چرا بازی Concord شکست خورد؟
بازی Concord به شکلی فاجعهبار بدترین شکست سال ۲۰۲۴ صنعت بازی را رقم زد. این اثر ۸ سال در دست توسعه بود و در کمتر از یک ماه طعم مرگ را چشید. اخیرا سونی اعلام کرد که سرورهای این بازی که ۲۳ آگوست به صورت رسمی وارد بازار شد، در تاریخ ششم سپتامبر ۲۰۲۴ یعنی طی کمتر از دو هفته خاموش میشوند. رایان الیس (Ryan Ellis) کارگردان بازی در Firewalk Studios اذعان داشت که انتشار اثرشان مطابق برنامههایشان نبوده. جدای از خاموشی سرورهای بازی، ریفاند کامل در دستور کار است و اصلا مشخص نیست که آیا Concord باز خواهد گشت یا خیر. شاید سرعت پایان یافتن راه کانکورد کمی شوکهکننده باشد، اما رخ دادن چنین چیزی اصلا جای تعجب نداشت. با ویجیاتو همراه باشید.
کانکورد آخرین قربانی ناشرانی محسوب میشود که ترند عناوین لایو سرویس را با انتظارات فوقالعاده زیاد دنبال میکنند. اما این مسئله که استودیوها و ناشران دنبال چنین عناوینی هستند چیز عجیبی نیست. طول عمر و سوددهی سرسامآور آثاری مانند فورتنایت یا لیگ آو لجندز واقعا تحسین برانگیز است و البته تکرار این حجم از موفقیت و محبوبیت تقریبا غیرممکن به شمار میرود. مسیر Concord اما به بیراهه رفت و یادآور شکستهای بزرگی نظیر Anthem از EA و Redfall شد. بایوور و استودیو آرکین که هر دو برای آثار تک نفره محبوبشان شناخته میشوند، با پافشاری عناوین مولتیپلیر ضعیفی ساختند که نتیجهای فاجعهبار در پی داشت (البته که انتم و ردفال عمری طولانیتر از کانکورد تجربه کردند).
البته طی چند سال اخیر مثالهای دیگری هم وجود داشتند که وضعیت اسفباری را تجربه کردند. سگا یک بازی شوتر مولتیپلیر به اسم Hyenas را کنسل کرد، وارنر برادرز عنوان فایتینگ خود یعنی Multiversus را برای طراحی مجدد حدود یک سال در وضعیت آفلاین قرار داد و MMO Blue Protocol اثر آمازون گیمز و باندای نامکو به پایان راه خود رسید. موارد نام برده شده نسبتا وضعیت بهتری داشتند، چون حداقل به دست انتشار رسیدند. اسپین آف The Last of Us، عنوان مولتیپلیر مشترک رمدی و تنسنت یا برداشت بتل رویال یوبیسافت از The Division قبل از دیدن روز انتشار کنسل شدند.
یک سری مشکلات واضح در رابطه با Concord وجود داشت. اول از همه کانکورد یک اثر هیرو شوتر است و در این ژانر رقابت بسیار سنگینی وجود دارد چون آثاری مانند اُورواچ یا ایپکس لجندز بازار را در دست گرفتهاند. همچنین تجربه این بازی فقط محدود به پیسی و پلی استیشن ۵ بود و بدتر از آن، تگ قیمت ۴۰ دلاریاش است وقتی اکثر عناوین مشابهش فری-تو-پلی هستند. مشکل واضح دیگر کیفیت ساخت کانکورد است. کاراکترهای سطحی و طراحی نقشههای آزاردهنده باعث شدند تا کانکورد هیچ چیز تازه و خاصی برای ارائه نداشته باشد. در فضای آثار لایو سرویس، جایی که بازیها ساخته شدهاند تا حد ممکن زمان و پول مخاطب را جذب کنند، یک عنوان معمولی بودن به هیچ وجه کافی نیست. وقتی شما میخواهید بازیکنان را از پاتوقشان به سمت خود بکشانید (آن هم با وجود عناوینی نظیر فورتنایت)، باید چیزی خاص، تازه و منطقی ارائه کنید.
