فانی لند‌

نقد فیلم Twilight of the Warrior


بررسی فیلم Twilight of the Warriors: Walled In

فیلم «گرگ و میش جنگجویان: محصور» به کارگردانی «سوی چینگ» عناصری از سینمای مکتب جدید و مکتب قدیمی هنگ کنگ را در خود جای داده است که استخوان‌ها و روح تماشاگران را به همان اندازه می‌لرزاند. فیلم Twilight of the Warriors: Walled In اثری اکشن، معمایی و هیجان انگیز به نویسندگی کین-یی (Kin-Yee)، اوتای-لی (AuTai-Lee) و چانلی جون (ChanLi Jun) است.

در این فیلم که محصول سال ۲۰۲۴ می‌باشد و بر اساس کمیک چینی شهر تاریکی نوشته اندی سیتو است، شاهد نقش آفرینی لوئیس کو (Louis Koo) در نقش سایکلون، سامو کام-بو هونگ (Sammo Kam-Bo Hung) در نقش Mr. Big، ریچی جن (Richie Jen) در نقش دیک چاو و بسیاری از بازیگران مطرح دیگر هستیم.

داستان این فیلم در دوران پس از جنگ خونین روایت می‌شود، دوره‌ای که در آن صلحی ناپایدار در دنیای زیرزمینی هنگ کنگ وجود دارد. در این شرایط کوولون به عنوان یک پناهگاه مستحکم و قابل اعتماد، توانسته که باندها و پناهندگان را به جامعه بی قانونی که دارد جذب کند.

این وضعیت اما چندان ادامه‌دار نیست و با حمله کردن یک مبارز زیرزمینی به ترسناک‌ترین رئیس تریاد هنگ کنگ معادلات جور دیگری می‌شوند. پس از اینکه درگیری‌های این مبارز با آن گروه به اوج خود می‌رسد. و حتی برای سرش جایزه‌ای قابل توجه تعیین می‌شود، به‌صورت اتفاقی به کوولون پناه می‌آورد.

او در کوولون با رهبر این محله ارتباط می‌گیرد و کم کم این ارتباط را نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که افرادی برای گرفتن انتقام از او به کوولون بیایند. با توجه به نقض شدن آتش بس، کینه‌های قدیمی دوباره شعله‌‌ور شوند و درگیری شدیدی رخ می‌دهد.

به نظر می رسد یک جنبه متا در عنوان، Twilight of the Warriors: Walled In وجود دارد. داستان فیلم در دهه 80 میلادی در هنگ کنگ می‌گذرد، زمانی که افرادی مانند جت لی و جکی چان در حال اختراع مجدد فیلم هنرهای رزمی بودند. واضح است که کارگردان «سوی چیانگ» می‌خواهد به دوران اوج آن ژانر و محیط‌هایی که آن را به وجود آورده‌اند، بازگردد، به‌ویژه شلوغی یک مستعمره سابق که با نگرانی به روزی می‌رسید که تحت کنترل چینی‌ها قرار می‌گرفت.

این یک داستان حماسی است که چانگ در مورد پناهنده ای به نام لوک (ریموند لام) تعریف می‌کند که با یک کیسه پر از مواد مخدر به شهر دیواری کولون می‌گریزد. مجموعه‌ای تاریک و در حال پوسیدگی از ساختمان‌های بتنی که به ندرت نور خورشید به آن وارد می‌شود. ساده بگویم Twilight of Warriors: Walled In به تنهایی یک فراخوانی خشن و لذت بخش از جنون دلربای فیلم اکشن است و از ابتدا تا انتها هیجان‌انگیز است.

شاهکاری اکشن ولی آسیایی

صنعت فیلم و سریال هنگ کنگ شاید پس از ستاره‌هایی چون بروس‌لی و جکی‌چان دیگر چندان برای اکثر افراد شناخته شده نباشد، البته این موضوع کاملا طبیعی است. زیرا پس از خودنمایی ستاره‌های معروف گذشته دیگر فیلم چندان مطرحی در سطح جهانی از سوی این کشور به جهان معرفی نشده است. اما Twilight of the Warriors اینجاست تا ورق را برگرداند. این فیلم که یکی از جدیدترین آثار سینمای هنگ کنگ است. یک جهش رو به جلو برای صنعت فیلم سازی این کشور به حساب می‌آید.

داستان جذاب و گیرای این فیلم به روایت زندگی یک جوان به نام چان لوک-کون می‌پردازد. این جوان مهاجر که در ابتدا تنها به دنبال دست و پا کردن یک کارت شناسایی برای خود است. در ادامه و با وارد شدن به کولون مسیر زندگی‌اش متحول می‌شود و وارد بازی‌هایی می‌شود که حتی به فکرش هم خطور نکرده است.

