فانی لند‌

مشارکت نکردن نمایندگان در رأی‌گیری‌ها کار را به نماینده خوب و بد کشاند؛ اسامی رسانه‌ای می‌شود

به گزارش تجارت نیوز،

حدود چهار ماه از عمر مجلس دوازدهم می‌گذرد. مجلس این مدت درگیر مسائل مختلفی از جمله مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و رأی اعتماد به وزرای دولت چهاردهم بوده و بعد از گذراندن این مسائل، حالا کم‌کم در حال ایجاد ثبات در امور مجلس و صحن علنی است. 

در کنار مسائل و مشکلاتی که پیش روی کشور است و رفع بخشی از آن نیز همکاری پارلمان با دولت و تلاش برای قانون‌گذاری را دربر می‌گیرد، مسائل داخلی خود مجلس و تلاش برای هماهنگی نمایندگان هم موضوع مهمی است. اگر این هماهنگی بین نمایندگان با یکدیگر و همچنین با هیات‌رئیسه رخ ندهد، پیش‌‌برد امور در مسائل داخلی مجلس سخت خواهد بود. 

یکی از این مسائل و ایجاد هماهنگی‌ها نیز مشارکت نمایندگان در رأی‌گیری‌های تصویب مواد، طرح‌ها و لوایح در مجلس است. گفتنی است لوایح و طرح‌هایی که در صحن علنی مجلس مطرح می‌شوند با موافقت یا مخالفت نمایندگان مجلس تعیین تکلیف می‌شوند. بنابراین رأی نمایندگان برای قانون شدن یا از دستور کار خارج شدن مباحث حیاتی است و علاوه بر آن این جزو وظایق قانونی نمایندگان به حساب می‌آید. 

حال آنکه به نظر می‌رسد هیات‌رئیسه مجلس به‌شدت با این موضوع درگیر است. در این سه چهار ماهی که از آغاز فعالیت مجلس می‌گذرد بارها در صحن علنی مجلس مشارکت نکردن نمایندگان در رأی‌گیری‌ها به چشم آمده است. به طوری که بارها در مشروح مذاکرات صحن علنی از طرف محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یا نواب رئیس که ساعاتی از صحن علنی ریاست را بر عهده می‌گیرند درباره مشارکت نکردن نمایندگان در رأی‌گیری‌ها تذکر داده شده است.

خبرنگاران و کسانی که مشروح مذاکرات صحن علنی پارلمان را دنبال می‌کنند بارها شنیده‌اند که رؤسا از نمایندگان درخواست می‌کنند در رأی‌گیری‌ها مشارکت کنند. این کار در برخی از مواقع با فشار همراه می‌شود و رئیس وقت صحن علنی با نام بردن از نمایندگان و اعلام شدن نام این افراد در رسانه‌های آنلاین، آنها را مجبور به رأی‌ دادن می‌کنند. در صورتی که مشارکت در رأی‌گیری وظیفه نمایندگان است و به نظر می‌رسد برخی از آنها یا از اهمیت این وظیفه اطلاع ندارند یا از اجرای آن سر باز می‌زنند.

در آخرین مورد هم امروز سه‌شنبه سوم مهرماه 1403 محمدباقر قالیباف، زمانی که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، متذکر این موضوع شد و حتی مشارکت نکردن نمایندگان به عصبانیت او انجامید. قالیباف امروز بعد از چند بار تذکر به نمایندگان، پس از اینکه با بی‌توجهی آنها روبه‌رو شد و حدود 80 نفر از آنها در رأی‌گیری مشارکت نکرده بودند، از بخش فنی مجلس خواست نام کسانی را که در رأی‌گیری مشارکت نمی‌‌کنند به اطلاع عموم مردم برسانند.

این راهکار آخرین ترفند رئیس مجلس برای وا داشتن نمایندگان به مشارکت است. به گفته قالیباف، از این پس نام کسانی که در رأی‌گیری‌ها مشارکت نکنند به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود و در سایت مجلس قرار می‌گیرد که با این روند خودبه‌خود در اختیار دیگر رسانه‌ها هم قرار خواهد گرفت. 

باید دید این آخرین تیر ترکش رئیس برای همراهی، هماهنگی و مشارکت نمایندگان آیا نتیجه لازم را خواهد داشت یا خیر. این مهم در جلسات آینده مجلس مشخص خواهد شد.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!