چرا از رونمایی پلیاستیشن ۵ پرو ناامید شدیم؟
۱- سونی و پلیاستیشن برای معرفی جدیدترین عضو خانواده این برند و قدرتمندترین کنسول خانگیشان تا به امروز، از یکی از بهترین نامهایشان کمک گرفتند. مارک سرنی، معمار پلیاستیشن و چهره شناختهشده صنعت بازی که به ارائههای مستقیم و عامهفهم خود معروف است، با صحبتهایش هر آنچه لازم بود مخاطب بداند را به بهترین شکل منتقل کرد. یک کنسول قدرتمند که البته گرانقیمت است و برای گروه خاصی از مخاطبان پلیاستیشن طراحی شده. پس مشکل کجاست؟ به عقيده نگارنده، مهمتر از هر چیزی، نوع ارائهی پلیاستیشن و باندلی که تحت عنوان پلیاستیشن ۵ پرو در نظر گرفته ناامیدکننده است تا هر چیز دیگری. در ادامه دقیقتر به مرور این موارد و نقصهای رویداد پلیاستیشن ۵ پرو میپردازم.
۲- سونی و پلیاستیشن حالا که پادشاه بلامنازع مارکت کنسولهای خانگی (بهطور خاص «اقیانوس قرمز» و در رقابت با ایکس باکس) هستند، به شکل دیگری به این بازار و رقابت در آن نگاه میکنند. همان نگاهی که به عرضهی محصولاتی چون «پلیاستیشن پورتال» و البته محبوبیت آن در بازار آمریکای شمالی ختم شد. یا همان سیاستی که هدفونهای بادز نسبتا گرانقیمت پلیاستیشن را به فروش رساند. پلیاستیشن ۴ پرو، چیزی حدود سیزده درصد از فروش کل کنسولهای خانواده پلیاستیشن ۴ را شامل میشد. آماری که پلیاستیشن به تکرار آن در خانواده کنونی کنسولهای خود خوشبین است. حالا مخاطب پلیاستیشن ۵ پرو کیست؟ آن گروه از کاربران شیفته پلیاستیشن و برند آن که هر چیزی با برچسب پلیاستیشن را تهیه میکنند. کاربرانی که احتمالا پلیاستیشن پورتال و هدفونهای بادز دارند و انتخابشان بین کنترلرها، نسخه Edge است. در واقع میزان هزینهای که پلیاستیشن برای کنسول جدیدش در نظر گرفته (۶۹۹ دلار)، بیش از آنکه با تفکر پیشین ما از کنسول میاننسلی برای اجرای بهتر بازیها همسو باشد، یک اشاره بیمحابا به نسل بعد کنسولهای خانگی و قیمت رو به افزایش آنها است. اشارهای که بدون شک توسط گروهی از مخاطبان دوآتیشه این برند از آن حمایت خواهد شد. این در شرایطی است که سونی میتوانست با یک تصمیم هوشمندانه و عدم افزایش حافظه به ۲ ترابایت، قیمت را متعادلتر نگه دارد؛ اما آنها نیازی به این تصمیم نمیبینند. مخاطب هدف پلیاستیشن ۵ پرو گیمر دیگری است؛ اما پلیاستیشن دقیقا به شکلی آن را ارائه میکند و از ویژگیهایش صحبت میکند که سالها پیش برای پلیاستیشن ۴ پرو ارائه داده بود.
۳- علاوه بر انتخاب حافظه بالاتر برای توجیه قیمت، نحوه باندلینگ و ارائه پلیاستیشن ۵ پرو هم بیشتر به «بیان نکردن کامل حقیقت» و یا «بیان تنها بخشی از آن» شبیه است تا یک رونمایی تمام قد و مطمئن. کنسول در تمامی تصاویر رسمی به شکل ایستاده نمایش داده میشود و طبعا پایه لازم برای این حالت نیز زیر کنسول به چشم میخورد. حال آنکه تنها در پایان رونمایی، عبارت «پایه به صورت جداگانه به فروش میرسد»، به چشم میخورد. تصمیم حذف کردن درایو از کنسول، چیزی نیست که بخواهیم آن را توهین به مخاطب بدانیم. حتی حذف کردن پایه از دستگاه، آن هم در شرایط کنونی که دستگاه میتواند مانند مدل اسلیم بدون استفاده از پایه و در حالت خوابیده به کارش ادامه دهد هم میتواند یک تصمیم استراتژیک باشد. با این شرایط، نمیدانیم که همهچیزتمام بودن و کامل بودن پکیج پلیاستیشن ۵ پرو را بپذیریم، یا نواقصی که با هزینه نزدیک به ۱۱۰ دلاری برطرف میشوند.
۴- سونی به دنبال افزایش سود خود از فروش سختافزار است و این را میتوان از تصمیمهای عجیب و غیرشفاف در زمینه قیمتگذاری کالاهایش دید. افزایش قیمت ۵ دلاری کنترلرهای دوالسنس تنها چند روز پس از معرفی رسمی پلیاستیشن ۵ پرو، افزایش قیمت کنسولها در ژاپن، تفاوت قیمت پلیاستیشن ۵ پرو در اروپا و آمریکای شمالی و البته وارد کردن کنسولهای تعمیرشده پلیاستیشن ۵ پایه به خط فروش سونی، از آن دست مواردی هستند که دیدنشان در کنار هم، حس خوبی به مخاطب نمیدهد. آن هم در شرایطی که بسیاری از گیمرها با عرضه کنسول قدرتمندتر، در انتظار کاهش قیمت مدلهای پیشین هستند و بازار آنها را به چنین رویهای عادت داده است.
۵- مورد پایانی و حائز اهمیت در رابطه با رونمایی پلیاستیشن ۵ پرو، حضور نداشتن بازیهای جدید و باکیفیت بصری مطلوب در آن بود. پلیاستیشن از The Last of Us Part II استفاده کرد که خود یک بازی نسل هشتمی است. دیگر بازیها چندین ماه از عرضهشان میگذشت و البته بازیهای زمان عرضه مثل Demon’s Souls هم به چشم میخوردند. علاوه بر این، تصاویر و فریمهایی که در نظر گرفته شدهاند بیش از آنکه توجیهکننده قیمت بالای کنسول باشند، نشاندهنده تفاوتهای کم بین دو تصویر است. این مورد همواره در ارائههایی که از طریق یوتیوب انجام میشوند، به چشم میخورند. با این حال پلیاستیشن در ارائه تصاویر و ویدئوهای خود هم سلیقهای که باید را به خرج نداد.
۶- خوب یا بد، پلیاستیشن ۵ پرو تا کمتر از دو ماه دیگر وارد بازار میشود و بدون شک مثل دیگر محصولات High-End پلیاستیشن بازار فروش بسیار خوبی خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که در کنار آمارهای فروش احتمالا خوب و رضایتبخش پلیاستیشن ۵ پرو، تاثیر این قیمتگذاری و معرفی کنسول در آینده صنعت و تصویر بلند مدت آن چه خواهد بود. آیا پلیاستیشن ۵ پرو شروعی برای قیمتگذاری کنسولها با حداقل ۶۹۹ دلار است؟ بهزودی مشخص خواهد شد.
بیشتر بخوانید: