آیا تا به حال صبحها با احساس خستگی از خواب بیدار شدهاید، حتی اگر ساعتهای طولانی خوابیده باشید؟ شاید تصور کنید که بیشتر خوابیدن باعث افزایش انرژی و شادابی بدن میشود، اما در برخی موارد، احساس خوابآلودگی مداوم میتواند به کمبود برخی ویتامینها اشاره کند. کمبود ویتامینها میتواند یکی از دلایل پنهان این خستگی مداوم باشد. بنابراین، اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی میکنید، ممکن است بدنتان نیاز به بررسی ویتامینها و مواد مغذی داشته باشد.
به گزارش فرطب، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به طور جامع این موضوع را بررسی کنیم.
مقدمه
ویتامینها نقشی حیاتی در تولید انرژی و تنظیم عملکردهای بدن ایفا میکنند. اگر بدن به مقدار کافی از این مواد مغذی ضروری دریافت نکند، ممکن است دچار خستگی شدید و نیاز به خواب بیشتری شوید. در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که کدام ویتامینها ممکن است با احساس خوابآلودگی و خستگی مداوم مرتبط باشند و چگونه میتوانید با بهینهسازی رژیم غذایی خود، این مشکلات را برطرف کنید. با تنظیم مصرف ویتامینها و توجه به نیازهای بدن، میتوانید سطح انرژی خود را بهبود بخشیده و از خستگیهای غیرضروری جلوگیری کنید.
خواب کافی یکی از پایههای اساسی سلامتی است، اما وقتی به طور مداوم بیش از حد نیاز بدن میخوابید و همچنان احساس خستگی و کسلی دارید، باید به دنبال دلایل پنهان این وضعیت باشید. آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چرا با وجود ساعتها خواب، همچنان احساس خستگی میکنید؟ در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم.
خواب زیاد چیست و چه زمانی نگرانکننده میشود؟
خواب زیاد به شرایطی اشاره دارد که فرد بیش از نیاز طبیعی خود، یعنی بیشتر از ۷ تا ۹ ساعت در شبانهروز میخوابد و همچنان احساس خستگی و کمبود انرژی میکند. این وضعیت میتواند به مشکلات جسمی یا روانی اشاره داشته باشد و نیازمند بررسی دقیقتر است.
علل احتمالی خواب زیاد و نقش ویتامینها
عوامل مختلفی مانند استرس، مشکلات هورمونی مانند کمکاری تیروئید، و حتی کمبود ویتامینها میتوانند باعث افزایش نیاز به خواب شوند. کمبود برخی ویتامینها نقش مهمی در تنظیم انرژی و کیفیت خواب ایفا میکند. در ادامه، بررسی خواهیم کرد که چگونه تنظیم ویتامینها در بدن میتواند به بهبود کیفیت خواب و افزایش سطح انرژی شما کمک کند.
کمبود کدام ویتامینها علت اصلی خواب زیاد و خستگی مداوم است؟
همه ما میدانیم که ویتامینها برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری هستند، اما آیا میدانستید که کمبود برخی از این مواد مغذی میتواند به خوابآلودگی و خستگی مداوم منجر شود؟ در این مقاله، به بررسی ویتامینهایی میپردازیم که کمبود آنها ممکن است علت اصلی خواب زیاد و کاهش انرژی شما باشد.
ویتامین D: نیاز به نور خورشید برای تنظیم انرژی
ویتامین D که به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته میشود، نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری دارد. کمبود این ویتامین میتواند باعث احساس خستگی و کسلی مداوم شود، به ویژه اگر زمان زیادی را در داخل خانه بگذرانید یا در مناطقی با نور خورشید کم زندگی کنید. این کمبود ممکن است یکی از دلایل اصلی احساس خوابآلودگی و کاهش انرژی شما باشد.
ویتامین B۱۲: محرک اصلی انرژی بدن
ویتامین B۱۲ برای تولید انرژی و حفظ سلامت سیستم عصبی ضروری است. کمبود این ویتامین میتواند به خستگی مداوم و حتی مشکلات حافظه منجر شود، به خصوص در افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان دارند. اگر بدن شما به اندازه کافی ویتامین B۱۲ دریافت نکند، نیاز به خواب بیشتری پیدا خواهید کرد.
آهن: کلید حمل اکسیژن به سلولها
آهن نقشی حیاتی در تولید انرژی دارد و کمبود آن میتواند باعث کاهش سطح اکسیژن در سلولهای بدن شود، که این امر به خستگی شدید و خوابآلودگی منجر میشود. بررسی سطح آهن بدن به ویژه برای خانمها در دوران بارداری و قاعدگی مهم است.
