فانی لند‌

لبخند شما در عکس‌ها درباره شخصیتتان چه میگوید؟

فرارو- روانشناسان اجتماعی به تازگی دریافتند افرادی که لبخند‌های شادی دارند نسبت به افرادی که لبخند‌های مصنوعی دارند بهتر از سوی اطرافیان خود درک می‌شوند.

به گزارش فرارو به نقل از نوروساینس نیوز، تحقیقات زک ویتکوور، روانشناس اجتماعی، نشان می‌دهد می‌توان ویژگی‌های شخصیتی کلیدی دیگران را بر اساس نحوه لبخند زدنشان در عکس‌ها حدس زد. ویتکوور برای تحقیقات خود بر روی لبخند دوشن تمرکز کرد. این لبخند که به لبخند شادی معروف است، ماهیچه‌های خاصی از صورت را درگیر می‌کند و گوشه‌های دهان را بالا می‌برند و دور چشم‌ها را جمع می‌کند. ویتکوور و همکارانش برای این پژوهش از حدود ۳۰۰ نفر خواستند تا لبخند بزنند و از آنها عکس گرفتند.

افراد به یک شکل لبخند نمی‌زنند، اما افرادی که خونگرم، قابل اعتماد، وظیفه شناس، یا کمتر تهاجمی و متعصب توصیف می‌شوند معمولاً لبخند دوشن دارند. ویتکوور می‌گوید: «لبخند دوشن می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد شخصیت افراد بدهد.» در این پژوهش از ۱۰۰۰ شرکت کننده دیگر خواسته شد تا ویژگی‌های شخصیتی گرم و قابل اعتماد بودن، وظیفه‌شناسی، پرخاشگری و غرور را در میان عکس‌هایی از افرادی در حال لبخند زدن یا با ژستی جدی، شناسایی کنند. سپس ارزیابی انجام شده توسط این گروه با آنچه شرکت کنندگان اصلی در مورد ویژگی خودشان می‌گفتند، مقایسه شد.

بررسی شخصیت افرادی که لبخند بر لب داشتنند عموماً دقیق‌تر از کسانی بود که با ژست جدی عکس گرفته بودند. در واقع لبخند شاد به قضاوت درست از شخصیت شرکت کنندگان کمک زیادی کرد. به گفته ویتکوور لبخند شاد را نمی‌توان به راحتی تقلید کرد: «افرادی که ویژگی‌های شخصیتی سرد و آرامی دارند نمی‌توانند به راحتی لبخند دوشن را تقلید کنند. این افراد ممکن است لبخندی نامتقارن داشته باشند، تنها با گوشه‌های دهان لبخند بزنند، اما عضلات چشم خود را کمتر درگیر لبخند زدن کنند.»

بنابراین لبخند جنبه‌هایی از شخصیت واقعی افراد را آشکار می‌کند. به گفته ویتکوور، وجود چنین عکس‌هایی در فضای مجازیی سؤالاتی در مورد حریم خصوصی افراد ایجاد می‌کند. عکس‌های موجود در فضای مجازی معمولاً برای همگان قابل روئیت هستند و اغلب اولین تصویری است که پیش از ملاقات با فردی جدید مشاهده می‌شود. ویتکوور تأکید کرد دانش بر اینکه لبخند زدن ویژگی‌های شخصیتی افراد را فاش می‌کنند برای جوامع مدرن بسیار مهم است. سوال دیگر ویتکوور عادلانه بودن وجود این عکس‌ها در فضای مجازی است. این عکس‌ها بدون کنترل افراد در فضای مجازی پخش می‌شوند و می‌توانند افراد را در معرض کلاهبرداری یا خطر قرار دهند. او همچنین درباره به اشتراک گذاشتن عکس‌های شخصی مخصوصاً با لبخند دوشن در شبکه‌های مجازی هشدار داد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!