اگر لثههای حساسی دارید و بهسرعت دچار مشکلات لثه میشوید، توصیه میشود خوراکیهای پر فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید.
به گزارش فرطب، مصرف غذاهای غنی از فیبر میتواند به تقویت لثهها کمک کند و از التهابهای مکرر جلوگیری کند. همچنین، نوشیدن آب کافی در طول روز به حفظ رطوبت دهان و سلامت لثهها کمک میکند.
مقدمه
لثهها نقش حیاتی در سلامت دهان دارند؛ آنها دندانها را ایمن نگه داشته، استخوانهای دهان را محافظت کرده و به صورت روزانه با باکتریها مبارزه میکنند. با اینکه اغلب به تمیزی روزانه دندانهایمان توجه میکنیم، معمولاً مراقبت از لثهها را فراموش میکنیم. در این بخش از نکات مهم سلامت دهان و دندان، بهترین غذاها برای تقویت لثهها را معرفی خواهیم کرد که بهسادگی میتوانید آنها را در وعدههای غذایی خود بگنجانید و به سلامت روزانه لثههایتان کمک کنید. ادامه مطلب را برای داشتن لثههای سالمتر از دست ندهید.
پیاز: سپر دفاعی طبیعی برای لثههای سالم
پیازها به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت لثه شناخته میشوند. تحقیقات نشان دادهاند که پیاز دارای خاصیت میکروبی است که به طور موثری با باکتریهای دهانی مبارزه میکند. این خاصیت پیاز به خنثی کردن باکتریهای مسئول بیماریهای لثه و کرم خوردگی دندان کمک میکند. برای بهرهمندی از این فواید، سعی کنید پیاز را به عنوان یک جزء اصلی در غذاهایی مانند سالادها، ساندویچها، همبرگرها، سوپها و خورشهای مختلف مصرف کنید.
برگ سبزها: منبع غنی ویتامین C برای سلامت لثه
سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج از جمله بهترین منابع طبیعی ویتامین C هستند که برای سلامت لثهها ضروری است. ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب دارد، که هر دو عامل میتوانند از تحریکپذیری و بیماریهای لثه جلوگیری کنند. علاوه بر این، سبزیجات برگدار نیاز به جویدن بیشتری دارند که به تولید بزاق بیشتر کمک میکند و در نتیجه به پاکسازی ذرات غذا و باکتریها از خط لثه کمک میکند.
چای سبز: نوشیدنی ضد التهاب برای لثهها
چای سبز، یکی از نوشیدنیهای مفید برای سلامت لثههاست که به دلیل غنی بودن از آنتیاکسیدانها، به ویژه کاتچین، میتواند التهاب ناشی از باکتریهای دهانی را کاهش دهد. کاتچین موجود در چای سبز به لثهها کمک میکند تا با باکتریهایی که مسئول بیماریهای لثه هستند، مقابله کنند. توصیه میشود که روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید تا از فواید این نوشیدنی در حفظ سلامت لثههای خود بهرهمند شوید.
فلفل و میوههای مرکبات: منبع غنی ویتامین C برای لثههای قوی
فلفلهای رنگارنگ و میوههای مرکباتی مانند پرتقال، کیوی، آناناس و توتفرنگی سرشار از ویتامین C هستند که خاصیت ضد التهابی دارد. این ویتامین میتواند به کاهش التهاب لثه و جلوگیری از بیماریهای لثه کمک کند. اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم روزانه از طریق اسموتیها، سالادها یا به همراه ماست میتواند سلامت لثههای شما را تقویت کند.
کرفس، هویج و سیب: مواد غذایی ترد برای لثههای سالم
مصرف مواد غذایی ترد مانند کرفس، هویج و سیب میتواند به تمیز کردن دندانها و لثهها کمک کند. این مواد غذایی به دلیل محتوای فیبر بالا نیاز به جویدن بیشتری دارند که باعث تولید بزاق بیشتر میشود و به پاکسازی باکتریها و پلاکهای موجود در نزدیکی خط لثه کمک میکند. مصرف این میوهها و سبزیجات به صورت روزانه، علاوه بر حفظ تازگی دهان، به سلامت لثهها نیز کمک میکند.