با توجه به این موارد، اگر با وجود خواب کافی همچنان احساس خستگی میکنید، ممکن است کمبود این ویتامینها در رژیم غذایی شما نقش داشته باشد. تنظیم تغذیه یا مصرف مکملهای مناسب میتواند به بهبود سطح انرژی و کاهش نیاز به خواب بیش از حد کمک کند.
اگر از خواب زیاد و خستگی مداوم رنج میبرید، ممکن است به دنبال دلایل آن باشید. آیا این مشکل میتواند به کمبود ویتامینها مربوط باشد؟ در این مقاله، به بررسی روشهایی میپردازیم که به شما کمک میکنند تا به این سوال پاسخ دهید و از وضعیت سلامتی خود مطمئن شوید.
مشاوره پزشکی و اهمیت آزمایش خون
اگر به طور مداوم احساس خستگی و خوابآلودگی میکنید، مراجعه به پزشک اولین گام مهم است. پزشک با بررسی سابقه پزشکی شما و انجام معاینات لازم، میتواند احتمال کمبود ویتامینها را بررسی کند. در صورت مشکوک بودن به کمبود ویتامین، آزمایش خون میتواند به دقت سطح ویتامینهای مهم مانند ویتامین D، B۱۲ و آهن را ارزیابی کند. این اطلاعات به پزشک کمک میکند تا راهکارهای مناسبی برای جبران کمبودها ارائه دهد.
تفاوت خستگی ناشی از کمبود ویتامین و سایر علل
خستگی و خواب زیاد همیشه به کمبود ویتامینها مرتبط نیست. عوامل دیگری مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات تیروئیدی یا اختلالات خواب نیز میتوانند علت این مشکلات باشند. تشخیص دقیق توسط پزشک ضروری است تا اطمینان حاصل کنید که درمان مناسب برای وضعیت شما انتخاب شده است.
تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی
اگر کمبود ویتامین علت خستگی شما باشد، میتوانید با تغییرات در رژیم غذایی و مصرف مکملهای مناسب، این مشکل را حل کنید. تغذیهای متعادل و غنی از ویتامینها میتواند به افزایش سطح انرژی و بهبود کیفیت خواب کمک کند.
چگونه با تغذیه و سبک زندگی سالم، خواب و انرژی خود را بهبود بخشیم؟
اگر خواب زیاد به کمبود ویتامینها و مواد معدنی مربوط باشد، میتوان با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی این مشکل را حل کرد. در این مقاله، راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت خواب و افزایش انرژی روزانه را معرفی میکنیم.
رژیم غذایی متعادل: کلید افزایش انرژی و خواب بهتر
یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از کمبود ویتامینها، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع است. برای افزایش سطح ویتامین D، B۱۲، و آهن در بدن، مواد غذایی زیر را به برنامه خود اضافه کنید:
ویتامین D: بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و از غذاهایی مانند ماهیهای چرب، تخممرغ، و لبنیات غنیشده با ویتامین D استفاده کنید.
ویتامین B۱۲: منابع خوب این ویتامین شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی و محصولات لبنی هستند. گیاهخواران میتوانند از مکملها یا غلات غنیشده بهره ببرند.
آهن: گوشت قرمز، جگر، حبوبات، اسفناج و مغزها منابع عالی آهن هستند. مصرف ویتامین C همراه با منابع گیاهی آهن، جذب این ماده را افزایش میدهد.
مکملهای ویتامین: راهکاری کمکی برای تأمین نیازهای بدن
اگر دریافت ویتامینهای مورد نیاز از طریق رژیم غذایی کافی نباشد، مکملهای ویتامین میتوانند گزینه مناسبی باشند. با این حال، مشاوره با پزشک قبل از مصرف مکملها ضروری است تا دوز مناسب و نوع مکمل مشخص شود.
ورزش منظم: افزایش انرژی و بهبود خواب
ورزش منظم نه تنها به بهبود کیفیت خواب کمک میکند، بلکه باعث افزایش سطح انرژی و بهبود خلق و خو میشود. فعالیتهایی مانند پیادهروی، دویدن، یا یوگا میتوانند به تنظیم ریتم شبانهروزی بدن کمک کنند. تنها باید توجه داشته باشید که ورزش نزدیک به زمان خواب ممکن است خواب شما را مختل کند.
نور خورشید: تأثیر مثبت بر ریتم خواب و بیداری
قرار گرفتن در معرض نور خورشید به ویژه در صبح، به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک میکند. نور خورشید تولید سروتونین در مغز را افزایش میدهد، که بهبود خلق و خو و خواب عمیقتر را به دنبال دارد.
مدیریت استرس: کلید خوابی آرام و انرژی بیشتر
استرس میتواند به خواب ناآرام و خستگی مداوم منجر شود. یادگیری تکنیکهای مدیریت استرس مانند مدیتیشن، تنفس عمیق و تمرینات آرامسازی میتواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.
برنامهریزی منظم خواب: نظم برای بهبود کیفیت خواب
داشتن یک برنامه منظم خواب به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن کمک میکند. تلاش کنید هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید تا بهبود کیفیت خواب را تجربه کنید.
جمع بندی
با تغییراتی ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی، میتوانید کیفیت خواب و سطح انرژی خود را بهبود بخشید. مصرف ویتامینهای D، B۱۲ و آهن، ورزش منظم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مدیریت استرس از جمله راهکارهایی هستند که به بهبود خواب و افزایش انرژی کمک میکنند. با اجرای این نکات، خستگی و خوابآلودگی مداوم کاهش یافته و زندگی پرانرژیتری خواهید داشت.
حجتالله میرزایی گفت: با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد.
به گزارش تجارت نیوز،
حجتالله میرزایی، رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران که در نشست بررسی بودجه 1404، در انجمن کوی ارم سخن میگفت، ضمن تشریح کلیات بودجه، با بیان اینکه دولت امسال اوراق دولتی را 4 برابر کرده و از 255 هزار میلیارد تومان به 1380 هزار میلیارد تومان رسانده است، اظهارداشت: با این اقدام دولت میخواهد 550 هزار میلیارد تومان از بدهی قبلی خود را بازپرداخت کند، اما نکته مهم این است که تقریبا تمام بازار سرمایه را تسخیر میکند و یک برونرانی کامل در بازار سرمایه در حال اتفاق است. در بازار پولی هم این اتفاق افتاده و در سه سال گذشته امکان تامین مالی بخش خصوصی یا هر پروژه و طرح سرمایهپذیر توسعهای یا ایجادی تقریبا به صفر رسیده است. در این دو بازار هیچ پروژه توسعهای یا ایجادی را نمیشود تامین مالی کرد.
وی به کاهش سهم صندوق توسعه ملی از 48 درصد به 20 درصد در بودجه 1404 اشاره کرد و افزود: با درنظر داشتن همه این موارد، میتوان درک کرد که دولتی که در شهریور مستقر شده، فرصتی برای اصلاحات بنیادین در بودجه نداشته است. گام مثبت دولت این بوده که بخشهای فرابودجهای را در بودجه ادغام کرده است. اما با روشهای دیگر، به نظر میرسد خود را برای تامین مالی ناچار به اجرای برخی سیاستها دیده است. با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد. چرا که این روشهای تامین مالی، حتما هزینه تامین مالی را در بازار و نرخ بهره را بهشدت افزایش میدهد. افزایش 30درصدی نرخ تسعیر ارز تامین کالاهای اساسی و همچنین حذف 30درصد کالاهای اساسی از ارز پایه و فرستادن آنها در بازار آزاد در این مساله تاثیرگذار است.
میرزایی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در روزهای آینده بازار مبادله توافقی ارز را رونمایی میکند. البته از نظر ما این اقدام گام بسیار مثبتی است که صادرکنندگان و واردکنندگان میتوانند در این بازار ارزشان را مبادله کنند. حتما نسبت به نرخ نیما، نرخ بالاتری خواهد داشت اما امیدواریم دولت نرخ نیما را به نرخ این بازار نزدیک کند و فاصله به صفر برسد و حداقل یک یا دو نرخ از ارز را در بازار حذف کنیم.
دولت ناگزیر از افزایش قیمت بنزین است
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با بیان اینکه دولت ناگزیر از افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله نرخ بنزین است که آثار و پیامدهای تورمی هم خواهد داشت، درخصوص علل تصمیم دولت برای تنظیم بودجهای تورمی، توضیح داد: در عین حال که نقدهایی نسبت به لایحه بودجه دارم، معتقدم دولتی که یک ماه برای تنظیم لایحه بودجه فرصت داشته و افراد مربوط به تازگی منصوب شدهاند، با شرایط خاصی مواجه است. اما تصور میکنید با این ساختار اقتصادی که ما داریم، تا چه اندازه میشد بودجه را تغییر داد. ضمن اینکه همه مسائل هم اقتصادی نیست. برای نمونه سال اول و آخر مجلس یازدهم حدود 450 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردند. سال آخر دولت روحانی بودجه با 800 همت رفت با 1260 همت بیرون آمد. وقتی مجلس بدون تامین منابع، میتواند با یک پیشنهاد و با یک قیام و قعودی، 45 درصد سقف بودجه را افزایش دهد، تقریبا سیاستگذاری مالی برای دولت غیرممکن است.