به آمار Concord طی مدت حضورش در پلتفرمها دقت کنید. زمان عرضه نسخه بتای بازی، اوج بازیکنان همزمان آن به ۲۳۸۸ نفر داخل استیم رسید. لانچ رسمی بازی فاجعه را بدتر هم کرد و کمتر از ۷۰۰ نفر بازیکنان همزمان در اوجش داشت. نقدهای بازیکنان و منتقدان هم زخم ماجرا را عمیقتر کرد. کمتر از ۴۰۰ نفر بازیکن داخل استیم کانکورد را نقد کردند و آمار ۷۴ درصد Mostly Negative نصیب بازی سونی شد. از طرفی داخل سایت متاکریتیک، نمره بازی ۶۶ شده و جالب است که فقط ۹ مرجع به نقد آن پرداختند.
البته همه عناوین لایو سرویسی که حین عرضه آثار محبوب دیگر منتشر شدند اوضاع بدی نداشتند. برای مثال Sea of Thieves از استودیو Rare دنیایی کاملا متفاوت ارائه میداد و رایت گیمز فضای مناسبی در بازار کانتر استرایک دید و ولورانت را به دست انتشار رساند. البته که این آثار از لحاظ محتوا و پلتفرم دنیای خود را به خوبی گسترش دادند. برای مثال Sea of Thieves امسال به پلی استیشن ۵ آمد و ولورنت برای کنسولها عرضه شد. همچنین Helldivers 2 اوایل سال ۲۰۲۴ خیلی شوکه کننده ظاهر شد و تجربه کوآپ متمایزی ارائه داد. عناوین کوچکتری هم بودند که توجه بسیاری را با محتوای جالب خود جذب کردند، مثل Spectre Divide و The Finals.
اما باید این قضیه را هم در نظر داشت که آثار موفق بالا خیلی کمیاب هستند و Concord آخرین عنوانی نیست که در قبرستان بازیهای لایو سرویس دفن میشود. حتی میشود گفت که این اثر آخرین بازی سونی نیست که چنین سرنوشت تلخی را تجربه میکند. سونی چندی پیش اذعان داشت که فرانچایزهای زیاد و عناوین لایو سرویس متعدد و قدرتمندی در پیش دارد و خیلی زود جواب جاهطلبیهایش را به شکلی دردناک گرفت.
در حال حاضر همه چیز کاملا واضح است که دیگر هیچ بازی لایو سرویسی نمیتواند آنقدر بزرگ باشد که شکست نخورد. این یعنی بسیاری از آثار اسم و رسم داری که در آینده عرضه میشوند هم موفقیت تضمین شدهای نخواهند داشت. این دسته از آثار میتواند شامل Marathon از بانجی، Marvel Rivals از NetEase و حتی اثر جدید Valve یعنی Deadlock باشد. سرعت نابود شدن این آثار شاید مانند Concord سریع نباشد، اما غیرقابل تصور نیست که هر کدام از آنها نتوانند توجه کافی بازیکنان جهان را جذب کنند.
داخل پست خاموش شدن سرورهای کانکورد، رایان الیس گفت توسعهدهندگان بازی در حال بررسی گزینههایی هستند که بازیکنان را به سمت خود بکشانند. این یعنی احتمال بازگشت کانکورد در آینده وجود دارد، شاید با ساختاری فری-تو-پلی و گیمپلی کاملا متحول شده. مشکل اصلی Concord اما خیلی اساسی است و باید تغییرات عظیمی در هسته گیمپلی آن ایجاد شود. وقتی هر بازیای میخواهد تمام وقت مخاطب را به خودش اختصاص بدهد، باید کاری کنید که مخاطب به علت خاص و متمایز بودنتان، شما را داخل لیست عناوین مورد علاقهاش قرار بدهد.
خب دوستان نظر شما در رابطه با این بازی چیست؟ به نظر شما امیدی برای بازگشت Concord وجود دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید: