فانی لند‌

نقد سریال Agatha All Along (قسمت اول تا سوم)


بررسی قسمت اول تا سوم سریال Agatha All Along

بالاخره قسمت اول و دوم مینی سریال Agatha All Along به صورت همزمان در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شد و انتظارها به پایان رسید. این مینی سریال که به‌نوعی به مناسبت هالووین در حال پخش است، آخرین ساخته استدیو مارول است. و تا به اینجای کار نظرات مختلفی دریافت کرده است. در این بررسی کوتاه سریال از ویجیاتو به نقد قسمت اول تا سوم این مینی سریال جذاب می‌پردازیم.

داستان سریال از این قرار است که آگاتا هارکنس پس از تجربه یکسری اتفاقات عجیب و غریب، خود را بدنام، سرخورده و بدون قدرت می‌بیند. او که به نوعی وارد یک دنیای جدید شده است، پس از اینکه یک نوجوان مرموز درباره جاده (The Road) با او صحبت می‌کند، تصمیم می‌گیرد که برای بازیابی قدرت خود به دل جاده بزند.

اما این ماجراجویی به همین سادگی‌ها هم نیست و آگاتا و پسر نوجوان همراهش به کمک جادوگران دیگری نیز نیاز دارند. به همین دلیل این دو به دنبال جادوگران دیگری که سرنوشتی مشابه با آگاتا دارند می‌روند و سعی در قانع کردن آنها دارند. این سریال بسیار شبیه ماجراهای سینمایی استیون استرنج است و بر این ایده متمرکز است که اگرچه جادو به خودی خود یک چاشنی ابرقهرمانی است، اما قوانین سختگیرانه و مرگباری دارد. مسیری سورئال و شوم که نوید قدرت بزرگ را می‌دهد. اما سریال آنطور که مخاطبان ممکن است انتظار داشته باشند عالی نیست. چیزی که سریال Agatha All Along را به سریال جالبی تبدیل می‌کند این است که آگاتا باید به دیگران تکیه کند – شاید برای اولین بار در قرن‌ها. او بدون کمک عهد جدیدش نمی‌تواند در جاده جادوگران زنده بماند.

همه چیز خیلی جالب شروع می‌شود. تحت طلسم واندا، آگاتا (هان) در یک نسخه تاریک و نسبتاً افسرده‌کننده از وست‌ویو زندگی می‌کند، جایی که او به عنوان یک بازپرس کار می‌کند و اخیراً به دلیل کتک زدن یک مظنون از کار تعلیق شده است. وقتی برای اولین بار او را می‌بینیم، باران می‌بارد، آسمان رنگ فولادی وحشتناکی دارد و برگ‌های مرده و طلایی با غمگینی بین پاهای شخصیت‌هایی که به دنبال اجساد بیشتری می‌گردند، خش می‌زنند.

این یعنی فضای سریال‌های پلیسی به معنای واقعی کلمه از صفحه جاری می‌شود و ما مرتباً پیشنهاداتی دریافت می‌کنیم که شخصیت اصلی، جایی در لبه هوشیاری، می‌داند که چیزی اشتباه است، که دنیای اطراف او واقعی نیست. فیلمنامه نویسان برای ایجاد یک طرح جنایی خوب در اینجا یک فضای روشن داشتند، که در آن می‌توانستند به آرامی عناصر جادویی را درگیر کنند و با بازگرداندن قدرت‌های آگاتا آن را ادامه دهند. اما آنها تمام این مفهوم را در نیمه اول قسمت اول به سطل زباله انداختند.

در نتیجه اوبری پلازا و جو لاک به سرعت وارد صحنه می‌شوند. اولی در ابتدا مخفی است، اما به سرعت با شخصیت اصلی روبرو می‌شود، حقیقت را در مورد وضعیت فعلی توضیح می‌دهد و تا حدی طرح اصلی را شروع می‌کند. اما دومین نفری که به آگاتا کمک می‌کند تا به یاد بیاورد که واقعاً کیست، مرد جوانی است که فقط به عنوان «نوجوان» شناخته می‌شود. دست و پا چلفتی، نامفهوم و بیشتر به عنوان یک دیوار عمل می‌کند که کاترین هان می‌تواند تک لاین‌های خود را در مقابل او بگوید. مطمئناً، برخی از این رمز‌ و راز‌ها حتی خنده‌دار هستند، اما بیشتر آنها فقط می‌خواهند ترسناک باشند.

