فانی لند‌

برای من این حجم از هزینه‌ها در «شبکه نمایش خانگی» تعجب‌آور است/ چگونه قرار است بازگشت سرمایه تضمین بشود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «سرزمین مادری» گفت: این حجم از هزینه برایم تعجب‌آور است و نمیدانم چگونه بازگشتش به جیب سازندگان شبکه نمایش خانگی تضمین می‌شود.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش کمال تبریزی، کارگردان سینمای کشورمان در یک برنامه اینترنتی به میزبانی فریدون جیرانی به وضعیت کنونی صنعت سریال‌سازی و مشکلات آن پرداخت و گفته بود: «نمی‌دانم چرا، اما در حوزهٔ سریال‌سازی اتفاقاتی رخ می‌دهد که من واقعاً از آنها سر در نمی‌آورم. با دوستان دیگر هم صحبت می‌کنم و آنها هم نمی‌دانند دلیلش چیست. بعضی از پروژه‌ها شروع می‌شوند؛ پیش‌تولید، قراردادها، پرداخت‌ها، بازیگران، صحنه‌ها و… ولی ناگهان متوقف می‌شوند و دلیلش هم مشخص نیست!»

وی با بیان اینکه این اتفاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، گفت: «خودم فکر می‌کنم شاید یکی از دلایلش پول‌شویی باشد. این مسئله به ما ربطی ندارد ولی ما مجبوریم بپرسیم این پولی که قرار است برای این سریال یا فیلم سینمایی سرمایه‌گذاری شود، از کجا می‌آید؟ منبعش چیست؟ آیا پاک است یا نه؟ و این غیرطبیعی است و به نظر می‌رسد فساد اقتصادی امروز وارد حوزهٔ هنر هم شده است.»

جیرانی نیز در این گفت‌وگو با تایید اظهارات تبریزی گفت: «تولید فیلم هم امروز شکل غیرطبیعی پیدا کرده است. در دههٔ شصت و هفتاد تولید فیلم‌ها طبیعی بود. اما به‌تدریج سرمایه‌های مشکوکی وارد سینما شدند. این سرمایه‌داری که ظهور کرد، یک پدیدهٔ عجیب بود. پیش از آن، همه‌چیز واضح و مشخص بود. به عنوان مثال، مشخص بود که بنیاد فارابی در فلان پروژه شریک است یا نه یا فلان فیلم یا سریال تولید بخش خصوصی است یا فلان شخص در آن سرمایه‌گذاری کرده است، اما به‌تدریج همه چیز نامعلوم شد و این سرمایه‌داری غیرشفاف همه چیز را بلعید.»

مهرداد ضیایی، بازیگر سریال «سرزمین مادری» درباره پول‌های هنگفتی که خرج سریال‌های شبکه نمایش خانگی می‌شود، بدون اینکه برگشت سرمایه‌اش تضمین شود، گفت: برای من این حجم از هزینه‌ها تعجب‌آور است. به فرض اینکه دستمزدهای نجومی به بازیگران پرداخت شد، ولی خب باید این هزینه‌ها باز گردد. چگونه قرار است بازگشت سرمایه تضمین بشود؟ چقدر باید تبلیغ و حق اشتراک صورت بگیرد؟

ضیایی ادامه داد: حتی مردم عادی ما را می‌بینند، از ما سوال می‌کنند که شنیدیم فلانی انقدر گرفته است. من که در جریان این هزینه‌ها نیستم. اگر هم بدانم قرار نیست جایی مطرح کنم. ولی برای مردم سوال است که اگر مثلاً فلان سریال ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌اش شده، آیا سرمایه به فلان پلتفرم باز می‌گردد؟ نه‌تنها خود سرمایه، بلکه باید سودی هم نصیب سازنده بشود. من مطمئنم این اتفاق نخواهد افتاد. مگر اینکه پشت‌پرده چیز دیگری باشد، که خبر ندارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!