فانی لند‌

سه برابر شدن ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر تا ۲۰۳۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود، با توجه به هفته آب‌وهوای نیویورک که در آن رهبران دولت و تجارت برای مقابله با تغییرات اقلیمی گرد هم آمده‌اند، اعلام کرد که سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 امکان‌پذیر است.

به گزارش تجارت نیوز،

انرژی‌های تجدیدپذیر نقش مهمی در مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. با توجه به این اهمیت، در کنفرانس آب و هوایی COP28، کشورهای جهان متعهد شدند تا ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2030 سه برابر کنند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی جدید اعلام کرده که دستیابی به این هدف دست‌یافتنی است، اما نیاز به همکاری و تلاش هماهنگ جهانی دارد.

سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود، با توجه به هفته آب‌وهوای نیویورک که در آن رهبران دولت و تجارت برای مقابله با تغییرات اقلیمی گرد هم آمده‌اند، اعلام کرد که سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 امکان‌پذیر است. این گزارش تأکید می‌کند که با توجه به پتانسیل بالای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد مطلوب، هدف جهانی در دسترس است. سیاست‌های قوی و مؤثر نیز در راستای این هدف اجرا شده‌اند.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که تنها افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کافی نیست. برای کاهش واقعی مصرف سوخت‌های فسیلی و هزینه‌های مرتبط با انرژی برای مصرف‌کنندگان، نیاز است که کشورها به مشکلاتی مانند صدور مجوزها و به‌روزرسانی و گسترش شبکه‌های برق رسیدگی کنند. بر اساس این گزارش، تا سال 2030، جهان نیاز به ساخت و نوسازی 25 میلیون کیلومتر از شبکه‌های برق و ایجاد 1500 گیگاوات ظرفیت ذخیره انرژی دارد.

علاوه بر این، کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس COP28 متعهد شدند که اقدامات بهره‌وری انرژی را برای کاهش مصرف برق دو برابر کنند. آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرده که برای رسیدن به این هدف، کشورها باید بهره‌وری انرژی را به عنوان یک اولویت سیاسی در نظر بگیرند و اهداف مشخصی را در برنامه‌های ملی خود، با توجه به توافق‌نامه آب‌وهوای پاریس، پیاده‌سازی کنند.

این گزارش همچنین به اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش انرژی جهانی اشاره می‌کند که در سال گذشته به سطح بالایی رسیده بود. به گفته  آژانس بین‌المللی انرژی اگر کشورهای جهان به هدف سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر کردن بهره‌وری انرژی دست یابند، انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان دهه جاری می‌تواند تا 10 میلیارد تن کاهش یابد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که هدف افزایش سه برابری ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030، علی‌رغم چالش‌های موجود، دست‌یافتنی است. با این حال، برای رسیدن به نتایج مطلوب، کشورها باید بر بهبود شبکه‌های برق و سیاست‌های بهره‌وری انرژی تمرکز کنند. این اقدامات نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود، بلکه به کاهش هزینه‌های انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کمک می‌کند. رسیدن به این اهداف نقش حیاتی در حفظ محیط‌زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی دارد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!