این اقتصاددان افزود: حتما یکی از دلایل مهم تورم، این کسری بودجه است و این ناترازی، میتواند دیگر ناترازیها در نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی و ناترازیهای انرژی را به دنبال داشته باشد. پس باید اصلاحات از سرچشمه انجام شود و سران قوا مصوب کنند که مجلس به هیچوجه حق افزایش سقف بودجه را ندارد.
وی با بیان اینکه با این ساختار بودجه یعنی هیچ اقدام توسعهای نمیتوان انجام داد، گفت: 96 درصد بودجه صرف هزینههای جاری میشود. 70درصد آن بهطور متوسط هزینههای پرسنلی است و تقریبا دولت روی این 96 درصد هیچ تغییری نمیتواند بدهد. در 4 درصد بقیه که بودجه عمرانی و اصطلاحا تملک داراییهای سرمایهای است با اعمال نفوذهایی که میشود و با توجه به مقایسهای که میان پروژههای پیشران و استانهای میشود، نیز نکات مهمی وجود دارد. 90 هزار پروژه ناتمام داریم که 30 هزار آنها پروژه ملی است. این اعداد وحشتناک است یعنی این دولت به هیچوجه نمیتواند در ساختار هزینهها، کمترین دستکاریای را انجام دهد. در این شرایط چه انتظاری داریم که این دولت بتواند برای توسعه فکری کند.
میرزایی در عین حال تاکید کرد: 55 درصد بودجه کل کشور، بودجه شرکتهای دولتی است که درآمد هزینهای تنظیم شده. بنابراین اگر بپرسیم که آیا دولت میتواند نظام مدیریت یا حکمرانی شرکتهای دولتی را بهبود ببخشد، باید گفت حتما میتواند؛ هر چند که بخش مهمی از آن در اختیار دولت نیست و تصمیمی حاکمیتی است. 55 درصد از بودجه را معمولا مورد بیتوجهی قرار میدهیم، در حالی که قابل اصلاح است.
92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران افزود: اکنون 92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم، در حالی که ما درگذشته دست کم سبدی متنوعی با 10 مشتری آن هم با سقف بیش از دو میلیون بشکه داشتیم. 92درصد چین را با حدود 30درصد تخفیف و هزینههای دیگر مواجه است. درباره نحوه دریافت بخش دیگر هم ما تعیینکننده نیستیم و چین میگوید مثلا اتوبوس برقی با این مبلغی که من میگویم ببرید. شهرداری تهران هم با افتخار میگوید من برایتان اتوبوس برقی آوردم. این تحریمها ما را در تله استعماری قرن نوزدهمی انداخته که دولت چارهای جز پذیرش آن ندارد و مجبور است اقتصاد را بسیار گرانتر از حد معمول اداره کند. اگر دست دولت باز بود و سازمان برنامه چنین بودجهای را میبست، حتما سطح نقدهای ما بسیار متفاوت بود.
به گزارش جماران، در ادامه این نشست، دکتر داود سوری، استاد پیشین دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه انتظار داریم اگر دولتی برنامهای برای اداره اقتصاد دارد، آن را در قالب برنامه بودجه به صورت اجرایی معرفی کند و به تصویب مجلس برساند و سپس اجرا کند، اما ما سال به سال از این مسیر دور شدهایم، خاطرنشان کرد: سالهای سال است که نهاد دولت در کشور ما برنامه مشخصی برای اداره اقتصاد کشور ندارد. ما از یک برنامه کلی برای اینکه بدانیم باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم، برخوردار نیستیم، از این رو است که تغییرات هر ساله بودجه، تغییرات شکلی هستند. عمدتا طرحی برای هزینه کرد و اداره کشور برای یک سال آتی میبافند، بدون اینکه برنامه مشخصی پشت آن باشد.
