مقایسه جنگنده های فرانسوی میراژ و رافال
رافال و میراژ ۲۰۰۰ دو جت جنگنده مدرن و مشهور داسو هستند. این جنگنده ها قلب تپنده زرادخانه نیروی هوافضای فرانسه به شمار می آیند. بیایید نگاهی به تاریخچه، انواع و نسخه های جالب و اینکه دقیقاً چه کشورهایی آن ها را در اختیار دارند، بیندازیم.
میراژ ۲۰۰۰- جنگنده ای قدیمی
این جت جنگنده معروف که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۸ انجام داد، محصول دوران جنگ سرد است. میراژ ۲۰۰۰ جنگنده ای چند منظوره در نظر گرفته می شود، به این معنی که می تواند چندین ماموریت را در یک پرواز انجام دهد.
فرآیند ساخت میراژ ۲۰۰۰ ساخت کمپانی فرانسوی داسو در سه سایت متمایز صورت می گرفت که دو تای آنها در بوردو قرار داشته و در تولید قطعات مختلف جنگنده تخصص داشتند. بالها در مارتیناس ساخته شدند، در حالی که بدنهها در آرژانتوی (شمال غربی پاریس) تولید می شد. مونتاژ نهایی در فرودگاه بوردو-مرینیاک انجام می شد.
اولین پرواز۱۹۷۸سال شروع خدمت رسمی۱۹۸۵طول بدنه۱۴.۳۶ مترطول بال ها۹.۱۳ مترارتفاع۵.۲ متروزن خالی۷,۵۰۰ کیلوگرمحداکثر وزن برخاست۱۷,۰۰۰ کیلوگرمموتور ۲ موتور پس سوز SNECMA M53-P2 هر کدام با ۶۴.۳ کیلونیوتن (۱۴,۵۰۰ پوند) پیشرانه خشک، ۹۵.۱ کیلونیوتن (۲۱,۴۰۰ پوند) با پس سوزحداکثر سرعتماخ ۲.۲ (۲,۳۳۶ کیلومتر)برد رزمی۱,۵۵۰ کیلومترسقف پروازی۵۵,۹۷۰ فوت (۱۷,۰۶۰ متر)
نمونه اولیه، با نام میراژ ۲۰۰۰ شماره یک با دقت فراوان و به شکل دستی در سنت کلود ساخته شد، تا اینکه بعدها به کارخانه داسو در ایسترس منتقل شد تا تحت رهبری ژان کوریو مونتاژ شود. نسخه شماره یک میراژ ۲۰۰۰ اولین پروازش را در ۱۰ می ۱۹۷۸ و تنها ۲۷ ماه پس از شروع پروژه، انجام داد.
نسخه های جالب متعددی از میراژ ۲۰۰۰ وجود دارد
میراژ ۲۰۰۰ یک هواپیمای جنگنده همه کاره با انواع مختلف تخصصی است که برای شرایط مختلف ماموریتی طراحی شده اند.
Mirage 2000C: ارتقا یافته تا حالت تشخیص هدف غیرهمکار (NCTR) را به رادار RDI اضافه کند، که امکان شناسایی اهداف هوایی را که به سیستم های شناسایی خودی یا دشمن (IFF) پاسخ نمی دهند، می دهد. علاوه بر این، این نسخه اکنون می تواند انبارهای تسلیحاتی هوا به زمین مانند غلاف های موشک، بمب های آهنی و بمب های خوشه ای را حمل کند. برخی نسخه ها، به ویژه آنهایی که مجهز به رادار RDM هستند، می توانند از موشک ضد کشتی Exocet استفاده کنند.
Mirage 2000B: یک نوع آموزشی تبدیل شده و کاملاً عملیاتی دو سرنشینه که برای تسهیل آموزش خلبانان طراحی شده است. نیروی هوایی فرانسه ۳۰ فروند Mirage 2000B خریداری کرد و هر سه بال جنگنده AdA چندین فروند از این نسخه را برای آموزش دریافت کردند.
Mirage 2000N: فرانسه کشوری است که دارای تسلیحات هستهای است، بنابراین به طور طبیعی، یک نسخه مخصوص حمله هستهای از این جنگنده را توسعه داد که به طور خاص برای حمل موشک اتمی شلیک از راه دور Air-Sol Moyenne Portée طراحی شده است.
Mirage 2000D: نسخه اختصاصی تهاجمی معمول که از نسخه Mirage 2000N توسعه یافته و قابلیت های آن برای ماموریت های تهاجمی معمول افزایش یافته است.
انواع دیگری نیز وجود دارد، اما ما برخی از قابل توجه ترین آنها را انتخاب کردیم. این لیست کاملاً شخصی است.