صحنه‌های اکشن در این فیلم به معنای واقعی کلمه بی‌نظیرند و واقعا می‌توانند شما را کاملا میخکوب کنند. تمام پارامترهای مختلف در صحنه‌های اکشن این فیلم به اندازه هستند و به طور خلاصه نه دل را می‌زند نه خسته کننده می‌شود. کارگردان فیلم موفق می‌شود سکانس‌های اکشن بسیار پیچیده را قابل درک و روان کند که در آن اجسام به گونه‌ای در هوا پرواز می‌کنند که گویی متعلق به ابرقهرمانان نابود نشدنی هستند و این طراحی اکشن را به یک رقص هماهنگ تبدیل می‌کند.

زمینه‌ای که داستان در آن شکل می‌گیرد نیز زیبا است، نوعی محله یهودی نشین ویران شده از بازندگان در هنگ کنگ، بدون حکومت و پرجمعیت، که از تاریخ واقعی شهر سرچشمه می‌گیرد. اگر با هم این فیلم را تماشا کنید، لذت تضمین می‌شود زیرا می‌خندید، کف می‌زنید، فریاد می‌زنید، به طور خلاصه، سینما را در خالص‌ترین شکل سرگرمی‌اش از طریق نمایشی بزرگ‌تر از زندگی عادی می‌یابید. تدوین، فیلمبرداری، بدلکاری‌ها و جلوه‌های ویژه، با استفاده از هنرمندان توانا در بهترین حالت، تعیین‌کننده هستند. این پروژه از سال 2000 شروع شد و قرار بود کارگردانی مشترک جان وو و جانی تو باشد، سپس از دست‌های مختلفی گذشت تا به دست‌هایی که باید ساخته شوند رسید.

برای اینکه به این اثر به درستی نزدیک شویم، در حالی که اسپویل را دور نگه داریم، این فیلم را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم: روایت، بازیگران، و بدلکاری. قسمت اول یا همان روایت ضعیف‌ترین بخش کار است که در نمای بزرگ‌تر فیلم واقعاً به آن اشاره بزرگی نمی‌کند. اما محتوایی در اختیار شما قرار می‌دهد که قابل قبول است. منظور من معرفی شخصیت‌های مختلف است؛ هرچه به درون فیلم جلوتر می‌رویم، داستان دایره شخصیت‌ها را تنگ‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که هرکسی که تاکنون ملاقات کرده‌ایم به دلیلی معرفی شده‌اند.

داستان این فیلم و خورده روایت‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا شده‌اند که مخاطب تقریباً در تمام طول فیلم در خوف و رجاء باقی می‌ماند تا پشت پرده شخصیت‌ها را کشف کند. حتی زمانی که تضاد داستان به سرعت بالا می‌رود، ساختار به گونه‌ای است که مخاطب به دلیل آشنایی ساختاری‌اش می‌تواند همه چیز را نسبتاً سریع بفهمد، در نتیجه این مخاطب را قادر می‌سازد از پیامد و اتفاقات پس از آن غافلگیر شود.

اما بازیگران فیلم شامل گروه فوق‌العاده‌ای از بازیگران سینمای قدیمی و جدید هنگ‌کنگ هستند تا جایی که می‌توان گرگ و میش جنجگویان را به عنوان یک MCU آسیایی معادل با مجموعه استعدادهایش در تمام سطوح دید. استعدادهای زیادی روی پرده وجود دارد، آنقدر جذابیت، که آدم هرگز حوصله‌اش سر نمی‌ٰرود، اجراهای مربوط به تیم بازیگری با انرژی لازم، چه مکالمه‌ای و چه مبتنی بر اکشن، همگی دارای کیفیت هستند. از اساس تک تک اعضای گروه هنرمندان در نقش‌های فرعی یا اصلی، بهترین‌های خود را به ارمغان می‌آورند.

اما پس بازی مهم‌ترین نکته درخشان فیلم تیم بدلکاری و اجرای صحنه‌های اکشن است. تمام بدلکاری‌ها و اجرای صحنه‌های رزمی توسط طراح اکشن تانیگاکی کنجی (طراح اکشن سری فیلم‌های رورونی کنشین) مدیریت شده است. از اساس اکشن‌های این فیلم هر کدام داستانی را تعریف می‌کنند یا شکاف‌هایی را در قصه پر می‌کنند که دیالوگ‌ها توانایی انجام آن را ندارند.

امکان غرق شدن وجود دارد، مراقب باشید!

