فانی لند‌

ثبت ارزش ۳۰.۴ هزار میلیارد ریالی در معاملات بورس انرژی

مجموع ارزش ریالی بورس انرژی برای روز سه‌شنبه سوم مهر ماه به ۳۰ هزار و ۴۲ میلیارد ریال رسید.همچنین شرکت ملی گاز ایران در صدر فروشندگان رینگ بین‌الملل را به نام خود زد .

به گزارش تجارت نیوز،

این ارزش مربوط به معاملات ثبت شده در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدرورکربوری، داوستد اوراق سلف، معامله گواهی صرفه‌جویی انرژی و معامله برق در بازار برق بوس انرژی ایران بود. البته سهم فروش فرآورده‌های هدیروکربوری در ۲ رینگ بین‌الملل و داخلی در این ارزش‌آفرینی به مراتب بالاتر بود. 

تابلو سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه بورس انرژی در سومین روز از مهر ماه میزبان فروش ۸۱۱ هزار قرارداد سلف موازی متانول بوشهر با نماد سمتا۰۴۱۲ بود؛ این معاملات ارزش ریالی برابر هزار و ۷ میلیارد و ۳۹۷ میلیون ریال را در این بازار رقم زد. همچنین فروش ۱۰۰ گواهی صرفه‌جویی انرژی گاز اوج۰۴۰۴ با نماد «صگاز۰۴او» ارزش ریالی برابر ۱۱ میلیون ریال را در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران به ثبت رساند.  

شرکت ملی گاز ایران در صدر فروشندگان رینگ بین‌الملل

ارزش رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سومین روز از مهر ماه به بیش از ۱۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال رسید. در این روز ۸۶ هزار و ۷۰۰ تن انواع محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت. شرکت ملی گاز ایران در این روز ۷۰ هزار تن گاز مایع تولیدی در مجتمع گاز پارس جنوبی را با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۶۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه کرد؛ تقاضایی ۱۰۰ هزار تنی برای این محصول به ثبت رسید، با این وجود کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۵ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال را رقم ؛ به این ترتیب شرکت ملی گاز در صدر فروشندگان رینگ بین‌الملل در این روز قرار گرفت. شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز در این روز ۱۲ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه ۴۷۰ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد و کل محصول در همین قیمت پایه به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال را رقم زد؛ این دومین معامله برتر رینگ بین‌الملل در روز سوم مهر ماه بود. 

پالایش نفت آبادان، فروشنده برتر رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سومین روز از مهر ماه از فروش ۴۱ هزار و ۹۳۸ تن محصول در این بازار و ثبت ارزش ریالی برابر ۱۰ هزار و ۵۱۷ میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت آبادان در این روز با فروش ۲۰ هزار تن نفتای سنگیین در قیمت پایه‌‌ای برابر ۲۳۳ هزار و ۳۲۳ ریال به ازای هر کیلوگرم، ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال را رقم زد و در صدر برترین فروشندگان بازار فیزیکی در این روز قرار گرفت. این در حالی بود که پالایش نفت آبادان با فروش ۶ هزار تن آیزروریسایکل و ثبت ارزشی برابر هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال در رتبه دوم برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. 

فروش ۲۳۱ میلیون کیلووات ساعت برق

در سومین روز از مهر ماه بالغ بر ۲۳۱ میلیون و ۳۹۰ هزار کیلووات ساعت برق در بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۳۰۷ میلیارد ریال را رقم زد؛ این ارقام مربوط به فروش برق نیروگاه‌های حرارتی در تابلو مشتقه و فیزیکی و فروش برق سبز بود. در حالی که در این روز ۲۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار کیلووات ساعت برق سلف در تابلو مشتقه به فروش رفت و ارزشی بالغ بر ۲۶۵ میلیارد و ۴۸۱ میلیون ریال را رقم زد؛ معامله یک میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی در تابلو فیزیکی برق نیز ارزشی برابر یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون ریال را در این بازار رقم زد. همچنین در این روز برابر یک میلیون و ۴۴۰ هزار کیلووات ساعت برق سلف نیز در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزشی بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال را رقم زد. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز چهارم مهر ماه نیز میزبان عرضه‌های متعددی در رینگ داخلی و بین‌المللی خواهد بود. در این روز  شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس برابر ۴ هزار تن برش پنتان را در رینگ داخلی عرضه می‌کند؛ این در حالی است که شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز برنامه عرضه ۳ هزار تن بلندینگ نفتا را در این روز دارد. 

رینگ بین‌الملل نیز در این روز میزبان عرضه‌های سنگینی نظیر عرضه ۱۵ هزار تن نفتا شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، ۱۲ هزار تن رافینت و ۱۲ هزار تن نفتای سبک پتروشیمی نوری و همچنین عرضه ۱۲ هزار تن رافینت پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود.

 

به اشتراک گذاری

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!