کشورهای دارنده جنگنده میراژ ۲۰۰۰
به ادعای وبسایت FlightGlobal در سال ۲۰۲۴، این ها کشورهایی هستند که جنگنده میراژ ۲۰۰۰ را در اختیار دارند:
مصر: ۱۹ فروند فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۱۵ فروند جنگنده Mirage 2000EM و ۴ فروند نسخه آموزشی Mirage 2000BM.
فرانسه: ۹۷ فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۶۵ جنگنده میراژ ۲۰۰۰D، و ۲۶ فروند جنگنده میراژ ۲۰۰۰-۵F و ۶ فروند جنگنده میراژ ۲۰۰۰B-S5.
پروکور (یک شرکت نظامی خصوصی): تا ۹ فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۸ فروند میراژ Mirage 2000C و یک فروند میراژ Mirage 2000B
یونان: ۲۹ فروند میراژ ۲۰۰۰، شامل ۵ فروند Mirage 2000EG و ۲۴ فروند Mirage 2000-5/Mk II.
هند: ۵۵ فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۴۴ جنگنده Mirage 2000H/I و ۱۱ جنگنده آموزشی Mirage 2000TH/TI.
پرو: ۱۲ فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۱۰ جنگنده Mirage 2000P و ۲ فروند نسخه آموزشی Mirage 2000DP.
تایوان: ۵۴ فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۴۵ جنگنده Mirage 2000-5EI و ۹ نسخه آموزشی ۲۰۰۰-۵DI
امارات متحده عربی: ۵۹ فروند میراژ ۲۰۰۰ شامل ۴۴ جنگنده Mirage 2000-9/EAD/RAD و ۱۵ جنگنده نسخه آموزشی Mirage 2000-9DAD.
رافال – جت جنگنده نسل پنجم
Rafale در زبان فرانسوی “رافال” تلفظ می شود و نام خود را از کلمه ای فرانسوی به معنای “وزش باد” یا “جهیدن آتش” در وجهه ای نظامی تر گرفته است. این هواپیمای جنگنده چند منظوره پیشرفته فرانسوی به موتورهای دوقلو مجهز شده و دارای طراحی بال کانارد دلتاست. کمپانی Dassault Aviation آن را طراحی و ساخته تا به عنوان یک هواپیمای جنگنده همه کاره و توانمند عمل کند.
توسعه این جنگنده فرانسوی در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ صورت گرفته و تولید اولین سری آن به طور رسمی در دسامبر ۱۹۹۲ آغاز شد.
با این حال، تولید رافال در نوامبر ۱۹۹۵ به دلیل عدم قطعیت های سیاسی و اقتصادی متوقف گردید، تا اینکه در ژانویه ۱۹۹۷ پس از توافقات بین وزارت دفاع فرانسه و داسو از سر گرفته شد.
تولید اولیه این جنگنده فرانسوی با ۴۸ فروند هواپیما آغاز شد که شامل ۲۸ سفارش قطعی و ۲۰ گزینه اضافی بود که برای تحویل بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ برنامه ریزی شده بود.
رافال، آنطور که توسط وزارت نیروهای مسلح فرانسه (Ministère des Armées) بیان شده است، یک هواپیمای فوق العاده همه کاره است که قادر به اجرای طیف گسترده ای از ماموریت ها معمولاً به یک هواپیمای جنگنده است. این ماموریت ها شامل بازدارندگی هسته ای، نفوذ در هر شرایط جوی، زمینی و نفوذ، حملات دریایی، دفاع هوایی، برتری هوایی، مداخله دوربرد با سوخت گیری در حین پرواز و شناسایی تاکتیکی و استراتژیک است.
Rafale Mوزن خالی۱۰,۶۱۴ کیلوگرمطول بال ها۱۱ مترموتورها۲ موتور توربوفن Snecma M88-4eقدرت پیشرانه هر موتورهر کدام ۱۱,۲۵۰ پوند بدون پس سوزبرد فرابری۳,۷۰۱ کیلومترحداکثر برد۱.۸ ماخموشک هاMBDA Meteor, Magic II, MBDA MICAنقاط اتصال۱۳ (نسخه دریایی)ارتفاع پروازی۵۰,۰۰۰ فوت
وب سایت رسمی Dassault Aviation تصریح می کند که هواپیمای رافال در ماموریت های مختلفی از جمله “هشدار واکنش سریع” دائمی (QRA)، پدافند هوایی، پلیس هوایی، بازدارندگی هسته ای، نشان دادن قدرت، استقرار خارجی، حملات عمقی، پشتیبانی هوایی نیروی زمینی، سورتی های شناسایی و آموزش خلبانی شرکت دارد.
