برند بوک چیست؟ + اصول طراحی برند بوک
برند بوک که نام دیگر آن کتابچه برند است، یک راهنمای کاربردی برای برند شماست. به عبارتی این راهنما به کاربران این اجازه را میدهد تا با جزئیات کاملی از برند شما آشنا شوند. این ابزار کلیدی بر حسب چند اصول محتوایی طراحی شده است تا بتواند منعکسکننده هویت برند شما باشد. پس اگر مدیر یک برند هستید و میخواهید استراتژی برندبوک را برای کسب و کار خود استفاده کنید و یا مدیر بازاریابی هستید، باید اطلاعات کاملی درباره این شیوه برندسازی داشته باشید. به دنبال این موضوع قصد داریم در این مقاله به بررسی برند بوک بپردازیم و اصول طراحی برند بوک را برایتان توضیح دهیم.
برند بوک چیست؟
برند بوک زیر بنای روشهای تبلیغاتی و برندسازی است. کتابچه برند مجموعه دستورالعملهایی است که با هدف ساخت هویت یکپارچهای برای برند شما عمل میکند و بخش اساسی استراتژی تبلیغاتی را در برمیگیرد. پس برند بوک باید مجموعهای از دستورها و روشهای استفاده از برند باشد. این حالت میتواند تمام عناصری را که برند شما را میسازد، در بربگیرد که به دو دسته زیر تقسیمبندی میشوند:
اصول پایهگذاری برند (ماموریت، خودشناسی، چشم انداز و ارزشها)
هویت بصری برند (لوگو، رنگها و جلوههای بصری)
میتوان گفت برندبوک ویژگی های متمایزی است که باعث منحصربه فرد شدن برند شما میشود. همچنین برندبوک میتواند به شما کمک کند تا یک برند قوی و رو به رشد ایجاد کنید و بتوانید به صورت واضح و دقیق با کاربران هدف خود ارتباط برقرار کنید.
احتمالا الان به این فکر افتادهاید که چگونه باید طراحی برند بوک را برای برند خود پیاده کرده و کتابچه برند خود را به دیگران معرفی کنید. برای این کار شما میتوانید از طریق ایمیل، پلفرمهای اجتماعی (شبکههای اجتماعی) و پنلهای پیامکی استفاده کنید.
اهمیت ایجاد برند بوک
کتابچه برند باعث شناخت کلی مردم از برند شما شده و در نهایت اعتماد آنها را به دست میآورد. با این سند میتوانید تصویر مثبتی از برند خود را در ذهن مردم ایجاد کرده و پایههای قوی را برای کسب و کار خود تاسیس کنید. اما نکاتی وجود دارند که اگر به آنها توجه کنید میتوانید هویت برند خود را هرچه قویتر تشکیل دهید. در ادامه این نکات را برایتان توضیح میدهیم.
ابتدا توضیح دهید که برند شما چیست؟ چه هدفی دارد؟ به چه شکلی کار میکند و میخواهد چه چیزی را نشان دهد؟
سعی کنید دستورالعملهای یکپارچه و منسجمی برای استفاده از برندبوک در شبکههای اجتماعی، وبسایتها و آثار چاپی استفاده کنید.
نیروهای خود را حول محور یک هدف مشخص و مشترک قرار دهید. باید یکپارچهسازی را در تمام بخشهای تیم اعم از بخش فروش، بازاریابی، ارتباطات و دیگر موارد پیاده کرده و تمام نیرویهای خود را هماهنگ کنید تا بتوانند در مسیر ماموریت شما به صورت واحد حرکت کنند.
باید یک استراتژی یکپارچه میان روابط خود با تمام سودبران ایجاد کنید. این سودبران میتوانند گروهی مانند تامین کنندگان، سرمایه گذاران و یا مشتریان شما باشند.
