناوگان هوایی به نوسازی، تامین شدن قطعات هواپیماها برای سفر بهتر و ایمنتر مسافران احتیاج دارد. ادامهدار شدن این شرایط میتواند چالشهای زیادی را برای صنعت حملونقل هوایی ایران ایجاد کند.
برای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارتنیوز دنبال کنید.