فیلم Twilight of the Warriors یکی از پر جزئیات‌ترین فیلم‌های اکشن اخیر است. جزئیات گرافیکی و رنگ‌ها در هر بخشی از شهر کولون خارق العاده است. و ترکیب شدن این موضوع با بازیگرهای جذاب و فیلم‌نامه عالی باعث شده که در هنگام داستان به معنای واقعی کلمه در فضا و جو دنیای فیلم غرق شوید. و حتی بتوانید  بوی خیابان‌های کولون را حس کنید!

به نظر من مهم‌ترین دلیلی که فیلم Twilight of the Warriors را به یک فیلم جذاب و گیرا تبدیل کرده، زمینه تاریخی آن است. پو-سوی چیانگ در این فیلم به طرز ماهرانه‌ای هرج و مرج را در فضای تنگ و تاریک شهر کولون بازسازی می‌کند. جایی که در آن ناامیدی، مقاومت و حس بقا دست به دست هم می‌دهند.

شهر کولون، واقعی یا کیک؟

جالب است بدانید که شهر کولون در این فیلم واقعا زمانی وجود داشته و حتی زمانی لقب پرازدحام‌ترین نقطه جهان را یدک می‌کشید. زیرا در هر کیلومتر مربع این شهر تقریبا ۱۲۵۵۰۰۰ نفر زندگی می‌کردند که عدد واقعا زیادی به حساب می‌آید. تراکم جمعیت در شهر شلوغ و متراکمی مثل توکیو تنها ۶۳۷۳ نفر در هر کیلومتر مربع است. که در مقابل کولون بیشتر شبیه به یک شوخی به نظر می‌آید.

این شهر اما در حال حاضر وجود ندارد و شما نمی‌توانید از نزدیک به تماشای آن بپردازید. تخریب شهر کولون به دلیل اینکه این شهر، مکانی بی قانون، آلوده و با نرخ جرم و جنایت بالا بود در مارس سال ۱۹۹۳ آغاز شد. البته که این روند کاملا آنی نبود و تقریبا یک‌ سال طول کشید. اما در نهایت این شهر با موفقیت تخریب شد و یک فضای سبز دل‌نواز جایگزین آن شد.

کلام آخر

فیلم اکشن Twilight of the Warriors: Walled In ادای احترامی به فیلم‌های اکشن گذشته آسیایی است. و در آن می‌توان شاهد تکرار آثار گذشته اکشن بسیار جذاب شرقی باشیم. درست است که این فیلم نمی‌تواند آنقدرها به خوبی فیلم‌هایی مانند IP Man یا Oldboy باشد. اما تلاش کارگردان و تیم سازنده در احیای این ژانر ستودنی است.

گرگ و میش جنگجویان همه آن چیزی است که یک طرفدار سینمای هنگ کنگ می‌تواند بخواهد. این فیلم یک مسیر روایی امتحان شده و واقعی را دنبال می‌کند، با این حال، روشی که فیلم این کار را انجام می‌دهد، یعنی ترکیب بازیگران و بدلکاری هیجان انگیزش، همه چیز را ارتقا می‌دهد. از سوی دیگر این بازیگران سینمای قدیمی و جدید هنگ کنگ هستند که چه از طریق گفتار و چه از طریق اعمالشان، با هر مشت و لگد شما را به لبه صندلی خود نزدیکتر می‌کند. این فیلم از همان ابتدا به طرز هوشمندانه‌ای ساخته شده، به طرز درخشانی اجرا شده است، و این تنها آغاز راه است، زیرا احتمالاً دو فیلم دیگر در راه هستند: تخت اژدها و فصل آخر، هر دو بدون تاریخ.

75

امتیاز ویجیاتو

Twilight of the Warriors: Walled In یک فیلم اکشن تاریخی است که ما را به قلب شهر دیواری کولون در هنگ کنگ می‌برد، این فیلم با طراحی بی‌نظیر، صحنه‌های مبارزه چشمگیر و بازیگران قوی، فضای تنگ و تاریک این شهر را به تصویر می‌کشد. با این حال، داستان کلیشه‌ای و برخی مشکلات ریتمی از نقاط ضعف آن هستند. این فیلم با وجود این کاستی‌ها، یک تجربه بصری جذاب و یادآور دوران گذشته است.

میبینمش…

اگر به مبارزات آکروباتیک در سبک جکی چان علاقه دارید و قصد دارید به تماشای فیلمی با جزئیات خارق‌العاده و جذاب بپردازید این فیلم مناسب شماست.

نمیبینمش…

اگر علاقه چندانی به دنبال کردن یک داستان کلیشه‌ای ندارید، از کند شدن ناگهانی ریتم فیلم بیزارید و دوست ندارید که در فیلم‌ها زیاد از جلوه‌های ویژه استفاده شود این فیلم را به شما پیشنهاد نمی‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!