سوپرمسیو و کپکام، فاتحان گیمزکام
۱- کمکم داشت یادمان میرفت که رویدادهای حضوری بزرگ صنعت بازی چه شکلی بودند و چه ساختاری را دنبال میکردند. فضای دیجیتالی رویدادها که بهواسطهی پاندمی کووید ۱۹ همهگیر شدند، اگرچه به تمرکززدایی کنفرانسهای گیمینگ ختم شد؛ اما در طولانی مدت به ضرر این صنعت و نوع ارائه محتوا توسط ناشران و توسعهدهندگانش بود. حالا که پس از چند سال گیمزکام به روزهای شلوغ خود بازگشته و تا کمتر از چند هفتهی دیگر هم توکیو گیم شو از راه میرسد، بهانه خوبی است تا مروری بر جوایز بزرگترین رویداد گیمینگ اروپا داشته باشیم. گیمزکام در شرایطی به پایان رسید که داورانش Little Nightmares 3 و Monster Hunter را بیش از هر عنوان دیگری پسندیدند و بخش زیادی از جوایز را به این دو اختصاصی دادند.
۲- در شرایطی که تارسیر با Reanimal در گیمزکام امسال حضور داشت، جوایز به فرنچایز این استودیو و نسخه سوم ساختهی سوپرمسیو گیمز رسید. اگرچه جوایز این رویدادها بیش از هر چیزی به ایجاد یک حس خوب در جریان نمایشگاه و شرکتکنندگان توجه میکنند؛ اما با این حال بعد فنی آثار نیز مد توجه هستند. بازی Little Nightmares 3 نهتنها توانست در بخش بهترین جلوههای بصری در حضور عناوینی چون Dune: Awakening و Star Wars: Outlaws به پیروزی برسد، بلکه بهعنوان بهترین طراحی صدا و بهترین بازی ایکس باکس حاضر در نمایشگاه هم انتخاب شد. جایزهای که ایندیانا جونز حتی برای آن کاندید هم نبود و تنها نماینده مایکروسافتیها در آن Age of Mythology به حساب میآمد. در نقطه مقابل مانستر هانتر با نسخه جدید خود یعنی Wilds توانست لقب بهترین بازی پلیاستیشن را از داوران گیمزکام بگیرد. بهنظر میرسد کپکام در نمایش کارهایش سنگتمام گذاشته است؛ زیرا سه جایزه دیگر به ترتیب شامل «حماسیترین بازی»، «سرگرمکنندهترین بازی» و «بهترین تریلر» میشوند.
۳- یکی دیگر از نامهای مستقلی که در جریان گیمزکام امسال درخشید، بیشک 11bit بود. استودیویی که علاوه بر Frostpunk 2، عنوان تازه معرفیشده خود یعنی The Alters را هم داشت و حسابی دل حاضران در رویداد را برد. فراستپانک بهعنوان بهترین گیمپلی در بین بازیهای گیمزکام شناخته شد و البته یکی از بازیهایی که شرکت لهستانی ناشر آن است (Creatures of Ava) برندهی جایزه «بازیهای تاثیرگذار» (Games for Impact) شد. جایزهای که تیم جوان 11bit را تبدیل به سومین برنده بزرگ رویداد میکند.
۴- این روزها چه در قالب ویدئو و چه پوشش متنی، زیاد از گیمزکام و حضور تمام قد ایکس باکس و مایکروسافت در آن گفتهایم. اتفاقی که باعث شد آنها با همراهی زیرمجموعههایشان یعنی بتزدا و بلیزارد، بهعنوان بهترین حاضران در نمایشگاه انتخاب شوند. همانطور که پیش از این گفتیم، بیش از هر چیزی سرگرمکردن مخاطب حاضر در رویداد برای داوران اهمیت دارد. حالا که پلیاستیشن ترجیح میدهد تمرکزش را روی رویداد ژاپن بگذارد، رقیبشان تصمیم میگیرد تا تمام قدرت و با سیاستهای مالتیپلتفرم خود به کلن آلمان بیاید. اتفاقی که باید منتظر بمانیم و پاسخش را تا کمتر از چند هفته دیگر از توکیو و سونی بگیریم.
گزارشهای اختصاصی ویجیاتو از گیمزکام 2024 را از دست ندهید: