فانی لند‌

وظیفه «کانون» صرفا آموزش کارگردانی و عروسک‌سازی و بازی‌گری نیست/ سیاست‌هایی که ما برای آموزش بچه‌ها داریم مدام در حال تغییر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن دادشکر پیش‌کسوت تئاتر کودک و نوجوان و عضو هیأت انتخاب و داوری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره کیفیت آثار راه‌یافته به این رویداد هنری سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، داور جشنواره هنرهای نمایشی کانون با بیان این مطلب افزود: کارهایی که ما در این دوره از جشنواره هنرهای نمایشی کانون شاهد بودیم، نشانه‌هایی از امیدواری در خود داشتند. این آثار نشان می‌دهند که اعضای مراکز فرهنگی کانون از اینکه اوقات فراغت خود را در کانون سپری می‌کنند، با پدیده‌ای فرهنگی و هنری آشنا می‌شوند و بعد به یک کار گروهی مشغول می‌شوند.

وی افزود: این روند از نگاه من در درجه اول اهمیت قرار دارد. کیفیت کارهای این بچه‌ها قابل قیاس با گروه‌های حرفه‌ای نیست و ما هم از این بچه‌ها نباید چنین توقعی داشته باشیم اما از نظر بافت هنری و نگاه درست به محتوا و به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف، آثاری قابل توجه هستند.

دادشکر بیان کرد: از نظر فعالیت مربیان و اعضای گروه‌ها، معتقدم شاهد روندی بسیار امیدوارکننده در این حوزه هستیم و امیدوارم این روند همین‌گونه ادامه داشته باشد و به واسطه تغییر مدیران قطع و وصل نشود. در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که به‌واسطه رفت و آمد مدیران بیشتر رویکردها تغییر می‌کند. اگر چنین تغییرات و تعویض‌هایی در کار نباشد، من امیدوارم در آینده شاهد جذب بیشتر اعضا در کانون‌های فرهنگی باشیم تا پدیده‌ای به نام نمایش خلاق پا بگیرد. این همان انتظاری است که همه ما از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم.

این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: وظیفه کانون، پرورش دادن استعدادهای کودک و نوجوان است. وظیفه کانون صرفا آموزش کارگردانی و عروسک‌سازی و بازی‌گری نیست. از دیرباز تا به امروز، کانون وظیفه داشته از بسترهای هنری برای خلاقیت و کشف استعداد بچه‌ها بهره بگیرد. خلاقیت‌های مختلف بچه‌ها در زمینه‌های مختلف باید تقویت شود تا بچه‌های ما همین‌طور که وارد جامعه می‌شوند، بتوانند به جامعه و فرهنگ هم خدمت کنند.

دادشکر تأکید کرد: سیاست‌هایی که ما برای آموزش بچه‌ها داریم، مدام در حال تغییر است. اگر یک سیستم خاص را می‌خواهیم دنبال کنیم، در چنین سیستمی باید هدف مشخص باشد. امروز بچه‌ها با مربیان شروع به کار کردن روی یک متن می‌کنند ولی در هر دو صورت توصیه‌ام این است که مربیان از میزان آگاهی و اطلاع بیشتری در هنر نمایش بهره‌مند باشند و از این دانش و آگاهی در راستای کشف استعداد و باور کردن بچه‌ها گام بردارند. مهم‌تر از همه این‌ها پرورش یک نسل برای آینده ایران است.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!