فانی لند‌

۹ بازی برتری که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شدند

گاهی بازی‌سازها برای ساخت یک عنوان ویدئویی نیاز به صرف زمانی طولانی دارند. گاه ممکن است که یک بازی ویدئویی علی‌رغم زمان طولانی که در دست ساخت بود، چندان عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته باشد و خیلی زود به دست فراموشی سپرده شود، درست مانند اتفاقی که برای کانکورد رخ داد! اما از طرفی گاه ممکن است که یک عنوان ویدئویی صرفا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شود و تبدیل به شاهکاری در دنیای بازی‌های ویدئویی شود. بنابراین اگر طرفدار بازی‌های ویدئویی هستید، در این مقاله از ویجیاتو همراه ما باشید تا سری به ۹ بازی برتری بزنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شدند و شاهکارند!

Fallout: New Vegas


سال انتشار: ۲۰۱۰

مدت زمان توسعه: ۱۸ ماه

فال‌اوت نیو وگاس بی‌شک یکی از بهترین و زیباترین بازی‌های نقش آفرینی تاریخ است. عنوانی که حتی با گذشت بیش از یک دهه از انتشارش، همچنان جذابیت خودش را حفظ کرده. این بازی صرفا در ۱۸ ماه و توسط تیمی متشکل از بازی‌سازهای تازه‌کاری ساخته شد تا پیش از این بازی روی هیچ یک از بازی‌های فال‌اوت کار نکرده بودند. نتیجه چندین ماه تلاش آن‌ها، یکی از فوق‌العاده‌ترین بازی‌های ویدئویی تاریخ است که حتی اگر طرفدار بازی‌های نقش آفرینی نیز نباشید، بازهم شما را عاشق این بازی‌ها خواهد کرد.

اما فال‌اوت نیو وگاس چندان هم بی‌ایراد نبود. این بازی در زمان عرضه با باگ‌های بسیاری رو به رو شد. همین باگ‌ها و ایرادات نرم‌افزاری باعث شدند تا این بازی با نقدهای تندی رو به رو شود. اما به لطف آپدیت‌ها و دی‌ال‌سی‌های خوبی که استودیوی Obsidian برای این بازی منتشر کرد، فال‌اوت نیو وگاس مجددا به محبوبیتی که باید رسید.

Super Smash Bros Melee


سال انتشار: ۲۰۰۱

مدت زمان توسعه: ۱۳ ماه

بازی‌هایی که توسط نینتندو ساخته می‌شوند، کیفیت قابل قبولی دارند. این موضوع به خوبی درباره بازی Super Smash Bros Melee صدق می‌کند. یک بازی جذاب از سال ۲۰۰۱ که در ژانر عناوین اکشن – مبارزه‌ای روایت می‌شد و صرفا در مدت زمان ۱۳ ماه ساخته شد. کیفیت بسیار خوب این بازی نشان می‌دهند که تیم سازنده آن ۲۴ ساعته روی این بازی درحال کار بوده و نتیجه تلاش آن‌ها، چیزی نیست جز یکی از شاهکارهای استودیوی نینتندو!

اما در پشت پرده، اتفاقات بسیار بدی برای سازندگان این بازی رخ داد! در پایان مهلت زمان ۱۳ ماهه، بسیاری از افرادی که روی این بازی کار می‌کردند از جمله Masahiro Sakurai، سازنده ارشد این بازی، دچار ضعف شدید جسمانی و روانی شدند. این نشان می‌دهد که پروسه ساخت این بازی تا چه اندازه روی نیروی انسانی نینتندو تاثیرگذار بوده!

Final Fantasy VI


سال انتشار: ۱۹۹۴

مدت زمان توسعه: ۱۲ ماه

متاسفانه سری بازی‌های فاینال فانتزی چندان در ایران طرفدار ندارند. منتهی اگر کمی حوصله به خرج دهید، می‌توانید بازی‌هایی را در این سری پیدا کنید که به طرز قابل توجهی دوست داشتنی‌اند. موضوعی که درباره بازی فاینال فانتزی ۶ نیز به خوبی صدق می‌کند. استودیوی سازنده این بازی یعنی اسکوئر انیکس، با ساخت ششمین نسخه از این فرنچایز، فرمول ساخت سری بازی‌های فاینال فانتزی را کشف کرد. زیرا این بازی که از نظر منتقدان و گیمرها بهترین نسخه از سری فاینال فانتزی است، صرفا در طول یک سال ساخته شد!

بازی فاینال فانتزی ۶ یک شاهکار به تمام معنا بود. داستان این بازی دوست داشتنی بود و عملکرد آن چه در بخش موسیقی‌متن و چه در بخش گرافیک و گیم‌پلی، یک سر و گردن نسبت به سایر بازی‌های این سری بهتر بود و همه‌چیز دست به دست هم داد تا Final Fantasy VI ارزش تجربه را داشته باشد.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask


سال انتشار: ۲۰۰۰

مدت زمان توسعه: ۱۲ ماه

همانطور که گفته شد، بازی‌هایی که استودیوی نینتندو می‌سازد، کیفیت بسیار خوبی دارند و The Legend of Zelda: Majora’s Mask نیز یکی از آن‌هاست. این بازی صرفا در طول ۱۲ ماه ساخته شد و دلیل مدت زمان کم توسعه آن، استفاده از مدل‌ها و شخصیت‌هایی بود که پیش‌تر در بازی‌های قدیمی لجند آو زلدا استفاده شده بودند. این موضوع به بازی‌سازهای این عنوان ویدئویی اجازه می‌داد تا دیگر خودشان را دیگر طراحی مجدد شخصیت‌ها نکنند.

اما استفاده دوباره از مدل‌های گذشته، باعث افت کیفیت این بازی نشد. The Legend of Zelda: Majora’s Mask کیفیت بسیار خوبی داشت و گیمرها و منتقدان از این بازی به عنوان یکی از کلاسیک‌ترین و بهترین عناوین سری زلدا یاد می‌کنند که صرفا در طول یک سال ساخته شد و تبدیل به شگفتی در دنیای بازی‌های ویدئویی شد.

Crash Bandicoot: Warped


سال انتشار: ۱۹۹۸

مدت زمان توسعه: ۱۱ ماه

ناتی داگ یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازی‌سازهاست که عمدتا به سبب ساخت بازی‌های انحصاری سونی شناخته می‌شود. اما بازی Crash Bandicoot: Warped یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های آن‌هاست که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و یک بازی انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۱ بود. این بازی موفقیت خوبی را به دنبال داشت و موفق شد تا با امتیاز متای ۹۱ به مسیر پر ماجرایش پایان دهد.

استودیوی ناتی داگ برای ساخت و توسعه این بازی با برنامه زمانی فشرده‌ای رو به رو بود. آن‌ها این بازی را صرفا در طول ۱۱ ماه ساختند و کیفیت آن بقدری خوب بود که حتی تا به امروز نیز به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ژانر خودش شناخته می‌شود.

Grand Theft Auto: Vice City


سال انتشار: ۲۰۰۲

مدت زمان توسعه: ۹ ماه

زمانی استودیوی راکستار تنها در طول چندسال بیش از چندین بازی مختلف را منتشر می‌کرد. در دوران طلایی کنسول‌های نسل ششمی، راکستار چندین نسخه از سری جی‌تی‌ای را برای کنسول‌های نسل ششمی منتشر کرد. جی‌تی‌ای وایس سیتی یکی از بهترین آن‌ها بود که دنباله‌ای موفق برای نسخه سوم این سری محسوب می‌شد و زمینه‌ساز ظهور بازی جی‌تی‌ای سن آندریاس بود. این بازی صرفا در طول ۹ ماه ساخته شد و تیم بازی‌سازی راکستار توانسته بود در همین مدت زمان کم، بهبودهای خوبی را در این بازی ایجاد کنند.

بازی جی‌تی‌ای وایس‌سیتی به معنای واقعی کلمه، یک بازی انقلابی در صنعت بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رفت. این بازی دوست داشتنی چه از نظر گیم‌پلی و چه از نظر موسیقی‌متن و داستانش، مورد ستایش گیمرها و منتقدان قرار گرفت و به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سری جی‌تی‌ای نیز شناخته می‌شود.

A Short Hike


سال انتشار: ۲۰۱۹

مدت زمان توسعه: ۷ ماه

امروزه معیار ارزش بازی‌ها براساس مدت زمان گیم‌پلی آن‌ها سنجیده می‌شود، نه کیفیت‌شان! در واقع هرچقدر که یک بازی طولانی‌تر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل یک بازی‌ساز مستقل به نام Terry Cavanagh تصمیم گرفت تا به این قانون نانوشته پایان دهد. او درست در دسامبر سال ۲۰۱۸ تصمیم به ساخت عنوانی گرفت که در حین سادگی و کوتاهی، تجربه‌ای لذت‌بخش از دنیای بازی‌های ویدئویی باشد. عنوانی که در سال ۲۰۱۹ تحت عنوان A Short Hike منتشر شد.

A Short Hike در طول ۷ ماه ساخته شد. این بازی از نظر داستانی، فوق‌العاده بود و همانطور که از نامش پیداست، تجربه‌ای کوتاه از دنیای دوست داشتنی و آرامش‌بخش است که می‌تواند در بازار پرهیاهو بازی‌های ویدئویی، گزینه‌ای مطلوب برای افرادی باشد که به دنبال یک بازی مستقل‌اند.

Mega Man 7


سال انتشار: ۱۹۹۵

مدت زمان توسعه: ۳ ماه

راستش را بخواهید، در دهه ۹۰ میلادی بازی‌های شوتر و سری مگا من به موفقیت بزرگی رسیدند. کپ‌کام به دنبال استفاده از این محبوبیت، تصمیم گرفت تا هر سال یک نسخه از سری مگا من را منتشر کند. نسخه هفتم از این فرنچایز در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و موفقیت نسبتا خوبی برای کپ‌کام بود. اما پروسه ساخت این بازی ابدا آن‌طوری که سازندگانش انتظار داشتند، پیش‌ نرفت. در واقع پروسه ساخت مگا من به دلیل مختلفی کنسل شد.

اما درست ۳ ماه قبل از به اتمام رسیدن ددلاین این بازی، مجددا سازندگان آن روند ساخت مگا من ۷ را شروع کردند. این بازی صرفا در طول ۳ ماه ساخته شد و کپ‌کام در پایان این مدت زمان، یکی از بهترین بازی‌های دهه ۹۰ را پیش روی گیمرها گذاشت که هرکسی را عاشق خودش می‌کرد.

Flappy Bird


سال انتشار: ۲۰۱۳

مدت زمان توسعه: ۴۸ ساعت

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی عنوانی که صرفا در طول ۴۸ ساعت ساخته شده، دنیای بازی‌های ویدئویی را تکان دهد؟ روی صحبتمان با بازی Flappy Bird است که توسط استودیوی Gears ساخته شد و انحصارا برای موبایل منتشر شد. این بازی خیلی زود به عنوان یکی از ترندترین و محبوب‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۳ مو.بایل شاخته شد و جایگاهش را به عنوان تیتر اول رسانه‌های ویدئوگیمی به دست آورد.

دست‌پخت استودیوی Gears گزینه چندان پیچیده‌ای نبود! این بازی در کمال سادگی تجربه‌ای هیجان‌انگیز و اعتیادآور بود که می‌توانست گیمرها را تا مدت‌ها سرگرم کند. در واقع این بازی نشان داد که برای ساخت یک بازی موفق نیاز به فرمولی پیچیده نیست، بلکه صرفا باید خلاق بود و دنیای بازی‌های ویدئویی را از دید متفاوتی نگاه کرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!