بنابراین بله، رافال واقعاً یک هواپیمای چند منظوره است.
انواع نسخه های جنگنده رافال
انواع مختلفی از جدیدترین هواپیمای داسو وجود دارد که نسخه های رزمی آن ها عبارتند از:
Rafale B: نسخه دو سرنشینه برای نیروی هوافضای فرانسه
Rafale C: مشابه رافال B اما به عنوان یک نسخه تک صندلی برای نیروی هوافضای فرانسه
Rafale M: مشابه Rafale C اما برای عملیات روی ناوهای هواپیمابر مجهز به CATOBAR اصلاح شده است.
اطلاعات بیشتر در مورد Rafale M
این جنگنده فرانسوی دارای یک بدنه با طراحی پیشرفته برای افزایش دوام، یک پایه دماغه بلندتر است که امکان قرارگیری در ارتفاعی بلندتر را فراهم می کند، یک قلاب دم بزرگتر که بین موتورها برای پایداری بهتر قرار گرفته است، و یک نردبان سوار شدن یکپارچه برای دسترسی آسان تر.
وزن آن تقریباً ۵۰۰ کیلوگرم بیشتر از Rafale C است. شایان ذکر است که این هواپیما تنها نوع جنگنده غیرآمریکایی است که برای عملیات از روی ناوهای آمریکایی تأیید شده است. این جنگنده ها سازگاری کامل با منجنیق ها و دنده های دستگیر کننده ناوهای آمریکایی دارند.
علاوه بر این، در سال ۲۰۰۸، شش فروند رافال از ناوگان ۱۲F قابلیت انجام عملیات روی ناوهای مختلف را در تمرینی که بر روی بال هوایی USS Theodore Roosevelt Carrier Wing انجام شد، به نمایش گذاشتند. این نمایش توانایی این هواپیما برای عملیات یکپارچه در کنار هواپیماهای ناونشین ایالات متحده را نشان داد.
چه کشوری جنگنده رافال را در اختیار دارد؟
از سال ۲۰۲۳، کشورهای مختلفی جنگنده رافال را سفارش داده و بخشی از سفارش های خود را نیز دریافت کرده اند.
نیروی هوافضای فرانسه و نیروی دریایی این کشور دارندگان اصلی جنگنده رافال بوده و این جنگنده ها در پایگاه هایی در فرانسه و امارات مستقرند. از ۲۸۶ فروند برنامه ریزی شده، ۲۳۴ فروند سفارش داده شده و ۱۴۹ فروند در حال خدمت هستند.
کرواسی ۱۲ فروند رافال سفارش داده است که نصفی از آن ها را در سال ۲۰۲۴ دریافت می کند و باقیمانده در سال ۲۰۲۵ تحویل داده شدند.
مصر ۵۴ فروند رافال سفارش داده است، که تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲۴ فروند از آن ها در خدمت بودند. فرانسه در کل ۲۳۴ فروند رافال سفارش داده و برنامه دارد که تا ۲۸۶ فروند را سفارش دهد. از این تعداد، حدود ۱۵۲ فروند تا سال ۲۰۱۸ تحویل داده شد و تمامی فروندهای سفارش داده شده قرار است تا سال ۲۰۳۰ تحویل شوند.
یونان ۲۴ فروند رافال سفارش داده است که ۱۵ فروند آن ها تا ژوئن ۲۰۲۳ تحویل داده شده است. هند سفارش ۳۶ فروند رافال خود را تا ژوئیه ۲۰۲۲ به طور کامل دریافت کرده است. در نهایت، قطر تمام ۳۶ فروند رافال سفارش داده شده را تا سال ۲۰۲۳ دریافت کرد، پس از اینکه در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ سفارش های خود را ثبت کرد، با گزینه خرید ۳۶ فروند رافال دیگر.
آخرین صحبت ها در مورد دو جنگنده فرانسوی
در حالی که میراژ ۲۰۰۰ میراث قابل توجهی را به عنوان یک جنگنده چندمنظوره همه کاره و قابل اعتماد ایجاد کرده است، رافال یک پیشرفت تکنولوژیکی قابل توجه در هوانوردی نظامی فرانسه به شمار می آید. به عنوان یک جنگنده نسل پنجم، رافال از نظر قابلیت های رادارگریزی، آویونیک و عملکرد کلی از میراژ پیشی می گیرد.
این جنگنده عملکردی چند منظوره و پیشرفته را ارائه می دهد و به طور موثر طیف گسترده تری از ماموریت ها را اجرا می کند. رافال با سنسورهای پیشرفته، ظرفیت حمل بار بیشتر و قابلیت بقای بهتر، نماینده نبردهای هوایی آینده بوده و برتری فرانسه را در فناوری هوافضا حفظ می کند.