شیر، ماست و پنیر: منابع لبنی برای تقویت لثهها
محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر نه تنها به تقویت استخوانها کمک میکنند، بلکه برای سلامت لثهها نیز بسیار مفید هستند. پروتئین کاسیین موجود در این محصولات لبنی، به خنثی کردن اسیدهای دهانی که توسط باکتریها تولید میشوند، کمک میکند. این اسیدها میتوانند به لثهها آسیب برسانند، بنابراین مصرف منظم محصولات لبنی میتواند به حفظ سلامت لثهها و جلوگیری از تحریکپذیری آنها کمک کند.
مرغ: منبع طبیعی کلاژن برای جلوگیری از بیماریهای لثه
مرغ، به ویژه رانها، بالها و ساق پاها، غنی از کلاژن است که به پیشگیری از بیماریهای لثهای کمک میکند. مصرف کلاژن از طریق غذاهایی مانند سوپ مرغ میتواند به تقویت لثهها و جلوگیری از تحلیل آنها کمک کند. افزودن مرغ به رژیم غذایی نه تنها به عنوان یک منبع پروتئین سالم، بلکه به عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامت لثهها توصیه میشود.
کره: منبع ویتامینهای محلول در چربی برای لثههای قوی
کره، با وجود نگرانیهای مربوط به کلسترول، یکی از منابع غنی ویتامینهای A، D و K۲ است که برای سلامت لثهها و دندانها بسیار مفید هستند. این ویتامینها به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت کلی لثهها کمک میکنند. مصرف متعادل کره در رژیم غذایی میتواند به بهبود سلامت دهان و دندانها کمک کند.
توت فرنگی: سفیدکننده طبیعی دندانها با فواید بیشتر
توت فرنگیها علاوه بر طعم دلپذیر، دارای آنزیم اسید مالیک هستند که به عنوان یک سفیدکننده طبیعی برای دندانها عمل میکند. این میوهها نه تنها به سفید کردن دندانها کمک میکنند، بلکه به سلامت لثهها نیز یاری میرسانند. میتوانید توت فرنگی را خرد کرده و روی دندانها بمالید تا از خواص طبیعی آن بهرهمند شوید.
سیر: مادهای با خواص ضد باکتری و ضد ویروسی برای لثهها
سیر، یکی از مواد غذایی محبوب در آشپزی، دارای ترکیبی به نام آلین است که خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی دارد. این خواص سیر به جلوگیری از بیماریهای دهانی مانند کرم خوردگی و بیماریهای لثه کمک میکند. افزودن سیر به غذاها میتواند به بهبود سلامت دهان و دندانها کمک کند.
چای سیاه: مبارزه با پلاکهای دندانی و بیماریهای لثه
چای سیاه دارای ترکیبات پلی فنول است که به مبارزه با پلاکهای دندانی و بیماریهای لثه کمک میکند. تحقیقات نشان میدهند که شستشوی دهان با چای سیاه میتواند رشد پلاکهای مضر را کاهش داده و سلامت لثهها را حفظ کند. مصرف منظم چای سیاه میتواند به بهبود سلامت دهان و جلوگیری از بیماریهای لثه کمک کند.
آب: بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت لثهها و دندانها
آب فلورایدی به عنوان بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت دهان و دندان شناخته میشود. آب به شستشوی ذرات غذا از دندانها و رقیق کردن اسیدهای تولید شده توسط باکتریها کمک میکند. همچنین، مصرف آب کافی میتواند بدن را هیدراته نگه دارد و به حفظ سلامت لثهها کمک کند. توصیه میشود روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا از فواید آن برای لثهها و دندانها بهرهمند شوید.
جمع بندی
مصرف مواد غذایی مانند پیاز، برگ سبزها، چای سبز، میوههای مرکباتی و لبنیات، به طور قابل توجهی به حفظ سلامت لثهها کمک میکند. این مواد با خواص ضد باکتری، ضد التهاب و غنی از ویتامینها و مواد معدنی، میتوانند از بیماریهای لثه جلوگیری کنند. گنجاندن این غذاها در رژیم روزانه، همراه با نوشیدن آب کافی، میتواند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کرده و لثههای شما را تقویت کند.
حجتالله میرزایی گفت: با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد.
