فانی لند‌

آمریکا قدرتمندتر است یا چین؟ + اینفوگرافیک

امروزه، توازن قدرت جهانی به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله قدرت اقتصادی، تجارت و پایگاه صنعتی-دفاعی یک کشور. در حالی که آمریکا و چین به عنوان دو قدرت بزرگ مطرح هستند، منابع قدرت آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. آمریکا جایگاه بی‌نظیری در بازارهای سرمایه دارد. در همین حال، نفوذ چین در تجارت بین‌المللی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که اکنون شریک تجاری اول ۱۲۰ کشور در سراسر جهان است. اینفوگرافیک زیر، آمریکا و چین را در هشت معیار کلیدی قدرت، بر اساس تحلیل شاخص قدرت‌های بزرگ ری دالیو در سال ۲۰۲۴ مقایسه می‌کند.

سنجش قدرت های بزرگ

برای این تحلیل، ری دالیو هشت رکن اصلی را شناسایی کرده که انواع مختلف قدرت یک کشور را می‌سنجد. این هشت دسته عبارتند از:

۱. تجارت
۲. نوآوری و فناوری
۳. آموزش
۴. تولید اقتصادی
۵. قدرت نظامی
۶. مرکز مالی
۷. رقابت‌پذیری
۸. وضعیت ارز ذخیره

آمریکا قدرتمندتر است یا چین؟

در زیر، نشان می‌دهیم که آمریکا و چین در هر معیار قدرت کشور در سال ۲۰۲۴ کجا قرار دارند، همراه با امتیاز قدرت کلی آنها که آمریکا با امتیاز قدرت کلی ۰.۸۹، بالاتر از چین با امتیاز قدرت کلی ۰.۸۰، قرار دارد:

همانطور که می‌بینید، هر دو کشور در برخی معیارها مانند نوآوری و فناوری و همچنین تولید اقتصادی، رقابت نزدیکی دارند، در حالی که در دسته‌هایی مانند وضعیت ارز ذخیره و رقابت‌پذیری کلی، تفاوت‌های گسترده‌ای دارند.

فناوری و نوآوری

در حالی که آمریکا میزبان بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان است که پیشرفت‌های هوش مصنوعی را هدایت می‌کنند، چین به سرعت در حال توسعه بسیاری از مالکیت‌های معنوی در صنایع جدید مانند نیمه‌هادی‌ها، خودروهای الکتریکی و تولید پیشرفته است.

تولید و قدرت اقتصادی

فاصله بین تولید ناخالص داخلی آمریکا و چین حدود ۱۰ تریلیون دلار است. چین می‌تواند با فرض رشد سالانه ۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، تا سال ۲۰۳۵ از اقتصاد آمریکا پیشی بگیرد. اما تخمین‌های ری دالیو از رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ۱۰ ساله چین، ۴ درصد سالانه را نشان می‌دهد. بخش املاک شکننده و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده این کشور، بزرگترین موانع برای چشم‌انداز رشد آینده آن است.

آموزش

در حالی که سیستم آموزشی دبیرستانی راکد آمریکا نگران کننده است، دانشگاه‌های برتر آن نقش کلیدی در امتیاز آموزشی این کشور دارند. در همین حال، چین میزبان ۱۰۰ دانشگاه نخبه است، اگرچه آن هم سیستم آموزشی نابرابری دارد که به طور نامتناسبی بر خانواده‌های کم‌درآمد تأثیر می‌گذارد.

قدرت نظامی

آمریکا مدت‌ها در هزینه‌های دفاعی پیشتاز بوده است و تا سال ۲۰۲۲، بیش از دو برابر چین هزینه کرده است. با این حال، این موقعیت در حال تضعیف است. امروزه، مدرن‌سازی نظامی چین به این معنی است که قابلیت‌های دفاعی آن با آمریکا برابر است و شاید حتی بر اساس منابعی مانند شاخص جهانی قدرت آتش، از آمریکا بیشتر باشد.

علاوه بر این، چین به طور فزاینده‌ای در حال گسترش اتحادش با روسیه و کره شمالی از طریق انتقال تسلیحات و تمرینات میدان نبرد است، که خطر بیشتری برای سلطه نظامی ایالات متحده ایجاد می‌کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!