فانی لند‌

چه کسانی باید در عید قربان قربانی کنند؟ و کی ها نباید تکه‌ای از گوشت قربانی بخورند؟

اگر می خواهید بدانید قربانی عید قربان بر چه کسانی واجب است و چه احکامی دارد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

قربانی عید قربان

عید قربان یکی از اعیاد مهم در اسلام است که مسلمانان سراسر جهان آن را جشن می گیرند. این عید فرصتی برای شکرگزاری و فداکاری مسلمانان در برابر خداوند متعال به شمار می رود که ریشه این عید به سرگذشت مولای ما ابراهیم علیه السلام و تسلیم شدن او به دستور ذبح فرزندش اسماعیل برمی گردد. خداوند با جایگزین کردن قربانی با قوچ مداخله کرد. از آن پس، ذبح قربانی را بیان قرب الهی دانستند. در این مطلب از فانی لندمی گوییم قربانی عید قربان بر چه کسانی واجب است؟ چه کسانی نباید از گوشت قربانی بخورند؟

همچنین بخوانید: متن تبریک عید قربان به دوستان و آشنایان

قربانی عید قربان بر چه کسانی واجب است؟

آنطور که از مکتب اهل بیت (ع) بر می‌آید قربانی کردن در روز عید یا واجب یا مستحب. قربانی عید قربان بر کسانی واجب است که در حج تمتع هستند. در واقع قربانی کردن یک بخش واجب از حج تمتع است که در سرزمین منا انجام می گیرد. این عمل باید در روز دهم ذی الحجه (عید قربان) در کنار دیگر مناسک حج تمتع انجام شود. اگر شخص به هر دلیلی (از جمله عدم توزیع قربانی بین نیازمندان و معدوم کردن آن) در این روز قادر به قربانی نبود، باید در دهم ذی الحجه سال بعد آن را جبران کند، حتی اگر در کشور خود باشد.

در کنار قربانی کردن واجب، قربانی کردن مستحب در روز عید قربان، برای همه مسلمانان در هر نقطه ای از دنیا دارای ثواب است، به خصوص در مواردی که گوشت آن بین مستمندان توزیع شود.

شرایط و احکام قربانی واجب در عید قربان

اگر قربانی گاو یا بز است، بنا بر احتیاط کمتر از دو سال نباشد و در سه سال باشد. در مورد گوسفند به جز بز باید هفت ماهش امام شده و در هشت ما باشد. اگر شتر برای ذبح انتخاب می شود باید کمتر از پنج سال نباشد، در شش سال باشد.دامی که برای ذبح انتخاب می شود نباید بیمار باشد.یادآوری کنیم که یکی از آداب مستحبی که در مورد قربانی کردن توصیه شده این است که اگر گوسفند یا بز برای قربانی انتخاب می شود، جنس نر باشد و اگر شتر یا گاو است، بهتر است ماده باشد.در این خصوص روایتی از امام موسی کاظم (ع) وجود دارد: «قوچ پروار، شاخ دار و نر قربانی کن و اگر گوسفند پروار نر پیدا نکردى، بُز نر چاق و اگر بز نیافتى برّه چاقى را قربانی کن»در روایتی دیگر نیز ذکر شده است: امام علی (ع) هر سال یک قوچ از جانب پیامبر اکرم (ص) و یک قوچ نیز از جانب خود قربانی می کردند.دام نباید خیلی پیر باشد.دام قربانی نباید ناقص باشد. پس حیوانی که یک چشم یا هر دو چشم او کور باشد، گوش بریده یا دم بریده باشد، یا لنگ باشد کافی نیست.قربانی نباید لاغر باشد و گرده پیه کافی داشته باشد.شراکت در قربانی واجب صحیح نمی باشد و محل اشکال است. اما در مورد قربانی مستحب ایرادی ندارد و چند نفر می توانند در تهیه یک دام برای قربانی مشارکت کنند.همچنین بخوانید: دعای قربانی عید قربان

چه کسانی نباید از گوشت قربانی بخورند؟

گوشت قربانی را می توان بین فقرای مسلمان چه شیعه یا اهل سنت تقسیم کرد، اما توزیع آن بین افراد غیر مسلمان و ناصبی ها یعنی افرادی که با ائمه دشمنی دارند، اشکال دارد.

در مورد خوردن گوشت قربانی حج توسط صاحب آن هیچ منعی وجود ندارد. حتی در روایت آمده است که: «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ «ع» کَآنَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ «ع» لَا یَأْکُلُ یَوْمَ الْأَضْحَى شَیْئاً حَتَّى یَأْکُلَ مِنْ أُضْحِیَّتِهِ».

امام باقر «ع» فرمودند: شیوه امیرالمؤمنین «ع» چنین بود که روز عید قربان، غذایى نمى‌خورد تا از گوشت قربانى خود غذایی تناول کند.

گوشت قربانی که در عید قربان توسط حجاج ذبح می شود در کشور عربستان بسته بندی و منجمد شده و به مصرف نیازمندان در داخل عربستان و دیگر کشورهای اسلامی توزیع می شود. اما به طور کلی مستحب است که گوشت قربانی به سه قسمت برابر تقسیم شده و هر ثلث از آن بین فقرا، اقوام و شخص تقسیم شود.

گوشت قربانی عقیقه را چه کسانی نباید بخورند؟

اگر قربانی کردن (در شهر یا کشور خود) جزیی از اعمال حج نباشد و شخص به قصد عقیقه کردن اقدام به ذبح چهارپایی کرده باشد، خوردن آن گوشت قربانی برای برخی افراد اشکال دارد. خوردن گوشت عقیقه برای کسی که عقیقه می کند، کسی که عقیقه کردن به نیت او انجام شده است و نان خورهای آنها دارای کراهت است و بنابر احتیاط بهتر است مصرف نشود. البته عقیقه کردن برای شخص امری مستحب است و به هیچ عنوان واجب نمی باشد.

همچنین بخوانید: نماز عید قربان چگونه خوانده میشود؟

گوشت قربانی را به چه کسانی بدهیم؟

ائمه معصوم ما زمانی که قربانی انجام می دادند، یک سوم از قربانی را به همسایگان، یک سوم را به افراد محتاج و یک سوم دیگر را برای مصرف خانواده نگه می داشتند.

سخن آخر

در این مطلب از فانی لندگفتیم قربانی عید قربان بر چه کسانی واجب است و چه کسانی نباید از گوشت قربانی بخورند. با این حال برای آگاهی دقیق تر و برطرف شدن هر گونه شک و شبهه بهتر است با دفتر مرجع تقلید خود تماس گرفته و پاسخ قطعی سوالات خود را دریافت کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!