به گزارش تجارت نیوز،
حجتالله میرزایی، رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران که در نشست بررسی بودجه 1404، در انجمن کوی ارم سخن میگفت، ضمن تشریح کلیات بودجه، با بیان اینکه دولت امسال اوراق دولتی را 4 برابر کرده و از 255 هزار میلیارد تومان به 1380 هزار میلیارد تومان رسانده است، اظهارداشت: با این اقدام دولت میخواهد 550 هزار میلیارد تومان از بدهی قبلی خود را بازپرداخت کند، اما نکته مهم این است که تقریبا تمام بازار سرمایه را تسخیر میکند و یک برونرانی کامل در بازار سرمایه در حال اتفاق است. در بازار پولی هم این اتفاق افتاده و در سه سال گذشته امکان تامین مالی بخش خصوصی یا هر پروژه و طرح سرمایهپذیر توسعهای یا ایجادی تقریبا به صفر رسیده است. در این دو بازار هیچ پروژه توسعهای یا ایجادی را نمیشود تامین مالی کرد.
وی به کاهش سهم صندوق توسعه ملی از 48 درصد به 20 درصد در بودجه 1404 اشاره کرد و افزود: با درنظر داشتن همه این موارد، میتوان درک کرد که دولتی که در شهریور مستقر شده، فرصتی برای اصلاحات بنیادین در بودجه نداشته است. گام مثبت دولت این بوده که بخشهای فرابودجهای را در بودجه ادغام کرده است. اما با روشهای دیگر، به نظر میرسد خود را برای تامین مالی ناچار به اجرای برخی سیاستها دیده است. با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد. چرا که این روشهای تامین مالی، حتما هزینه تامین مالی را در بازار و نرخ بهره را بهشدت افزایش میدهد. افزایش 30درصدی نرخ تسعیر ارز تامین کالاهای اساسی و همچنین حذف 30درصد کالاهای اساسی از ارز پایه و فرستادن آنها در بازار آزاد در این مساله تاثیرگذار است.
میرزایی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در روزهای آینده بازار مبادله توافقی ارز را رونمایی میکند. البته از نظر ما این اقدام گام بسیار مثبتی است که صادرکنندگان و واردکنندگان میتوانند در این بازار ارزشان را مبادله کنند. حتما نسبت به نرخ نیما، نرخ بالاتری خواهد داشت اما امیدواریم دولت نرخ نیما را به نرخ این بازار نزدیک کند و فاصله به صفر برسد و حداقل یک یا دو نرخ از ارز را در بازار حذف کنیم.
دولت ناگزیر از افزایش قیمت بنزین است
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با بیان اینکه دولت ناگزیر از افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله نرخ بنزین است که آثار و پیامدهای تورمی هم خواهد داشت، درخصوص علل تصمیم دولت برای تنظیم بودجهای تورمی، توضیح داد: در عین حال که نقدهایی نسبت به لایحه بودجه دارم، معتقدم دولتی که یک ماه برای تنظیم لایحه بودجه فرصت داشته و افراد مربوط به تازگی منصوب شدهاند، با شرایط خاصی مواجه است. اما تصور میکنید با این ساختار اقتصادی که ما داریم، تا چه اندازه میشد بودجه را تغییر داد. ضمن اینکه همه مسائل هم اقتصادی نیست. برای نمونه سال اول و آخر مجلس یازدهم حدود 450 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردند. سال آخر دولت روحانی بودجه با 800 همت رفت با 1260 همت بیرون آمد. وقتی مجلس بدون تامین منابع، میتواند با یک پیشنهاد و با یک قیام و قعودی، 45 درصد سقف بودجه را افزایش دهد، تقریبا سیاستگذاری مالی برای دولت غیرممکن است.
این اقتصاددان افزود: حتما یکی از دلایل مهم تورم، این کسری بودجه است و این ناترازی، میتواند دیگر ناترازیها در نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی و ناترازیهای انرژی را به دنبال داشته باشد. پس باید اصلاحات از سرچشمه انجام شود و سران قوا مصوب کنند که مجلس به هیچوجه حق افزایش سقف بودجه را ندارد.
