فانی لند‌

8نشانه که شما به لحاظ روان‌شناسی صاحب قدرت زیادی هستید

راهنماتو-تفاوت بین کسی که حقیقتاً روانی قوی دارد و با کسی که تظاهر به قوی بودن می‌کند خیلی زیاد است. قدرت واقعی ذهنی صرفاً زدن نقاب شجاعت به چهره نیست، بلکه به معنای شجاعت برای مستقیم روبه‌رو شدن با چالش‌های زندگی است.

به گزارش راهنماتو، اتفاقاتی که برای ما میفتند قدرت واقعی‌مان را نشان نمی‌دهند بلکه شیوه مدیریت این اتفاقات توسط ماست که قدرت ما را نشان می‌دهد.

در این مقاله، می‌خواهیم 8تجربه‌ را با شما در میان بگذاریم که اگر تجربه‌شان کرده‌اید از یک قدرت روانی قوی برخوردارید.

1.توانسته‌اید یک شکست عبور کرده‌اید

زندگی همیشه مسیر بی‌دردسر و نرمی نیست. وقت‌هایی پیش می‌آید که با طوفان‌های شکست و ناامیدی مواجه می‌شویم. این تجربه‌ها، در حالیکه بسیار قوی هستند، می‌توانند همان چیزهایی باشند که قدرت روانی ما را تقویت می‌کنند. این مسئله هیچ ارتباطی با پرهیز از شکست ندارد بلکه مربوط به چگونگی مدیریت شکست، یادگیری از آن و بازگشتن به زندگی بعد از شکست است.

اگر تاکنون در زندگی شکستی را تجربه کرده‌اید (حرفه‌ای، شخصی یا غیره) و توانسته‌اید خودتان را از زمین بلند کنید، خاک روی تن‌تان را تکانده‌اید و رو به جلو حرکت کرده‌اید، پس روانی قوی دارید.

شکست‌ها نیستند که کیستی ما را تعریف می‌کنند بلکه چگونگی مدیریت این شکست‌ها توسط ماست که هویت ما را تعریف می‌کند. اگر توانسته‌اید از شکست عبور کنید، مقاومت روانی شگفت‌انگیزی را از خودتان نشان داده‌اید.

2.با ترس‌هایتان مواجه شده‌اید

همه ما ترس‌هایی داریم. مثلاً ترس از سخنرانی در جمع. اما اگر بتوانیم بر ترس غلبه کنیم، هر روز قوی‌تر می‌شویم. زمان‌هایی پیش آمده که حس کردید باید تسلیم شوید، اما تسلیم نشدید. به جلو حرکت کردید و حریم امن‌تان را چند قدم به عقب‌تر هل داده‌اید و بعد حس کردیده که ترس کم کم دارد از بین می‌رود.

اصلاً معنایش این نیست که هرگز عصبی نمی‌شوید، بلکه معنایش این است که دیگر بعد از آن مواجهه می‌دانید چطور ترس‌تان را مدیریت کنید، آن را هدایت کنید و به نفع خودتان از آن استفاده کنید.

مواجهه مستقیم با ترس قوای روانی زیادی می خواهد. اگر توانسته‌اید بر ترس‌تان غلبه کنید به خودتان افتخار کنید.

3.ذهنیت رشد دارید

قدرت روانی صرفاً به معنای تاب‌آوری نیست بلکه درباره شد نیز هست. برخورداری از ذهنیت رشد به این معناست که می‌توانید چالش‌ها را بپذیرید، تلاش را مسیر رسیدن به استادی می‌دانید و درک می‌کنید که توانایی‌ها و آگاهی‌هایتان را می‌توانید توسعه و ارتقا بدهید. مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که بیش‌تر به دلیل تلاش و نه هوش‌شان تشویق می‌شوند، بیش‌تر احتمال دارد که ذهنیت رشد را شکل بدهند. این ذهنت آن‌ها به سمت ارزش قائل شدن برای یادگیری به جای حفظ کردن هدایت می‌کند و باعث می‌شود که در مقابل شکست پایداری کنند.

