فانی لند‌

از جای خالی «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» تا عدم استفاده مناسب از فرصت رسانه‌ای «افتتاحیه یک جشنواره بین‌المللی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در حالی از روز شنبه ۱۴ مهرماه در شهر تاریخی اصفهان فرایند رسمی خود را آغاز نمود که همچنان هیچ اطلاع دقیقی از برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد در شب گذشته منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس، «سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در حالی از روز شنبه ۱۴ مهرماه در شهر تاریخی اصفهان فرایند رسمی خود را آغاز نمود که همچنان هیچ اطلاع دقیقی از برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد در شب گذشته منتشر نشده و اساسا متولیان برگزاری این دوره از جشنواره ترجیح دادند تا از فرصت رسانه‌ای «افتتاحیه» این رویداد بین‌المللی هیچ گونه استفاده‌ای صورت نگیرد. این در حالی است که مردم هنرمند، هنر دوست و هنرپرور شهر اصفهان همواره نشان داده‌اند که استقبال خوبی از جشنواره‌های هنری و بالاخص سینمایی می‌نمایند و در این میان حضور جمعیت انبوه دانش آموزان در نخستین روز برگزاری این جشنواره و در «پردیس سینمایی ساحل» به عنوان مکان اصلی «جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان» را می‌توان به عنوان یک نمونه معرفی نمود. دانش آموزانی که هر یک در مقام داور و منتقد فضای سالن سینما را نشاط بخشیده بودند و با حضی وافر مقابل پرده نقره‌ای نشسته و ساعت‌ها با لذت فیلم ها و انیمیشن‌های به نمایش درآمده در روز نخست از جشنواره سی و شششم را یکی پس از دیگری تماشا می‌کردند.



البته یکی از دیگر ضعف‌های مشهود در نخستین روز برگزاری «سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان» را می‌توان در فقدان توجه به شرایط فعلی غزه و لبنان و جنایت رژیم سفاک صهیونیستی در کشتار حدود ۲۰ هزار کودک و نوجوان مسلمان در طی تنها یک سال اخیر قلمداد نمود. ضعفی مشهود که از در ورودی سینما تا طبقات بالاتر و گوشه گوشه «پردیس سینمایی ساحل» پوسترها، دکورها و … به چشم می خورد و جای خالی حضور حتی یک نماد از غزه و کودکان و نوجوانان شهید و رنج کشیده فلسطینی و لبنانی را مشهود می‌سازد. البته این کمبود بسیار بزرگ و مشهود در نخستین روز از برگزاری جشنواره سی و ششم در حالی صورت پذیرفت که با تدبیر هوشمندانه دبیر این رویداد، جشنواره امسال «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» نامگذاری شده و از این جهت باید منتظر روزهای آتی و برنامه‌ریزی سریع دست‌اندرکاران جشنواره برای برطرف‌ ساختن این ضعف و جلوه‌گری این شعار «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» بر پیکره و روح «سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان» باشیم.



اما فرایند آغاز اکران تولیدات سینمایی بلند حاضر در این دوره از جشنواره با فیلم سینمایی «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی «کمال مقدم» و تهیه کنندگی «پیام مهرنوش» بود. فیلمی که در نخستین روز از برگزاری «سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان» به نمایش درآمد و البته نشست خبری آن تا میانه اکران اثر بعدی به طول انجامید و موجب شد تا نوجوانان و دانش آموزان حاضر در نشست، بخش زیادی از دومین اثر سینمایی بلند اکران شده در نخستین روز، یعنی فیلم سینمایی «مافیای شجاعان» را مشاهده نکنند! اتفاقی که نه تنها بد نبود، بلکه ای کاش نشست رسانه‌ای «آرزوی اسب چوبی» آنچنان طولانی می‌شد که هیچ یک از کودکان و نوجوانان فرصت بازگشت به سالن و تماشای «مافیای شجاعان» را پیدا نمی‌نمودند.



به طور قطع فیلم سینمایی «مافیای شجاعان» به کارگردانی «مریم مدرس» و تهیه کنندگی مشترک «محمدرضا شیخ بهایی» و «علی شفیعی» اصلا اثری مناسب و درخور برای کودکان و نوجوانان محسوب نمی‌شود. اثری که بر خلاف دسته بندی و چسباندن خود به سینمای کودک و نوجوان، متاسفانه نه تنها از حداقل‌های متعارف در این گونه از فیلمساری تهی بود، بلکه آنچنان در «ژانر وحشت» در غلتیده و ترسناک شده بود که به وضوح می‌توانست نه تنها مخاطب کودک و نوجوان خود، بلکه حتی والدین ایشان را هم بترساند!