وی با بیان اینکه با این ساختار بودجه یعنی هیچ اقدام توسعهای نمیتوان انجام داد، گفت: 96 درصد بودجه صرف هزینههای جاری میشود. 70درصد آن بهطور متوسط هزینههای پرسنلی است و تقریبا دولت روی این 96 درصد هیچ تغییری نمیتواند بدهد. در 4 درصد بقیه که بودجه عمرانی و اصطلاحا تملک داراییهای سرمایهای است با اعمال نفوذهایی که میشود و با توجه به مقایسهای که میان پروژههای پیشران و استانهای میشود، نیز نکات مهمی وجود دارد. 90 هزار پروژه ناتمام داریم که 30 هزار آنها پروژه ملی است. این اعداد وحشتناک است یعنی این دولت به هیچوجه نمیتواند در ساختار هزینهها، کمترین دستکاریای را انجام دهد. در این شرایط چه انتظاری داریم که این دولت بتواند برای توسعه فکری کند.
میرزایی در عین حال تاکید کرد: 55 درصد بودجه کل کشور، بودجه شرکتهای دولتی است که درآمد هزینهای تنظیم شده. بنابراین اگر بپرسیم که آیا دولت میتواند نظام مدیریت یا حکمرانی شرکتهای دولتی را بهبود ببخشد، باید گفت حتما میتواند؛ هر چند که بخش مهمی از آن در اختیار دولت نیست و تصمیمی حاکمیتی است. 55 درصد از بودجه را معمولا مورد بیتوجهی قرار میدهیم، در حالی که قابل اصلاح است.
92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران افزود: اکنون 92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم، در حالی که ما درگذشته دست کم سبدی متنوعی با 10 مشتری آن هم با سقف بیش از دو میلیون بشکه داشتیم. 92درصد چین را با حدود 30درصد تخفیف و هزینههای دیگر مواجه است. درباره نحوه دریافت بخش دیگر هم ما تعیینکننده نیستیم و چین میگوید مثلا اتوبوس برقی با این مبلغی که من میگویم ببرید. شهرداری تهران هم با افتخار میگوید من برایتان اتوبوس برقی آوردم. این تحریمها ما را در تله استعماری قرن نوزدهمی انداخته که دولت چارهای جز پذیرش آن ندارد و مجبور است اقتصاد را بسیار گرانتر از حد معمول اداره کند. اگر دست دولت باز بود و سازمان برنامه چنین بودجهای را میبست، حتما سطح نقدهای ما بسیار متفاوت بود.
به گزارش جماران، در ادامه این نشست، دکتر داود سوری، استاد پیشین دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه انتظار داریم اگر دولتی برنامهای برای اداره اقتصاد دارد، آن را در قالب برنامه بودجه به صورت اجرایی معرفی کند و به تصویب مجلس برساند و سپس اجرا کند، اما ما سال به سال از این مسیر دور شدهایم، خاطرنشان کرد: سالهای سال است که نهاد دولت در کشور ما برنامه مشخصی برای اداره اقتصاد کشور ندارد. ما از یک برنامه کلی برای اینکه بدانیم باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم، برخوردار نیستیم، از این رو است که تغییرات هر ساله بودجه، تغییرات شکلی هستند. عمدتا طرحی برای هزینه کرد و اداره کشور برای یک سال آتی میبافند، بدون اینکه برنامه مشخصی پشت آن باشد.
دولت باید نسبت به مالیات پاسخگو باشد
این اقتصاددان به رشد نرخ مالیات بهطور سالانه اشاره کرد و افزود: درست است که بسیاری از کشورها از مالیات به عنوان منبع اصلی درآمد استفاده میکنند، اما باید در نظر داشت که مالیات یک تیغ دولبه است. فقط درآمد برای دولت نیست و دولت باید در مقابل آن پاسخگو باشد، این مسالهای است که در سیستم ما دیده نمیشود. ما به عنوان مالیات پردازنده هیچ توان و کنترلی بر اینکه چگونه این منابع هزینه شود نداریم. تمام اینها مشکلاتی است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشتهایم و هر ساله هم در حال تشدید است و امسال هم تفاوتی با سالهای قبل ندارد.
منبع :
اعتماد
" href="https://funyland.ir/حجتال/">
حجتالله میرزایی گفت: با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد.
به گزارش تجارت نیوز،
حجتالله میرزایی، رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران که در نشست بررسی بودجه 1404، در انجمن کوی ارم سخن میگفت، ضمن تشریح کلیات بودجه، با بیان اینکه دولت امسال اوراق دولتی را 4 برابر کرده و از 255 هزار میلیارد تومان به 1380 هزار میلیارد تومان رسانده است، اظهارداشت: با این اقدام دولت میخواهد 550 هزار میلیارد تومان از بدهی قبلی خود را بازپرداخت کند، اما نکته مهم این است که تقریبا تمام بازار سرمایه را تسخیر میکند و یک برونرانی کامل در بازار سرمایه در حال اتفاق است. در بازار پولی هم این اتفاق افتاده و در سه سال گذشته امکان تامین مالی بخش خصوصی یا هر پروژه و طرح سرمایهپذیر توسعهای یا ایجادی تقریبا به صفر رسیده است. در این دو بازار هیچ پروژه توسعهای یا ایجادی را نمیشود تامین مالی کرد.
وی به کاهش سهم صندوق توسعه ملی از 48 درصد به 20 درصد در بودجه 1404 اشاره کرد و افزود: با درنظر داشتن همه این موارد، میتوان درک کرد که دولتی که در شهریور مستقر شده، فرصتی برای اصلاحات بنیادین در بودجه نداشته است. گام مثبت دولت این بوده که بخشهای فرابودجهای را در بودجه ادغام کرده است. اما با روشهای دیگر، به نظر میرسد خود را برای تامین مالی ناچار به اجرای برخی سیاستها دیده است. با پیگیریهای جدی که صورت گرفته، رشد مالیات برای سال آینده به اندازه رشد تورم و حدود 40 درصد پیشبینی شده است، اگر چه معتقدم نرخ تورم در سال آینده از 40درصد عبور خواهد کرد. چرا که این روشهای تامین مالی، حتما هزینه تامین مالی را در بازار و نرخ بهره را بهشدت افزایش میدهد. افزایش 30درصدی نرخ تسعیر ارز تامین کالاهای اساسی و همچنین حذف 30درصد کالاهای اساسی از ارز پایه و فرستادن آنها در بازار آزاد در این مساله تاثیرگذار است.
میرزایی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در روزهای آینده بازار مبادله توافقی ارز را رونمایی میکند. البته از نظر ما این اقدام گام بسیار مثبتی است که صادرکنندگان و واردکنندگان میتوانند در این بازار ارزشان را مبادله کنند. حتما نسبت به نرخ نیما، نرخ بالاتری خواهد داشت اما امیدواریم دولت نرخ نیما را به نرخ این بازار نزدیک کند و فاصله به صفر برسد و حداقل یک یا دو نرخ از ارز را در بازار حذف کنیم.
دولت ناگزیر از افزایش قیمت بنزین است
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با بیان اینکه دولت ناگزیر از افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله نرخ بنزین است که آثار و پیامدهای تورمی هم خواهد داشت، درخصوص علل تصمیم دولت برای تنظیم بودجهای تورمی، توضیح داد: در عین حال که نقدهایی نسبت به لایحه بودجه دارم، معتقدم دولتی که یک ماه برای تنظیم لایحه بودجه فرصت داشته و افراد مربوط به تازگی منصوب شدهاند، با شرایط خاصی مواجه است. اما تصور میکنید با این ساختار اقتصادی که ما داریم، تا چه اندازه میشد بودجه را تغییر داد. ضمن اینکه همه مسائل هم اقتصادی نیست. برای نمونه سال اول و آخر مجلس یازدهم حدود 450 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردند. سال آخر دولت روحانی بودجه با 800 همت رفت با 1260 همت بیرون آمد. وقتی مجلس بدون تامین منابع، میتواند با یک پیشنهاد و با یک قیام و قعودی، 45 درصد سقف بودجه را افزایش دهد، تقریبا سیاستگذاری مالی برای دولت غیرممکن است.
این اقتصاددان افزود: حتما یکی از دلایل مهم تورم، این کسری بودجه است و این ناترازی، میتواند دیگر ناترازیها در نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی و ناترازیهای انرژی را به دنبال داشته باشد. پس باید اصلاحات از سرچشمه انجام شود و سران قوا مصوب کنند که مجلس به هیچوجه حق افزایش سقف بودجه را ندارد.