دولت باید نسبت به مالیات پاسخگو باشد
این اقتصاددان به رشد نرخ مالیات بهطور سالانه اشاره کرد و افزود: درست است که بسیاری از کشورها از مالیات به عنوان منبع اصلی درآمد استفاده میکنند، اما باید در نظر داشت که مالیات یک تیغ دولبه است. فقط درآمد برای دولت نیست و دولت باید در مقابل آن پاسخگو باشد، این مسالهای است که در سیستم ما دیده نمیشود. ما به عنوان مالیات پردازنده هیچ توان و کنترلی بر اینکه چگونه این منابع هزینه شود نداریم. تمام اینها مشکلاتی است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشتهایم و هر ساله هم در حال تشدید است و امسال هم تفاوتی با سالهای قبل ندارد.
منبع :
اعتماد
" href="https://funyland.ir/حجتال/">
حجتالله میرزایی گفت: با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد.
به گزارش تجارت نیوز،
حجتالله میرزایی، رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران که در نشست بررسی بودجه 1404، در انجمن کوی ارم سخن میگفت، ضمن تشریح کلیات بودجه، با بیان اینکه دولت امسال اوراق دولتی را 4 برابر کرده و از 255 هزار میلیارد تومان به 1380 هزار میلیارد تومان رسانده است، اظهارداشت: با این اقدام دولت میخواهد 550 هزار میلیارد تومان از بدهی قبلی خود را بازپرداخت کند، اما نکته مهم این است که تقریبا تمام بازار سرمایه را تسخیر میکند و یک برونرانی کامل در بازار سرمایه در حال اتفاق است. در بازار پولی هم این اتفاق افتاده و در سه سال گذشته امکان تامین مالی بخش خصوصی یا هر پروژه و طرح سرمایهپذیر توسعهای یا ایجادی تقریبا به صفر رسیده است. در این دو بازار هیچ پروژه توسعهای یا ایجادی را نمیشود تامین مالی کرد.
وی به کاهش سهم صندوق توسعه ملی از 48 درصد به 20 درصد در بودجه 1404 اشاره کرد و افزود: با درنظر داشتن همه این موارد، میتوان درک کرد که دولتی که در شهریور مستقر شده، فرصتی برای اصلاحات بنیادین در بودجه نداشته است. گام مثبت دولت این بوده که بخشهای فرابودجهای را در بودجه ادغام کرده است. اما با روشهای دیگر، به نظر میرسد خود را برای تامین مالی ناچار به اجرای برخی سیاستها دیده است. با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد. چرا که این روشهای تامین مالی، حتما هزینه تامین مالی را در بازار و نرخ بهره را بهشدت افزایش میدهد. افزایش 30درصدی نرخ تسعیر ارز تامین کالاهای اساسی و همچنین حذف 30درصد کالاهای اساسی از ارز پایه و فرستادن آنها در بازار آزاد در این مساله تاثیرگذار است.
میرزایی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در روزهای آینده بازار مبادله توافقی ارز را رونمایی میکند. البته از نظر ما این اقدام گام بسیار مثبتی است که صادرکنندگان و واردکنندگان میتوانند در این بازار ارزشان را مبادله کنند. حتما نسبت به نرخ نیما، نرخ بالاتری خواهد داشت اما امیدواریم دولت نرخ نیما را به نرخ این بازار نزدیک کند و فاصله به صفر برسد و حداقل یک یا دو نرخ از ارز را در بازار حذف کنیم.
دولت ناگزیر از افزایش قیمت بنزین است
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با بیان اینکه دولت ناگزیر از افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله نرخ بنزین است که آثار و پیامدهای تورمی هم خواهد داشت، درخصوص علل تصمیم دولت برای تنظیم بودجهای تورمی، توضیح داد: در عین حال که نقدهایی نسبت به لایحه بودجه دارم، معتقدم دولتی که یک ماه برای تنظیم لایحه بودجه فرصت داشته و افراد مربوط به تازگی منصوب شدهاند، با شرایط خاصی مواجه است. اما تصور میکنید با این ساختار اقتصادی که ما داریم، تا چه اندازه میشد بودجه را تغییر داد. ضمن اینکه همه مسائل هم اقتصادی نیست. برای نمونه سال اول و آخر مجلس یازدهم حدود 450 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردند. سال آخر دولت روحانی بودجه با 800 همت رفت با 1260 همت بیرون آمد. وقتی مجلس بدون تامین منابع، میتواند با یک پیشنهاد و با یک قیام و قعودی، 45 درصد سقف بودجه را افزایش دهد، تقریبا سیاستگذاری مالی برای دولت غیرممکن است.
این اقتصاددان افزود: حتما یکی از دلایل مهم تورم، این کسری بودجه است و این ناترازی، میتواند دیگر ناترازیها در نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی و ناترازیهای انرژی را به دنبال داشته باشد. پس باید اصلاحات از سرچشمه انجام شود و سران قوا مصوب کنند که مجلس به هیچوجه حق افزایش سقف بودجه را ندارد.
وی با بیان اینکه با این ساختار بودجه یعنی هیچ اقدام توسعهای نمیتوان انجام داد، گفت: 96 درصد بودجه صرف هزینههای جاری میشود. 70درصد آن بهطور متوسط هزینههای پرسنلی است و تقریبا دولت روی این 96 درصد هیچ تغییری نمیتواند بدهد. در 4 درصد بقیه که بودجه عمرانی و اصطلاحا تملک داراییهای سرمایهای است با اعمال نفوذهایی که میشود و با توجه به مقایسهای که میان پروژههای پیشران و استانهای میشود، نیز نکات مهمی وجود دارد. 90 هزار پروژه ناتمام داریم که 30 هزار آنها پروژه ملی است. این اعداد وحشتناک است یعنی این دولت به هیچوجه نمیتواند در ساختار هزینهها، کمترین دستکاریای را انجام دهد. در این شرایط چه انتظاری داریم که این دولت بتواند برای توسعه فکری کند.
میرزایی در عین حال تاکید کرد: 55 درصد بودجه کل کشور، بودجه شرکتهای دولتی است که درآمد هزینهای تنظیم شده. بنابراین اگر بپرسیم که آیا دولت میتواند نظام مدیریت یا حکمرانی شرکتهای دولتی را بهبود ببخشد، باید گفت حتما میتواند؛ هر چند که بخش مهمی از آن در اختیار دولت نیست و تصمیمی حاکمیتی است. 55 درصد از بودجه را معمولا مورد بیتوجهی قرار میدهیم، در حالی که قابل اصلاح است.
92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران افزود: اکنون 92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم، در حالی که ما درگذشته دست کم سبدی متنوعی با 10 مشتری آن هم با سقف بیش از دو میلیون بشکه داشتیم. 92درصد چین را با حدود 30درصد تخفیف و هزینههای دیگر مواجه است. درباره نحوه دریافت بخش دیگر هم ما تعیینکننده نیستیم و چین میگوید مثلا اتوبوس برقی با این مبلغی که من میگویم ببرید. شهرداری تهران هم با افتخار میگوید من برایتان اتوبوس برقی آوردم. این تحریمها ما را در تله استعماری قرن نوزدهمی انداخته که دولت چارهای جز پذیرش آن ندارد و مجبور است اقتصاد را بسیار گرانتر از حد معمول اداره کند. اگر دست دولت باز بود و سازمان برنامه چنین بودجهای را میبست، حتما سطح نقدهای ما بسیار متفاوت بود.
به گزارش جماران، در ادامه این نشست، دکتر داود سوری، استاد پیشین دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه انتظار داریم اگر دولتی برنامهای برای اداره اقتصاد دارد، آن را در قالب برنامه بودجه به صورت اجرایی معرفی کند و به تصویب مجلس برساند و سپس اجرا کند، اما ما سال به سال از این مسیر دور شدهایم، خاطرنشان کرد: سالهای سال است که نهاد دولت در کشور ما برنامه مشخصی برای اداره اقتصاد کشور ندارد. ما از یک برنامه کلی برای اینکه بدانیم باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم، برخوردار نیستیم، از این رو است که تغییرات هر ساله بودجه، تغییرات شکلی هستند. عمدتا طرحی برای هزینه کرد و اداره کشور برای یک سال آتی میبافند، بدون اینکه برنامه مشخصی پشت آن باشد.
دولت باید نسبت به مالیات پاسخگو باشد
این اقتصاددان به رشد نرخ مالیات بهطور سالانه اشاره کرد و افزود: درست است که بسیاری از کشورها از مالیات به عنوان منبع اصلی درآمد استفاده میکنند، اما باید در نظر داشت که مالیات یک تیغ دولبه است. فقط درآمد برای دولت نیست و دولت باید در مقابل آن پاسخگو باشد، این مسالهای است که در سیستم ما دیده نمیشود. ما به عنوان مالیات پردازنده هیچ توان و کنترلی بر اینکه چگونه این منابع هزینه شود نداریم. تمام اینها مشکلاتی است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشتهایم و هر ساله هم در حال تشدید است و امسال هم تفاوتی با سالهای قبل ندارد.