اگر کسی هستید که مدام به دنبال پیشرفت و ارتقا خودتان هستید و از شکست به مثابه فرصتی برای رشد استقبال می‌کنید و به ظرفیت رشدتان باور دارید، پس روانی قوی دارید.

4.ذهن‌‌آگاهی را تمرین می‌کنید

حضور در لحظه یا تمرین ذهن‌آگاهی یکی از آموزه‌های بودایی است. یعنی در لحظه به افکار، احساسات و محیط‌تان، بدون هیچ‌گونه قضاوت یا انحرافی، آگاه باشید. تمرین ذهن‌آگاهی به ما امکان می‌دهد تا به جای واکنش نشان دادن به موقعیت‌ها به آن‌ها پاسخ بدهیم که کلید برخورداری از یک روان قوی است. این امر به ما می‌آموزد تا تعادل ذهنی‌مان را حتی در مواجهه با استرس‌آورترین موقعیت‌ها حفظ کنیم.

اگر مرتب ذهن‌آگاهی را تمرین می‌کنید، نشانه واضحی است از اینکه یک روان قوی دارید. توانایی شما برای متمرکز ماندن، به خصوص در اوقات آشفتگی، گواهی بر قدرت روانی و ذهنی شماست.

5.به خودتان اجازه احساس درد را می‌دهید

غم فقدان می‌تواند منکوب‌کننده باشد. لحظاتی هست که حس می‌کنید دست و پایتان کرخت شده و دیگر نمی‌توانید ادامه دهید. اما کسی که از روانی قوی برخوردار است می‌داند بعد از هر فقدان می‌تواند یک فصل تازه را شروع کند. به خودش اجازه می‌دهد تا غم را با تمام موجود احساس کند. او گریه می‌کند و اگر نیاز باشد عزاداری می‌کند و کم کم یاد می‌گیرد تا غم را بپذیرد. روان قوی صرفاً درباره نادیده گرفتن یا سرکوب کردن احساسات نیست بلکه برعکس درباره اجازه دادن به احساس غم، درد، غصه و سایر احساساتی است که پیش می‌آیند. یعنی درک کنیم که بروز احساسات ایرادی ندارد.

اگر به خودتان اجازه می‌دهید که درد را احساس کنید و آن‌ها سرکوب نکرده‌اید، فردی قوی هستید.

6.هر وقت نیاز دارید درخواست کمک می‌کنید

درخواست کمک نشانه ضعف نیست، برعکس نشانه قدرت است. درخواست کمک سطحی از خودآگاهی را نشان می‌دهد و نیازمند روان قوی است. خیلی شجاعت می‌خواهد که بپذیرید پاسخ همه سوال‌ها را ندارید و خیلی قدرت می‌خواهد تا اجازه بدهیم که دیگران دست ما را بگیرند.

اگر نمی‌ترسید درخواست کمک کنید فردی قوی به لحاظ روانی قوی هستید.

7.از تغییر استقبال می‌کنید

تغییر بخش تغییرناپذیر زندگی است. با این‌حال بسیار از ما در برابر تغییر مقاومت می‌کنیم. اما اگر شما کسی هستید که تغییر را با آغوش باز می‌پذیرد، تغییر را فرصتی برای رشد به جای تهدید می‌بیند، پس فردی با ذهنی قوی هستید. پذیرش تغییر نیازمند سازگاری، شجاعت و نگاه مثبت است. یعنی ظرفیت موقعیت تازه را درک کنیم و اعتماد به نفس عبور از قلمروهای ناآشنا را داشته باشیم.

8.مراقب خودتان هستید

روان قوی صرفاً به معنای مواجه شدن با چالش‌ها یا غلبه بر موانع نیست. روان قوی یعنی مراقبت از خود. مراقبت از خود یکی از ابعاد ضروری قدرت روانی است. یعنی نیازهایتان را تشخیص بدهید و برای برآورده کردن آن‌ها وقت بگذارید. چه تعیین مرز باشد، تمرین ذهن‌آگاهی یا صرفاً اطمینان از خواب کافی، خود مراقبتی برای تاب‌آوری روانی ضروری است.

اگر سلامت جسمی و روانی‌تان برایتان اهمیت دارد از روانی قوی برخوردار هستید.

 

 

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!