وی با بیان اینکه با این ساختار بودجه یعنی هیچ اقدام توسعهای نمیتوان انجام داد، گفت: 96 درصد بودجه صرف هزینههای جاری میشود. 70درصد آن بهطور متوسط هزینههای پرسنلی است و تقریبا دولت روی این 96 درصد هیچ تغییری نمیتواند بدهد. در 4 درصد بقیه که بودجه عمرانی و اصطلاحا تملک داراییهای سرمایهای است با اعمال نفوذهایی که میشود و با توجه به مقایسهای که میان پروژههای پیشران و استانهای میشود، نیز نکات مهمی وجود دارد. 90 هزار پروژه ناتمام داریم که 30 هزار آنها پروژه ملی است. این اعداد وحشتناک است یعنی این دولت به هیچوجه نمیتواند در ساختار هزینهها، کمترین دستکاریای را انجام دهد. در این شرایط چه انتظاری داریم که این دولت بتواند برای توسعه فکری کند.
میرزایی در عین حال تاکید کرد: 55 درصد بودجه کل کشور، بودجه شرکتهای دولتی است که درآمد هزینهای تنظیم شده. بنابراین اگر بپرسیم که آیا دولت میتواند نظام مدیریت یا حکمرانی شرکتهای دولتی را بهبود ببخشد، باید گفت حتما میتواند؛ هر چند که بخش مهمی از آن در اختیار دولت نیست و تصمیمی حاکمیتی است. 55 درصد از بودجه را معمولا مورد بیتوجهی قرار میدهیم، در حالی که قابل اصلاح است.
92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران افزود: اکنون 92 درصد نفتمان را به چین میفرستیم، در حالی که ما درگذشته دست کم سبدی متنوعی با 10 مشتری آن هم با سقف بیش از دو میلیون بشکه داشتیم. 92درصد چین را با حدود 30درصد تخفیف و هزینههای دیگر مواجه است. درباره نحوه دریافت بخش دیگر هم ما تعیینکننده نیستیم و چین میگوید مثلا اتوبوس برقی با این مبلغی که من میگویم ببرید. شهرداری تهران هم با افتخار میگوید من برایتان اتوبوس برقی آوردم. این تحریمها ما را در تله استعماری قرن نوزدهمی انداخته که دولت چارهای جز پذیرش آن ندارد و مجبور است اقتصاد را بسیار گرانتر از حد معمول اداره کند. اگر دست دولت باز بود و سازمان برنامه چنین بودجهای را میبست، حتما سطح نقدهای ما بسیار متفاوت بود.
به گزارش جماران، در ادامه این نشست، دکتر داود سوری، استاد پیشین دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه انتظار داریم اگر دولتی برنامهای برای اداره اقتصاد دارد، آن را در قالب برنامه بودجه به صورت اجرایی معرفی کند و به تصویب مجلس برساند و سپس اجرا کند، اما ما سال به سال از این مسیر دور شدهایم، خاطرنشان کرد: سالهای سال است که نهاد دولت در کشور ما برنامه مشخصی برای اداره اقتصاد کشور ندارد. ما از یک برنامه کلی برای اینکه بدانیم باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم، برخوردار نیستیم، از این رو است که تغییرات هر ساله بودجه، تغییرات شکلی هستند. عمدتا طرحی برای هزینه کرد و اداره کشور برای یک سال آتی میبافند، بدون اینکه برنامه مشخصی پشت آن باشد.
دولت باید نسبت به مالیات پاسخگو باشد
این اقتصاددان به رشد نرخ مالیات بهطور سالانه اشاره کرد و افزود: درست است که بسیاری از کشورها از مالیات به عنوان منبع اصلی درآمد استفاده میکنند، اما باید در نظر داشت که مالیات یک تیغ دولبه است. فقط درآمد برای دولت نیست و دولت باید در مقابل آن پاسخگو باشد، این مسالهای است که در سیستم ما دیده نمیشود. ما به عنوان مالیات پردازنده هیچ توان و کنترلی بر اینکه چگونه این منابع هزینه شود نداریم. تمام اینها مشکلاتی است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشتهایم و هر ساله هم در حال تشدید است و امسال هم تفاوتی با سالهای قبل ندارد.