در کل سریال Agatha All Along با آوردن انواع جدیدی از جادو، یک بعد جادویی جدید و شیمی قابل قبولی از بازیگران جذاب، پتانسیل زیادی برای گسترش جنبه جادویی MCU نشان می‌دهد. این اولین سریال مارول استودیو تحت پرچم جدید تلویزیون مارول است، با مقدمه‌ای که به طرز عجیبی فلش‌بک‌های Wandavision را به ما می‌دهد. همانطور که همه می‌توانند انتظار داشته باشند، این نمایش درباره جادوگران است. این اولین پروژه‌ای است که واقعاً به جادوگران و جادو در MCU می‌پردازد و اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه آن به ما می‌دهد. همچنین طراحی تولید متناسب با محیط ترسناک است و در طول اپیزودها، چرخش‌های عجیب و غریب و غیرمنتظره‌ای را به خود می‌گیرد.

در ابتدا بگذارید در مورد ابتدای قسمت اول این سریال صحبت کنیم. شروع این سریال هم مانند سریالی که از آن اقتباس شده،‌ یعنی واندا ویژن عجیب و غریب است. و در لحظاتی حتی شک می‌کنید که این سریال اشتباهی پخش شده. زیرا هیچ شباهتی به آثار دیگر استدیو مارول ندارد. اما از اواسط قسمت اول و با وارد شدن آگاتا به یک درگیری همه چیز ناگهان عوض می‌شود. و حس آشنای ساخته‌های مارول را متوجه می‌شوید. شروع با اپیزود اول، ممکن است کلیشه‌ای باشد، ولی بدون شک برای نیمه اول اپیزود واقعاً هیچ نکته‌ای شبیه MCU نبود، سریال از درام‌های جنایی الهام گرفت و به خوبی کار کرد تا این تصور را ایجاد کند که داریم چیزی شبیه FBI را تماشا می کنیم.

فقدان احساس تِم‌های MCU در نهایت از بین می‌رود زیرا آگاتا از طلسم واندا خارج می‌شود، دنباله انجام این کار من را به یاد بسیاری از عناصر مرموز WandaVision انداخت؛ چرا که همه چیز دقیقاً آنطور که به نظر می‌رسد نبود.

اما انتخاب بازیگرها تا اینجای کار واقعا خوب بوده و به نظر من بازیگرها به خوبی با شخصیت‌هایی که دارند ارتباط برقرار کرده‌اند و توانسته‌اند که به‌خوبی در نقش خود فرو بروند. جو لاک همان طور که انتظار می رود بازیگری عالی است. کاترین هان هم مثل همیشه درخشان عمل کرده. و به‌شخصه برای دیدار با دیگر بازیگران این سریال در قسمت‌های بعد بسیار بسیار مشتاق هستم.

در بخش‌های متعددی از داستان شاهد اشاره‌هایی به سریال وانداویژن هستیم. و این اشاره‌ها به بسیاری از افراد از جمله من به‌دلیل یادآوری خاطرات این سریال حس بسیار خوبی می‌دهد. به همین دلیل تلاش کارگردان این سریال یعنی ژاک شفر در نزدیک کردن جو سریال Agatha All Along به سریال وانداویژن ستودنی است.

زمان پخش این سریال هم جالب توجه است. این سریال تم هالووینی دارد، و دقیقا پخش آن در زمانی رخ داده که حس و حال هالووینی کم کم به سراغ افراد می‌آید. و حتی قسمت آخر این سریال قرار است که در سی‌ام اکتبر پخش شود که دقیقا روز هالووین است.

اگر به تنهایی بخواهیم به این سه قسمت نمره بدهیم، قطعا نمره عالی‌ای دریافت نمی‌کند اما اگر بخواهیم این سه قسمت را به‌عنوان یک پیش‌زمینه برای این سریال لحاظ کنیم، بدون شک نمره‌ای که دریافت می‌کند نمره خوبی است. در حال حاضر به شخصه کنجکاوی زیادی در مورد ادامه سریال دارم که همین موضوع سبب شده تا بی‌صبرانه منتظر منتشر شدن قسمت بعدی این سریال باشم.

70

امتیاز ویجیاتو

سریال Agatha All Along گروهی از جادوگران با شیمی عالی را نشان می‌دهد که هرکدام با چالش‌ها و ترس‌های شخصی خود مواجه می‌شوند. در طول مسیر، هر خانه بر ترس یا ضعف یکی از جادوگران تمرکز دارد و در نهایت این سختی‌ها باعث تقویت پیوند میان آن‌ها می‌شود. صحنه‌ها، طراحی لباس‌ها و جلوه‌های ویژه همه به ایجاد فضایی تیره و فانتزی کمک می‌کنند و موسیقی هیجان را افزایش می‌دهد. به صورت کلی اما باید منتظر ماند تا دید روند این سریال در قسمت‌های بعد به کدام سمت می‌رود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!