فانی لند‌

آنچه از وام‌های دانشجویی در ۱۴۰۳ باید بدانید

وام دانشجویی سال تحصیلی 1403 – 1404 یکی از تسهیلاتی است که وزارت علوم برای دانشجویان در نظر گرفته تا داوطلبان بتوانند با استفاده از انواع وام دانشجویی ارائه شده شرایط زندگی دانشجویی آسوده تری را بگذرانند. دسته بندی انواع وام‌های دانشجویی شامل وام شهریه، وام تحصیلی، وام ضروری، وام مسکن و … است که هر ساله از سوی صندوق رفاه دانشجویان مبلغ هر وام اعلام می‌شود.

امسال نیز خبرهای خوبی در خصوص تخصیص وام‌های دانشجویی شنیده شده که نشان می‌دهد اهمیت وام‌های دانشجویی به منظور حمایت مالی از دانشجویانی که برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی به کمک نیاز دارند، حائز اهمیت است. این وام‌ها می‌توانند هزینه‌هایی مانند شهریه دانشگاه، کتاب و مواد آموزشی، هزینه‌های زندگی دانشجویی و حتی برخی هزینه‌های جانبی دیگر را پوشش دهند.

دانشجویان معمولا در طول مدت زمان تحصیل با مشکلاتی رو به رو هستند که ممکن است در کیفیت زندگی و نیز پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذارد. بدین منظور با همکاری میان وزارت علوم و نیز صندوق رفاه دانشجویی نیز تسهیلاتی را برای هر یک از مسائل پیش رو دانشجویان در نظر گرفته شده است. دانشجویان بنا بر نیاز به هر یک از وام‌های ارائه شده می‌توانند درخواست خود را از طریق صندوق رفاه دانشجویی اعلام کنند تا بعد از بررسی و تایید صندوق رفاه مبلغ وام تعیین شده به حساب داوطلبان واریز شود. اولویت برای پرداخت وام دانشجویی با دانشجویان کم بضاعت بوده و مابقی دانشجویان بعد از این دسته از افراد وام خود را دریافت می‌کنند.

در ادامه به منظور آشنایی بیشتر با وام‌های دانشجویی 1403 – 1404 و توضیحاتی در خصوص نحوه تخصیص آنها به سراغ مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم رفتیم.

دانشجویان متاهل دو برابر بقیه وام شهریه می‌گیرند/20 میلیون برای هر زن و شوهر دانشجوی دکتری

گنجی در خصوص اعطای وام به دانشجویان در سال تحصیلی جدید به خبرنگار تسنیم گفت: وام‌های دانشجویی امسال شامل وام ضروری، وام تحصیلی، وام ودیعه مسکن و وام شهریه می‌شوند. همچنین در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام‌های ودیعه مسکن هم 8 برابر شده و در فکر این هستیم آن را 10 برابر کنیم. در حال حاضر وام ودیعه مسکن در شهر‌های بزرگ مانند تهران مبلغ  200 میلیون تومان، در شهر‌هایی که جمعیت آن بالای 500 هزار نفرمی باشد مبلغ  100 میلیون تومان است. 

وی با اشاره به افزایش وام شهریه در مقاطع مختلف گفت: امسال برای وام تحصیلی مقاطع کاردانی و کارشناسی 5 میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد 7 و نیم میلیون تومان و برای دوره دکتری 10 میلیون تومان لحاظ کرده‌ایم. براساس قانون خانواده و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده افراد متأهل دو برابر این وام را دریافت می‌کنند. این وام برای دوره کارشناسی 10 میلیون تومان، برای ارشد 15 میلیون تومان و برای دوره دکتری 20 میلیون تومان است. اگر زن و شوهر هر دو دانشجوی دکتری باشند هر کدام 20 میلیون دریافت می‌کنند.

ضمانت بانکی جایگزین ضامن شخصی در وام‌های دانشجویی شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به میزان بودجه پیش بینی شده برای پرداخت وام‌های نیمسال اول سال تحصیلی جدید گفت: ترم قبل  تقریبا 600 میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت شده است و قابل پیش بینی است که نیمسال اول سال تحصیلی جدید 700 میلیارد تومان به دانشجویان پرداخت شود. همچنین یک عده ممکن است به خاطر ضامن نتوانند وام دریافت کنند؛ برای آنها طرح جدیدی داریم که بر اساس آن از این پس تمام ضمانت‌ها به ضمانت بانکی تبدیل خواهد شد؛ یعنی ضمانت بانکی جایگزین ضامن شخصی در وام‌های دانشجویی خواهد شد.

گنجی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 1403-1404 برنامه صندوق رفاه دانشجویان این است که به تمام تقاضا در پرداخت وام دانشجویی پاسخ مثبت بدهد پس طوری عمل می‌کنیم که همه واجدین شرایط بتوانند از این امکانات استفاده لازم را ببرند تا حقی از کسی ضایع نشود. از نظر آمادگی خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها نیز براساس گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌ها، مشکلی خاص وجود ندارد و همه دانشگاه‌ها آماده خدمات رسانی برای سال تحصیلی جدید هستند.

8 میلیارد تومان برای کمک هزینه نودانشجویان به دانشگاه‌ها واریز شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در زمینه دانشجویان جدیدالورود نیز گفت: مبلغ 8 میلیارد تومان برای حمایت از دانشجویان جدیدالورود به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است که مبلغ آن از 30 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان به صورت متغییر برای هر دانشگاه در نظر گرفته شده است تا این دانشگاه‌ها در طول سال تحصیلی با مشکل مواجه نباشند.

وی درخصوص زمان ثبت‌ نام وام‌‌های دانشجویی سال 1403 گفت: بخشنامه وام‌های دانشجویی اواسط مهرماه ابلاغ و آبان ماه ثبت نام‌ها آغاز خواهد شد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!