فانی لند‌

سردرگمی دیوان محاسابت با ممحرمانه‌شدن آمار صادرات نفت

به گزارش تجارت نیوز،

نبود شفافیت در آمارهای مربوط به صادرات نفت و گاز،بار دیگر در کشور بحران‌زا شده است. آمار مربوط به تولید، صادرات و قیمت نفت ایران رسماً اطلاع‌رسانی نمی‌شود و این موضوع مشکلات فراوانی به وجود آورده است.

بنا بر پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت نفت، از سال 97 مصوبه‌ای ابلاغ شده که هر موضوعی در رابطه با نفت، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و سوءاستفاده برخی از کشورها، اطلاع‌رسانی عمومی نمی‌شود.

عملاً هر آماری که درباره میزان تولید و صادرات نفت وجود دارد از جانب مقام مسئول و به صلاحدید خودشان منتشر شده است. شایان ذکر است این آمار هم ضدونقیض است و مسئولان ارقام یکسانی ارائه نمی‌‌دهند.

دنیا می‌داند اما مردم نمی‌دانند!

مسئولان به این فکر هستند که اگر میزان دقیق تولید، صادرات و مقاصد نفتی ایران را اعلام کنند، ممکن است کشور بیش از پیش آسیب‌پذیر شود و کشورهای تحریم‌کننده از این اطلاعات سوءاستفاده کنند! اما نکته درخور توجه این است که این موضوعات سرانجام از سوی سازمان‌هایی مانند تانکر ترکرز، کپلر و رسانه‌های غربی عمومی شده و نفتکش‌های حامل نفت ایران و مقاصد آنها بالاخره مشخص خواهد شد.

حال در چنین شرایطی باید گفت با وجود این سازمان‌ها و اطلاعاتی که هر روز منتشر می‌کنند، در نهایت مقاصد صادراتی و میزان صادرات از سوی کشورهای خارجی مشخص می‌شود. در این بین تنها مردم ایران هستند که از نبود آمار شفاف رنج می‌برند.

اظهار بی‌اطلاعی دیوان محاسبات کشور از درآمدهای نفتی

در تازه‌ترین اخبار منتشرشده از سوی دیوان محاسبات کشور، مشخص است نبود آمار شفاف در این زمینه، تنها محدود به افکار عمومی و رسانه‌ها نمی‌شود و گویا دیوان محاسبات کشور نیز از فرایند فروش نفت بی‌اطلاع است.

دیوان محاسبات کشور به‌تازگی گزارشی مبنی بر محقق نشدن بخش بزرگی از منابع هدفمندی یارانه‌ها منتشر کرده است. بخش بزرگی از منابع هدفمندی یارانه‌ها مربوط به میزان فروش نفت و گاز در کشور است و دیوان محاسبات مشور، از واریز نشدن درآمدهای نفتی و گازی از سوی شرکت‌های ذی‌ربط تابعه وزارت نفت به حساب‌های هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است.

این در حالی است که بخش بزرگی از منابع هدفمندی یارانه‌ها، مطابق قانون بودجه 1403 مربوط به وزارت نفت است. حال نکته جالب توجه آن است که نه‌تنها درآمدهای این وزارتخانه وصول نشده، بلکه دیوان محاسبات کشور هم از فرایند فروش نفت و گاز و چرایی وصول نشدن درآمدهای وزارت نفت به حساب هدفمندی یارانه‌ها خبر ندارد.

آمار غیرشفاف نمی‌تواند منافع مردم را تامین کند!

روند ارائه‌ نشدن آمار در زمینه نفت کماکان ادامه دارد و وزارت نفت نسبت به چرایی وصول نشدن درآمدها تاکنون نه اطلاعیه‌ای منتشر کرده و نه اظهارنظری از جانب مقامات مسئول بازگو شده است.

باید گفت رویه غیرشفاف وزارت نفت و انتشار عمومی نیافتن بسیاری از مسائل حساس در کشور، تنها به بحران‌ها می‌افزاید. برآورد و اعلام دقیق میزان صادرات نفت، گاز و دیگر مسائلی که به طور عمومی منتشر نمی‌شوند می‌تواند به بسیاری از کارشناسان در یافتن راهکار برون‌رفت از بحران کمک کند.

انتشار عمومی این آمارها، چرایی وصول نشدن درآمدهای نفتی و گازی را هم مشخص خواهد کرد. موضوعی که باید هرچه سریع‌تر در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ چراکه هیچ دولتی با آمارهای غیرشفاف نمی‌تواند منافع ملت را تامین کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!