فانی لند‌

دسر آناناس و بستنی، یک دسر خوشمزه و لاکچری

فراروـ  دسر‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند. دسر‌ها پای ثابت مهمانی‌ها و یکی از اصلی‌ترین منو‌های خوشمزه رستوران‌ها هستند که معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و یک عصرانه دلنشین در کنار چای و قهوه به شمار می‌روند. دسر‌ها در طعم‌های گوناگونی مانند دسر وانیلی، میوه‌ای، زعفرانی، شکلاتی و… تهیه می‌شوند و هر کدام طرفدارن ویژه خود را دارند. دسر آناناس و بستنی یکی از انواع دسر‌های بسیار خوشمزه و مجلسی است که از ترکیب کمپوت آناناس با مغز پسته، بستنی، شیر، پودر ژله و… تهیه می‌شود و برای مهمانی و جشن‌ها بسیار مناسب و زیبا است. اگر دوست دارید این دسر خاص و لاکچری را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم

کمپوت آناناس: ۱ قوطی بزرگ
شیر: ۱ لیوان
آب کمپوت آناناس: ۱ لیوان
بستنی وانیلی: ۱ لیوان
خامه قنادی: ۱ لیوان
مغز پسته خرد شده: نصف لیوان
پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
پودر ژله آناناس: ۲ بسته
شکر: ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن این دسر خوشمزه ابتدا پودر ژله را همراه با پودر ژلاتین و شکر داخل یک کاسه مناسب بریزید و آب آناناس را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. حالا کاسه را روی بخار کتری یا سماور درحال جوش قرار بدهید تا مواد به صورت بن ماری حل و شفاف شود. کاسه را از روی کتری بردارید و کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد و کمی خنک شود. در این فاصله خامه قنادی را با همزن برقی به مدت ۶ دقیقه بزنید تا فرم بگیرد، سپس بستنی را که به دمای محیط رسیده و آب شده است، همراه با شیر به خامه فرم گرفته اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مخلوط شود. حالا مایه ژله را که خنک شده به این ترکیب اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید. در آخر آناناس خرد شده را همراه با مغز پسته خرد شده داخل مایه دسر بریزید و در حد مخلوط شدن هم بزنید. قالب موردنظرتان را انتخاب کنید و دسر را داخل قالب بریزید و قالب دسر را به مدت ۸ ساعت داخل یخچال بگذارید تا دسر ببندد.

برای اینکه دسر را از قالب جدا کنید، باید آن را از یخچال خارج کنید و بگذارید ۵ دقیقه بیرون بماند تا سرمای یخچال را از دست بدهد؛ سپس یک چاقوی نوک تیز و باریک را دور تا دور لبه قالب بگردانید تا دسر از قالب جدا شود. اگر قالب شما سیلیکونی باشد، دسر به‌راحتی و بدون نیاز به آب جوش داخل ظرف برمی‌گردد. بقیه قالب‌ها را باید داخل یک کاسه آب جوش بگذارید و یک دقیقه صبر کنید. اگر قالب شما فلزی باشد، دسر خیلی زودتر از یک دقیقه از قالب جدا می‌شود، درحالی که قالب‌های پلاستیکی و چدنی به مدت زمان بیش‌تری نیاز دارند. حواس‌تان باشد که قالب را بیش از اندازه داخل آب جوش نگه ندارید؛ زیرا در این صورت دسر آب می‌اندازد و هنگام برگرداندن ظاهر خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین به محض اینکه احساس کردید دسر از قالب جدا شده است، آن را داخل ظرف سرو مورد نظر برگردانید و روی دسر را با آناناس و پسته خرد شده تزیین کنید، نوش جان.

روش فرم دادن خامه قنادی

معمولاً برای فرم دادن خامه قنادی گفته می‌شود که آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با همزن برقی هم بزنید؛ اما همان‌طور که می‌دانید، در قنادی خیلی نباید روی این زمان‌بندی‌ها تمرکز کنید و مهم‌تر از زمان‌بندی این است که شما ابزاری را که در اختیار دارید، بشناسید. به عنوان مثال ممکن است که همزن شما یک همزن قوی یا متوسط باشد. مسلماً نتیجه‌ای که در ۱۵ دقیقه با این دو همزن حاصل می‌شود، متفاوت است. ممکن است با همزن متوسط در ۱۵ دقیقه خامه آماده شود؛ اما همان نتیجه با یک همزن قوی در ۸ دقیقه به دست بیاید. حالا اگر شما قدرت همزن‌تان را ندانید و با همزن قوی ۱۵ دقیقه خامه را هم بزنید، نهایتاً چیزی که به دست می‌آید، خامه فرم گرفته نیست. به زمان‌بندی‌ها توجه کنید؛ اما معیار اصلی باید آشنایی و شناخت ابزار کارتان باشد. در این قسمت طریقه صحیح فرم دادن خامه قنادی را بیان می‌کنیم.
همیشه وقتی خامه را از لوازم قنادی‌ها تهیه می‌کنید، بسته به نیازتان آن را در بسته‌های نیم کیلویی یا یک کیلویی یا کم‌تر بسته‌بندی کنید تا وقتی که خواستید از آن استفاده کنید، فقط بسته مورد نیاز را از فریزر خارج کنید. برای شروع کار باید خامه یخ زده را از فریزر خارج کنید و در دمای محیط قرار بدهید تا یخ‌زدایی شود و حالت بستنی پیدا کند. بعد خامه را در کاسه بریزید و همزن را روی دور متوسط قرار بدهید. وقتی یک‌دست شد، آن را روی دور تند قرار بدهید. خامه وقتی زده شده نیست، براق است؛ اما وقتی شروع به آماده شدن می‌کند، کم‌کم رنگ آن مات می‌شود. وسط کار یک بار همزن را خاموش کنید و با لیسک آرام به صورت دورانی هم بزنید. خامه را زیر و رو کنید تا خامه‌های زیر ظرف هم زده شود. برای بهتر فرم گرفتن خامه کاسه حاوی خامه را در ظرف حاوی یخ قرار بدهید و بعد با همزن هم بزنید.
علاوه‌بر مات شدن خامه یکی دیگر از نشانه‌های خامه فرم گرفته این است که رد پره‌های همزن روی آن می‌افتد. وقتی سر همزن را از داخل ظرف خامه بیرون می‌آورید، باید خامه داخل آن گیر کرده باشد. وقتی خامه آماده شود، اگر ظرف را برعکس کنید، بیرون نمی‌ریزد. وقتی خامه آماده شد، آن را زیاد هم نزنید. خامه را هربار به اندازه نیازتان فرم دهید، چون بعد از یک بار فرم‌دهی دیگر نمی‌توانید برای تزیین کیک یا دسر‌ها از آن استفاده کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!