فانی لند‌

راه‌اندازی کسب و کار در دبی چه مراحلی دارد؟

سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی هستند می‌توانند یک نهاد حقوقی در سرزمین اصلی دبی یا در یکی از بالغ بر ۲۰ منطقه آزاد تخصصی تاسیس کنند. اما چه چیزی دبی را به مکانی ایده‌آل برای راه‌اندازی کسب‌وکار تبدیل می‌کند؟

به گزارش تجارت نیوز، اقتصاد باثبات و محیط کسب‌وکار مطلوب، که شامل مالیات کم و معیار‌های آسان راه‌اندازی کسب‌وکار و زیرساخت‌های باکیفیت می‌شود، از دلایلی است که دبی را به مکانی ایده‌آل برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار تبدیل می‌کند. علاوه بر این موارد، موقعیت استراتژیک، دسترسی آسان به نیروی کار ماهر از سراسر جهان و دولتی آینده‌نگر، تضمین می‌کنند که کسب‌وکار‌های جدید و قدیمی فرصت‌های زیادی برای جذب استعداد‌های مناسب و شکوفایی داشته باشند. 

سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی هستند، می‌توانند یک نهاد حقوقی در سرزمین اصلی دبی یا در یکی از بالغ بر ۲۰ منطقه آزاد تخصصی تاسیس کنند. این مناطق آزاد بخش‌هایی مانند فناوری و نوآوری، رسانه‌ها و صنایع خلاق، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات پزشکی، لجستیک و تولید، خدمات مالی و آموزش و … را پوشش می‌دهند.

راه‌اندازی کسب‌وکار در سرزمین اصلی دبی

سرزمین اصلی دبی به منطقه خارج از مناطق آزاد اطلاق می‌شود. شرکت‌های سرزمین اصلی برای فعالیت در طیف وسیعی از بخش‌ها و تجارت با شرکت‌های داخل امارات متحده عربی یا شورای همکاری خلیج فارس، از جمله مناطق آزاد، مختار هستند و هیچ محدودیت سرزمینی برای فعالیت‌های تجاری یا مکان استقرار آنها وجود ندارد.

ثبت‌نام، مجوز و مالیات

شرکت‌های سرزمین اصلی از جانب دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی (DET) با توجه به ثبت‌نام و صدور مجوز نظارت می‌شوند. شرکت ثبت و صدور مجوز کسب‌وکار دبی (DBLC)، بخشی از دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی، اجازه مالکیت صددرصدی افراد خارجی را برای بیش از هزار مورد فعالیت تجاری و صنعتی، به استثنای فعالیت‌های اقتصادی با تاثیر استراتژیک که به هفت بخش و موارد خاص مربوط می‌شود، می‌دهد.

کسب‌وکار‌هایی که بیش از ۳۷۵ هزار درهم (۱۰۰ هزار دلار) سود دارند مشمول پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۹ درصد مالیات شرکتی بدون هیچ مالیاتی بر درآمد می‌شوند.

فرم‌های حقوقی

شرکتی که در سرزمین اصلی تاسیس می‌شود باید یکی از اشکال قانونی را که با فعالیت‌های تجاری مورد نظرش همسو باشد انتخاب کند. این اشکال عبارت‌اند از: شرکت تضامنی (general partnership)، شرکت با مسئولیت محدود (limited liability company)، مالکیت واحد (single ownership)، شرکت سهامی خاص (private joint-stock company)، شرکت سهامی عام (public joint stock company)، شرکت مدنی (civil company) و مالکیت انحصاری (sole proprietorship).

فرایند اخذ مجوز کسب‌وکار در دبی سریع و کارآمد است. صاحبان مشاغلی که در سرزمین اصلی راه‌اندازی می‌شوند، بسته به فعالیت تجاری می‌توانند از بین پنج مجوز یکی را انتخاب کنند. مجوز‌های موجود شامل پروانه صنعتی، پروانه بازرگانی، پروانه حرفه‌ای، مجوز تجارت الکترونیک و مجوز دوگانه می‌شوند. کسب‌وکار‌ها می‌توانند برای دریافت مجوز از مراکز خدمات مجاز وزارت اقتصاد و گردشگری دبی یا به صورت آنلاین در Invest in Dubai درخواست دهند.

مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی

اولین قدم راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی، رزرو نام تجاری است. سپس، صاحب کسب‌وکار شکل قانونی (ساختار)، فعالیت تجاری و شریک مجوز (در صورت وجود) را تعریف می‌کند و دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی پس از بررسی درخواست و مدارک مجوز تجارت، تایید قضایی اولیه را برای ایجاد کسب‌وکار می‌دهد. در مرحله سوم، صاحب کسب‌وکار برای دریافت جواز کسب اقدام می‌کند.

مشاغل در مناطق آزاد

مناطق آزاد، مناطق اقتصادی مشخصی هستند که معمولاً به بخش‌های خاص اختصاص و قوانین خاص خود را برای صدور مجوز و ثبت دارند. آنها نیز مالکیت صددرصدی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کنند.

مناطق آزاد در صورتی که کسب‌وکار یک «نهاد واجد شرایط در منطقه آزاد» باشد، صد درصد از مالیات شرکت‌ها و همچنین از عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد معاف می‌شوند. آنها همچنین صد درصد سرمایه و سود حاصل از تجارت را پس‌می‌گیرند.

یک نهاد در منطقه آزاد که به عنوان یک واحد واجد شرایط منطقه آزاد شناخته می‌شود می‌تواند از نرخ مالیات شرکتی ترجیحی ۰ درصد فقط روی «درآمد واجد شرایط» خود بهره‌مند شود.

مناطق آزاد مختلف اشکال قانونی یا ساختار شرکتی متفاوتی ارائه می‌دهند. متداول‌ترین آنها عبارت‌اند از: تاسیس در منطقه آزاد (FZE)، شرکت منطقه آزاد (FZCO)، شرکت با مسئولیت محدود عمومی (PJSC)، شرکت با مسئولیت محدود خصوصی (LLC) و شعبه یک شرکت داخلی یا بین‌المللی.

صاحبان مشاغل می‌توانند از طریق چهار مرحله ساده به صورت صد درصد دیجیتال، کسب‌وکاری در منطقه آزاد راه‌اندازی کنند. این چهار مرحله عبارت‌اند از: ثبت شرکت، اجاره محل کسب‌وکار، اخذ مجوز کسب‌وکار برای فعالیت‌ها و راه‌اندازی خدمات تجاری اضافی.

ویزا و اقامت

پس از دریافت مجوز تجارت یا کسب‌وکار از سرزمین اصلی یا منطقه آزاد، صاحب کسب‌وکار می‌تواند مجوز ورود خود را به ویزای اقامت تبدیل کند.

امارات همچنین این گزینه‌ها را برای ویزای اقامت ارائه می‌دهد: ویزای کاری، ویزای سبز، ویزای اقامت طلایی و ویزای برنامه کار از راه دور.

پس از دریافت ویزا، صاحبان مشاغل می‌توانند درخواست صدور شناسه امارات (کارت شناسایی صادرشده از سوی دولت امارات که برای همه شهروندان و ساکنان اجباری است) دهند.

مقررات و پشتیبانی

همه اشخاص حقوقی که در دبی تجارت می‌کنند باید سوابق مالی را نگه دارند و گزارش حسابرسی سالانه حاوی تمام اطلاعات در مورد درآمد و هزینه‌ها را دریافت کنند.

اجاره فضای اداری در منطقه آزاد برای مشاغل منطقه آزاد الزامی است. در همین حال، مشاغل سرزمین اصلی ممکن است فضای اداری مد نظر را در هر نقطه از دبی خارج از منطقه آزاد اجاره کنند. علاوه بر این، تمام قرارداد‌های اجاره و اجاره باید در Ejari، سیستم ثبت آنلاین کلیه قرارداد‌های اجاره در دبی، ثبت شود.

دبی یک شبکه پشتیبانی گسترده برای استارتاپ‌ها با اکوسیستمی از سرمایه‌گذاران فعال شامل ونچر‌ها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر)، انکوباتور‌های کسب‌وکار و شتاب‌دهنده‌ها ارائه می‌دهد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!