فانی لند‌

معرفی Jio AI-Cloud و JioPhonecall AI توسط Reliance: آینده هوش مصنوعی در هند

شرکت Reliance Industries، بزرگترین شرکت هند از لحاظ ارزش بازار، به اهمیت و تأثیر هوش مصنوعی در دنیای فناوری توجه ویژه‌ای نشان داده است. در چهل و هفتمین مجمع عمومی سالانه این شرکت که در روز پنج‌شنبه برگزار شد، موکش آمبانی، رئیس شرکت، و سایر مدیران اجرایی به طور مکرر از هوش مصنوعی یاد کرده و برنامه‌های مفصلی برای ادغام این فناوری در بخش‌های مختلف شرکت از جمله مخابرات، خرده‌فروشی و انرژی را مطرح کردند.

برنامه‌های هوش مصنوعی Reliance

یکی از ابتکارات مهم Reliance، راه‌اندازی مراکز داده بزرگ با قابلیت هوش مصنوعی در شهر Jamnagar واقع در ایالت گجرات است. این مراکز داده که از منابع انرژی سبز تأمین می‌شوند، قرار است هزینه‌های مرتبط با کاربردهای هوش مصنوعی را در هند کاهش داده و این فناوری را مقرون به صرفه‌تر سازند. با این حال، شرکت جزئیات بیشتری درباره زمانبندی یا امکان‌سنجی این پروژه‌ها ارائه نکرد.

Reliance همچنین در حال توسعه مجموعه‌ای جامع از هوش مصنوعی به نام “Jio Brain” است که برای تسریع در پذیرش هوش مصنوعی در تمامی بخش‌های شرکت طراحی شده است. علاوه بر این، این شرکت با همکاری موسسه Jio، برنامه‌ای برای پرورش استعدادهای هوش مصنوعی در هند ایجاد کرده است.

ارائه خدمات جدید هوش مصنوعی توسط Jio

آمبانی اعلام کرد که شرکت قصد دارد تا 100 گیگابایت فضای ابری رایگان را از طریق سرویس Jio AI-Cloud به کاربران Jio ارائه دهد. این سرویس قرار است در ماه اکتبر، در حوالی جشن دیوالی، راه‌اندازی شود. علاوه بر این، شرکت JioPhonecall AI را به نمایش گذاشت، سرویسی که تماس‌ها را ضبط و رونویسی می‌کند. همچنین، پلتفرم Jio TvOS نیز معرفی شد که یک سیستم‌عامل برای ست‌اپ باکس‌ها با دستیار صوتی هوش مصنوعی است.

رقابت هوش مصنوعی در هند

هرچند هند هنوز در رقابت هوش مصنوعی نسبت به کشورهای دیگر عقب‌تر است، اما در سال گذشته شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای از سوی شرکت‌هایی مانند Reliance و Tata Group بوده که هر دو با Nvidia همکاری می‌کنند. همچنین استارت‌آپ‌های زیادی نیز در تلاش برای توسعه اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌های هوش مصنوعی هستند.

نکته جالب توجه این است که Reliance در این جلسه هیچ اشاره‌ای به عرضه اولیه سهام Jio و بخش خرده‌فروشی خود، Reliance Retail، نکرد. این دو شرکت تابعه در بخش‌های مربوطه خود در هند پیشرو هستند و تحلیلگران منتظر به‌روزرسانی در این زمینه هستند.

موکش آمبانی اظهار داشت که شرکت انتظار دارد درآمد و EBITDA بخش‌های Jio و Retail در سه تا چهار سال آینده دو برابر شود. بر اساس گزارش شرکت کارگزاری Jefferies، Reliance ممکن است سال آینده Jio را با ارزشی معادل 110 میلیارد دلار وارد بازار کند.

جیو در سال 2020 توانست حدود 20 میلیارد دلار سرمایه از سرمایه‌گذارانی مانند Meta، Google، Mubadala، ADIA و KKR جذب کند. ارزش این اپراتور مخابراتی حدود 65 میلیارد دلار برآورد شده است. Reliance Retail نیز در سال 2020 با جذب 7 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران خارجی، در سال گذشته حدود 1.85 میلیارد دلار با ارزش 100 میلیارد دلار جذب کرده است.

ما را دنبال کنید

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!