فانی لند‌

کشف شگفت‌انگیز: عکس منحصربه‌فرد ناصرالدین شاه در کنار ساحل – یک نگاه نایاب به گذشته!


به گزارش سلام نو به نقل از فرادید، از عکس یادگاری فقیرالقامه‌های طویل‌الجامه تا ژست ناصرالدین شاه در ساحل دریای خزر و روز برفی شمس‌العماره؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی در ایران دوران قاجار می‌بریم.

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست گروهی از «مقلدان» یا بازیگران نمایش‌های طنز را نشان می‌دهد. در آرشیو مربوطه، این عبارت در زیر عکس نوشته شده است: «جماعت مقلدان و فقیرالقامه‌های طویل‌الجامه» که منظور از آن افراد قدکوتاهی هستند که جامه‌های نسبتا بلند پوشیده‌اند و در ردیف جلو ایستاده‌اند.

عکس دوم در سفر ناصرالدین‌شاه به گیلان و در لب دریا گرفته شده است؛ شاه در کالسکۀ مخصوص خود نشسته و یکی از مستخدمین چتر آفتابگیر را بالای سر او نگه داشته است. در آرشیو مربوطه در توضیح عکس نوشته شده: «ناهارگاه همایونی در لب دریا».

عکس آخر را ابراهیم صنیع السلطنه از منظرۀ برفی حیاط کاخ گلستان گرفته و در زیر آن نوشته است: «در عمارت گلستان در فصل زمستان حین انقلاب هوا و باریدن برف، حسب‌الامر اعلیحضرت قدر قدرت اقدس شهریاری عکس برداشته شد».

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!