فانی لند‌

پیجرهای انفجاری حزب الله لبنان از سال ۲۰۲۲ وارد شده بودند

انتقال این پیجرها به لبنان از تابستان ۲۰۲۲ شروع شد اما بعد از سخنرانی نصرالله در فوریه، تولید و انتقال سرعت گرفت.

به گزارش تجارت نیوز،

اگرچه مقام‌های اسرائیل هنوز دخالت در انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان را تایید یا تکذیب نکرده‌اند، نیویورک‌تایمز به نقل از ۱۲ منبع دفاعی و امنیتی اسرائیلی نوشت که اسرائیل مسئول این عملیات «طولانی و پیچیده» بوده است.

در فوریه سال ۲۰۲۳، حسن نصرالله از مردم جنوب لبنان خواست که تلفن‌های همراه را کنار بگذارند و از پیجرها استفاده کنند اما به گفته منابع نیویورک‌تایمز، برنامه اسرائیل برای این عملیات از مدت‌ها قبل شروع شده بود.

به گفته این منابع شرکت «بی‌ای‌سی» که یک شرکت مشاوره مستقر در لهستان است، در قراردادی با شرکت «گولدآپولو»، مسئول ساخت این پیجرها شده بود. علاوه بر این دست‌کم دو شرکت پوششی دیگر نیز برای مخفی نگه داشتن هویت تولیدکنندگان پیجرها به کار رفته بود.

بی‌ای‌سی پیجرهایی برای مشتری‌های معمولی هم تولید کرده بود اما مهم‌ترین مشتری‌اش حزب‌الله بود که بر اساس برآوردها، چند گرم ماده منفجره هم در پیجرها کار گذاشت. انتقال این پیجرها به لبنان از تابستان ۲۰۲۲ شروع شد اما بعد از سخنرانی نصرالله در فوریه، تولید و انتقال سرعت گرفت. به گفته این منابع، در تابستان ۲۰۲۴، تعداد پیجرهای تولید و توزیع‌شده در لبنان به بیشترین تعداد خود رسید.

منبع :

یورونیوز

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!