اصول طراحی برند بوک
محتوای برندبوک باید به شکلی باشد که بتواند تمام ویژگیهای برند شما را به شکل دقیق، واضح و منحصربه فرد بیان کند. اگر به دنبال یک کتابچه برند اصولی و دقیق هستید که بتواند به بهترین شکل هویت برند شما را منعکس کند، طبق مراحل زیر عمل کنید:
معرفی برند خود
اولین گامی که در طراحی کتابچه برند سازی باید بردارید اینست که هویت و شخصیت را به برند خود ببخشید. برای این کار باید با معرفی دقیق برند خود شروع کنید. برای مثال میتوانید با پرسیدن سوالاتی از خود مثل شما چه کسی هستید و یا اینکه چه کاری انجام میدهید شروع کنید. سعی کنید ارزشهای خود را مهم نشان داده و داستان تاثیرگذاری بسازید تا خود را از سایر رقبایتان متمایز کنید. برای اینکه به نتایج بهتری برسید میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید:
چگونگی پیدایش و تاریخچه شرکت
چکیدهای از ماموریت شرکت (چه کاری میخواهید انجام دهید)
بیانیه چشمانداز (به دنبال چه هدفی هستید)
وعده برند (نیازهایی که میخواهید برطرف کنید)
ارزشها و اهداف اصلی برند (اقدامات خود را به چه دلایلی انجام میدهید)
شرح کلی از محصولات یا خدماتی که ارائه میکنید
ایجاد محتوایی منحصربه فرد
شما باید محتوایی از خود منعکس کنید که بتوانید شما را از دیگر رقبا متمایز کند. برای دستیابی به چنین محتوایی برندبوک پشنهادهای بخصوصی دارد. برای مثال میتوانید روی عناصر زیر برای فوقالعاده شدن محتوای برندتان مانور دهید:
لوگو
معنای لوگو باید کاملا واضح باشد تا برندبوک بتواند اطلاعات دقیقی را درباره معنا و شکل استفاده آن به کاربران ارائه کند. در رابطه با طراحی لوگو موارد زیر حائز اهمیت هستند:
مفهوم درونی لوگو
انواع لوگو (به صورت شعار متنی و یا نماد)
ابعاد و شکل لوگو
نحوه قرارگیری لوگو
تایپوگرافی
برندبوک به صورت واضح شما را راهنمایی میکند که انتخاب کدام فونتها برای ترکیب بصری برند شما مناسبتراند. برای مثال در انتخاب یک فونت مناسب باید به شکل، اندازه و خصوصیات کلی آن توجه کنید تا به خوبی بتواند نشاندهنده هویت بصری برند شما باشد. باید در تمامی تایپوگرافیهای خود مثل پلتفرمهای دیجیتالی و چاپی یکپارچهسازی انجام دهید. یعنی هماهنگی در تمام تایپوگرافیهای شما باید وجود داشته باشد.
رنگها
سعی کنید پالت رنگ منحصربه فرد خود را در برند بوک معرفی کنید. یعننی خود را به استفاده از چند رنگ محدود نکنید و خلاقیت به خرج دهید. البته نباید بیش از اندازه آن را شلوغ کنید زیرا هویت بصری برند شما باید ساده باشد تا به راحتی در ذهن مخاطب حک شود. حال اگر استفاده مناسبی از پالت رنگی داشته باشد، مخاطبان میتوانند به راحتی برند شما را شناسایی کرده و در ذهن خود حک کنند.
تصاویر بصری
اگر به دنبال یک تصویر بصری ایدهآل و مناسب برای برند خود هستید، دستورالعملهایی وجود دارند که با تکیه بر آنها میتوانید تصویر برند خود را به بهترین شکل طراحی کنید. این دستورالعملها شامل موارد زیر هستند:
استفاده از چه نوع تصاویر و نمادهایی بیشتر با برند شما همخوانی دارد؟
ابعاد مناسب برای برند شما چیست؟
از چه رنگهای قالبی باید استفاده کرد؟
استفاده از کدام تصاویر ماهیت برند شما را به شکل بهتری توضیح میدهد؟
اشتراکگذاری برندبوک
سند نهایی کتابچه برند باید کاملا واضح و به راحتی قابل خواندن باشد. یعنی خوانندگان با خواندن کتابچه برند شما باید هرآنچه برند شما دارد را درک کنند. پس باید هویت برند خود را با برندبوک به شیوهای یکپارچه، منسجم، دقیق و دوستانه انتقال دهید. دقت کنید که دستورالعملهای خود را در اختیار همه بگذارید. برای مثال برای اشتراکگذاری برندبوک خود میتوانید از مواردی چون فایل PDF، کتابچه در ایمنل و همچنین شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
کلام آخر
در ارتباط با برندبوک، افراد حرفهای تا جایی پیش میروند که به یک پورتال آنلاین و کامل از برند خود میرسند و تا بتوانند به صورت واضحتر و خلاقتر هویت برند خود را به کاربران معرفی کنند. شما برای این کار میتوانید از برندهای معتبر و مشهور کمک بگیرید و یک صفحه نمایش آنلاین را به برند خود اختصاص دهید. پس از این کار میتوانید به راحتی بازاریابی برند خود را شروع کرده و از کانالها، پیامرسانهای مختلف و رسانههای اجتماعی برای معرفی برندبوک خود کمک بگیرید.