فیلم سینمایی «مافیای شجاعان» داستان پسربچه ای بنام «ارمیا» را روایت می‌کرد که پس از ورود به مدرسه جدید متوجه ترس دانش آموزان دیگر از زیرزمین مدرسه موسوم به نام «سیاه چاله» می‌شود و در این میان «ارمیا» برای اینکه به آنها اثبات کند چیزی برای ترسیدن وجود ندارد به آنجا می‌رود و در کمال ناباوری «جنی» را در آنجا می‌یابد که طلسم شده و باید قبل از خورشید گرفتگی چند روز آتی بچه‌های مدرسه را بترساند تا آزاد شود و حالا «ارمیا» هم به او در این مسیر کمک می‌کند و …



سوای نظر از محتوای مغایر شریعت و آموزه‌های اسلامی فیلم سینمایی «مافیای شجاعان» اساسا گزینش و انتخاب چنین اثری برای حضور در یک جشنواره مهم بین‌المللی و تخصصی حوزه کودک و نوجوان، جای تامل داشته و مشخصا هیئت انتخاب جشنواره را با این سوال جدی مواجه می‌سازد که مبتنی بر چه ملاکی چنین اثری را برای حضور در این جشنواره انتخاب کرده‌اند؛ اثری که قطعا در موعد اکران لازم است تا با «رده‌بندی سنی» به نمایش گذاشته شود!



البته نکته طنز ماجرا آنجایی بود که کودکان و نوجوانانی که در فرایند تماشای «مافیای شجاعان» به شدت ترسیده بودند، در پایان از ساخت فیلم‌های مشابه این اثر استقبال می‌کردند و حتی کلیدواژه به کار رفته عموم آنان این بود که «هیجان فیلم خیلی خوب بود»! کلیدواژه‌ای که حکایت از یک فاجعه بزرگ دارد و آن هم «تغییر ذایقه مخاطب سینمایی کودک و نوجوان»! فاجعه‌ای که مشابه آن سال‌هاست که در سینمای بزرگسال کشور به وقوع پیوسته و حالا صنعت سینمای را با انبوهی از تولیدات سطحی و به شدت نازل مواجه ساخته است. پس «تغییر ذایقه مخاطب سینمایی کودک و نوجوان» را باید جدی گرفت و دقت نمود تا با انتخاب‌های بد و اشتباه کودکان‌ امروز و آینده‌سازان فردا را به دیدن فیلم‌های نا مناسب و فاقد پیام عادت ندهیم و دچار لطمات جبران ناپذیر نسازیم.



اما آخرین اکران سینمایی در روز نخست از برگزاری «سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان»، اثری به کارگردانی مشترک «مهدی رجبی» و «لیلی مجتهدی‌راد» و تهیه کنندگی «صدیقه صحت» بود. فیلمی سینمایی با عنوان «رویای پفکی» که اگر چه در مقایسه با اثر قبل از ساختار و فرم سینمایی ضعیفی برخوردار بود، اما با این همه به عنوان یک اثر مناسب برای «گروه سنی کودکان و نوجوانان» تلاش می‌کرد تا پیامی آموزشی به مخاطبان خود انتقال دهد و ایشان را نسبت به خوردن مواد خوراکی ناسالم حساس سازد و …؛ اما متاسفانه ضعف شدید در اجرای کار و نزول آن در سطح کیفی آثار دهه هفتاد و یا شاید هم اکران آن در سانس پایانی و پس از فیلم برخوردار از فرم جدیدی همچون «مافیای شجاعان» موجب شد تا بسیاری از کودکان و نوجوانان حاضر در «پردیس سینمایی ساحل» در طول اکران بیرون از سالن‌ها باشند و برای تماشای اثر رغبتی از خود نشان ندهند!



با اتمام اکران فیلم سینمایی «رویای پفکی»،پرونده نخستین روز از برگزاری «سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان» در «پردیس سینمایی ساحل» بسته شد و پردیسی که اگر چه در سه سالن و به صورت همزمان هر یک از آثار حاضر در «بخش مسابقه ملی سینمای ایران» را پخش می کردند، اما عملا دو سالن آن خالی از جمعیت بود و تمرکز اصلی مخاطبان برای حضور در سالن اصلی این مجموعه بود. سالنی که متاسفانه از کیفیت مناسب پرده و سیستم پخش بروز سینمایی برخوردار نبود و این همه تماشای آثار را با سختی همراه می‌ساخت.



البته این شروع «جشنواره سی و ششم» بود و از این جهت بروز برخی نواقص و ناهماهنگی‌ها در برگزاری امری طبیعی است و حالا باید امید بود که با تدابیر و تلاش ویژه متولیان و دست‌اندرکاران این دوره از «جشنواره فیلم کودک و نوجوان» شاهد روزهای درخشانی در پیش رو باشیم.



برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!