ReFantazio از سختی طراحی منوهای آن میگوید
کارگردان بازی Metaphor: ReFantazio و سری Persona در مصاحبهای گفت طراحی منوهای خاص و متفاوت برای آنها، برخلاف تصور کاری سخت و خستهکننده بوده است.
بازی Metaphor: ReFantazio جدیدترین اثر استودیوی Atlus سازندگان سری شاخص «پرسونا» است که بازخوردی عالی از منتقدان دریافت کرد. این اثر اگر چه شباهتهایی به سری مذکور دارد، اما در نهایت تجربهای خاص و بهیادماندنی رقم زده است.
یکی از امضاهای این آثار، منوهای آن است که طراحی متفاوت و منحصربهفردی دارند؛ چیزی که مشابه آن را تقریبا در هیچ بازی دیگر نمیبینیم. اما جالب است بدانید طراحی آنها به اندازه خروجی نهایی، برای سازندگان جذاب نیست
کارگردان این بازی و قسمتهای سوم تا پنجم پرسونا یعنی «کاتسورا هاشینو» اعلام کرده است طراحی منوهای شیک و خاص این بازیها «واقعاً کار خستهکننده و سخت» بوده است. این بازیها بهخاطر استفاده از منوهای جذاب و استایلهای بصری خلاقانهشان مشهور هستند، اما به نظر میرسد که فرآیند طراحی آنها پیچیده و زمانبر بوده است.
طراحی منوها در این عناوین بخش مهمی از تجربه کاربری است که نه تنها زیبایی بصری خاصی دارد، بلکه باید از نظر کارایی هم مناسب باشد. ایجاد تعادل بین این دو جنبه، چالشی بزرگ برای تیم توسعهدهنده بوده است.
کاتسورا هاشینو در مصاحبه با وبسایت The Verge از این روند طاقتفرسا صحبت کرد:
بهطور کلی اکثر توسعهدهندگان بازی، رابط کاربری را به سادهترین شکل ممکن طراحی میکنند. این همان چیزی است که ما هم سعی میکنیم انجام دهیم تا سادگی، کاربردپذیری و کارایی را حفظ کنیم.
با این وجود، تیم توسعه مجبور بوده که ضمن حفظ جذابیتهای بصری، رابطهای کاربری را به شکلی طراحی کند که استفاده از آنها راحت و کاربردی باشد که چالشهای بیشتری نسبت به منوهای رایج دارد.
او در ادامه افزود:
شاید دلیل این که ما به هر دو هدف عملکرد و زیبایی دست یافتهایم، این است که برای هر منو طراحیهای خاص و متفاوتی داریم. این کار واقعاً آزاردهنده است.
هاشینو اضافه میکند که هر منو، چه منوی فروشگاه باشد یا منوی اصلی، بهطور جداگانه یک برنامه مستقل دارد که هنگام باز شدن اجرا میشود و طراحی جداگانهای برای هر کدام انجام شده است. این فرآیند نه تنها پیچیده، بلکه بسیار زمانبر است.
منوهای بازیهای استودیو Atlus از انتخاب گزینهها در نبرد تا تکامل کاراکترها، به خاطر تعادل بین ظاهری شیک و کاراییشان مورد تحسین قرار گرفتهاند. با این حال، برخی از بازیکنان معتقدند که این منوها بیش از حد شلوغ هستند.
اتلوس با گذشت زمان، سبک طراحی منوهای خود را بهبود بخشیده تا به این تعادل برسد. هاشینو توضیح داد:
چگونگی دستیابی ما به این تعادل به دلیل دانش و تجربهای است که در طول سالها به دست آوردیم.
او اضافه کرد:
بهعنوان مثال، در منوهای Persona 5 عناصری زاویهدار وجود داشتند که خوانایی را مختل میکردند. ابتدا غیرممکن بود که آنها را بخوانید، بنابراین ما تغییرات زیادی انجام دادیم و تنظیماتی انجام دادیم تا خوانا شوند.
این تغییرات نشان میدهد که تیم Atlus با دقت و اصلاحات پیوسته، سعی کرده تعادل بین زیبایی و عملکرد منوهای خود را حفظ کند.
بازی Metaphor: ReFantazio جدیدترین بازی نقشآفرینی از این استودیو است که بر پایه سیستمها و سبک بازیهای Persona ساخته شده است.
وبسایت Eurogamer پس از بررسی این بازی نوشت:
استودیو سازنده با تخصص خود، با یک نگاه تازه به فانتزی حماسی، مهارتهای خود را به نمایش میگذارد. آنچه که از نظر ظرافت کم دارد، با شکوه و قلب بزرگش جبران میکند.
عنوان Metaphor: ReFantazio در تاریخ ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) سال جاری برای ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن ۴ و ۵ و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر از این بازی مطلب هر آنچه باید از Metaphor: ReFantazio بدانید را در ویجیاتو بخوانید.